S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2014

Av Margita - 4 maj 2014 10:00

 Tipsa om något som har med ditt jobb att göra


Jag har ingen som helst aning om vad det skulle vara. Det var längesen jag arbetade också, så jag skippar den här frågan.   



 Hiss & Diss - Arbetslivet


Hiss:

man tjänar pengar

man får ett, förhoppningsvis positivt, socialt liv

man känner sig delaktig i samhället


Diss:

när man blir mobbad på jobbet

man tjänar för lite och kanske blir utnyttjad

när man inte blir uppskattad för det jobb man gör


Av Margita - 3 maj 2014 18:53

Min blogg heter ju Sammelsurium och bygger på att jag skriver om det mesta som intresserar mig, och det är mycket som intresserar mig....nästan allting här i världen!   


Vilket jag är oändligt tacksam för, jag har alltid något jag måste förkovra mig i.


Så därför kära bloggläsare inför jag nu två nya kategorier:


"Middagstips" 

och

"Trädgårdstips"

 


Vi börjar med en gång med ett middagstips!

 

Grönsakswok med sardiner


Ingredienser för ca 2 personer:


Ett halvt paket wokgrönsaker

En burk sardiner i olja eller tomater

En matsked turkisk yoghurt

Salt, peppar, ev andra kryddor

Matolja, helst raps- eller olivolja


Börja med att woka grönsakerna några minuter, tillsätt sedan burken med sardiner. 

Låt woka färdigt.

Salta, peppra och krydda.

Blanda med yoghurten.


Låt dig väl smaka!



Av Margita - 3 maj 2014 15:10

Igår tog jag mig till Borås för att hälsa på min dotter.

Alldeles för länge sen jag var hos henne.

Det är min ångest för att resa som har spökat, men vet ni vad?!

Den är så gott som helt borta nu!

Det är så skönt så det är inte klokt!!!!!!!   


Plötsligt har jag anmält mig till en 2-dagars bussresa till Skåne och jag börjar fundera på en trädgårdsresa till England....  Fast då får jag spara några år....


Detta är en väldig framgång för mig! Jag har i många många år känt ångest över att resa, men att jag nu börjar slappna av i resandet känns som en gåva. Fast egentligen är det ju ett eget arbete jag gjort - jag har kämpat med att lära mig att klara av det utan ångest. 


Åååååhh vad härligt!! 

 


Precis innan bussen kör av mot motorvägen till Borås passerar man Gothia Towers i Göteborg.

 

 

Väl framme bjöd dottern mig på middag som vi hämtade på Borås nya rawfood bar. Himmelskt gott! 

Sen fick jag för mig att jag ville åka till Målsryd, där jag och dottern bodde innan jag flyttade till Ytterby. 

Målsryd är en liten by(håla)   några kilometer utanför Borås och det är konstigt. Så fort man är borta från något ställe en längre eller kortare tid så nog har det förändrats. Inget får vara beständigt, allt är förändring. Så är livet.


Det var roligt att kika på min gamla "tomt" utanför min lägenhet. Eller inte roligt....det är ingen som sköter om det längre.

     

Jag hade en fantastisk fin utsikt härifrån den här lägenheten. Det vackra huset och denna lilla bokskog med en liten bäck

        

Jag knackade på min fd grannes dörr och fick en trevlig pratstund med kaffe hos Siv, som har hjälpt mig otroligt mycket under de år jag bodde i Målsryd.


Med andra ord: en härlig dag i Borås och Målsryd!


 

Av Margita - 1 maj 2014 20:24

Om du fick välja helt fritt, vad skulle du jobba med då?

 


Tänk att det vet jag!

En blandning av att vara trädgårdsmästare och kattuppfödare.


Finns det nåt sånt jobb tro?!? 


Förresten så räcker det inte med det....jag skulle vilja ha höns, hund, får och kanske några kor.

Så egentligen skulle jag ju vara bonde...som han Frank i TV-programmet "Hundra procent bonde". 

Han är min idol, av många, och jag älskar att titta på hans program. 

Han lever så som jag skulle vilja, så mycket självförsörjande som möjligt.



Av Margita - 1 maj 2014 18:53

Nej, nu får det räcka!!   

Jag har gått upp ca 2-3 kg och jag är numer överviktig.   

Gillas inte!! 


Tror det beror på liiiiite för mycket bullar och kakor....det äts väldigt mycket sånt i Ytterby och jag har inte karaktär att säga nej....


Sen kom jag av mig med träningen i och med kattkursen, men nu kan jag ju inte skylla på den.


Jag blev tipsad om ett annat träningsställe i Kungälv (det finns hur många som helst här) som heter Träningsmagasinet och som ligger nere vid Nordre älv. Det var ju lockande, jag som gillar att ha natur omkring mig.


Tog en promenad dit häromdan och blev väldigt sugen!

Det ligger så fint nere vid älven. Ibland tränar de utomhus! Låter så härligt!


Där i byggnaden ligger Träningsmagasinet och intill ligger en restaurang, Hamnkrogen!   

  

Så fin miljö....med fästningen och Göteborgs Kex i bakgrunden

Där skymtar Kexen fram  

 

 

Kabbeleka

 


Maskrosallé

  

  

Vårblomning

 


Ser fram mot att börja träna i denna miljö.

Jag var och besökte stället och blev inte besviken. För 199 kr i månaden får jag tillgång till hela gymmet HELA dagen (vilket inte gällde på Sportlife där jag tränat förut). Tre dagar i veckan bjuds det på frukost (ingår i priset) mellan 8-10. 

De har 2 olika dansklasser, zumba och nåt annat som jag inte kommer ihåg vad det heter. Plus att de har flera olika yogapass. Precis vad jag vill ha!


Detta ska bli så roligt! 




Av Margita - 1 maj 2014 11:00

Tänk att ett helt kvartal redan har gått av år 2014.

Kanske vi kan försöka sakta ner lite, men hur gör man då?!   


I vilket fall är vi inne i "Sköna maj, välkommen till vår bygd igen!!" 

      


Och som vanligt bjuder jag på något tänktvärt den första i varje månad.

Läs och begrunda!   


"DEN VERKLIGA UPPTÄCKTSRESAN BESTÅR INTE I ATT SÖKA EFTER NYA VYER,

UTAN ATT SE MED NYA ÖGON".


Marcel Proust

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards