S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2015

Av Margita - 29 november 2015 14:51

Idag tänker vi lite extra på våra katter och kanske allra mest på de katter som inte har ett eget hem.

Tyvärr förekommer det fortfarande att människor tror att en katt klarar sig själv.

Det gör den inte.


En katt lever inte i flock som en hund gör. Den är gärna ensamlevande men kan tolerera artfränder men det är inget som är givet. Min egen Agnes har svårt för andra katter så hon får vara ensam. Det trivs hon bäst med. 


Att en katt skulle klara sig själv tror jag blandas samman med att man förr hade så kallade bondkatter. Katten bodde på gården, fick sova över i stallet och fick mat av människorna. De katterna blir lite halvvilda, men de får ändå en viss omvårdnad. Skulle de då och då få komma in i huset så blir de genast lite mindre vilda och till och med kan de bli supergosiga katter.


Men att tro att en katt skulle klara sig själv utan detta det är att missta sig.

En katt är förvisso ingen flockvarelse men den har fortfarande behov av kärlek och omsorg.

Får den inte det blir den vild. En vild katt har mycket svårt att klara sig utan en människas omsorg.


Att skaffa mat helt själv är svårt. Katten får tovor om den är långhårig. Den blir sjuk och lider.


NEJ!

Nu får det vara nog!


Katten har ett värde och behöver oss människor.

Det var ju därför den valde oss en gång i tiden!


 

   

Av Margita - 28 november 2015 12:13

Det finns ingen ände på vad man kan hitta på att göra och sälja.


Som den här kaveln till exempel!

Kanske något för er som älskar katter?


Själv är jag nog inte sugen på en så det får vara.


 

Kaveln finns att köpa här om du är intresserad.

Av Margita - 26 november 2015 17:52

Liksom så många andra familjer i Sverige så utvandrade några av mina släktingar från Sverige under det tidiga 1900-talet.


De som valde att emigrera från fiskesamhället Grebbestad i norra Bohuslän var några av bröderna Simonsson. 

Föräldrarna till dessa bröder var Julia och Emil Simonsson.

De fick många barn, både pojkar och flickor. 


Vilhelm var min morfar.


Sen var det Agaton, Carl och Ernst som alla emigrerade till USA eller Amerkat som man sa då.

Det var nog en bror till som utvandrade men i skrivande stund kommer jag inte ihåg vad han hette. Familjen hörde heller aldrig av honom mer. Usch så sorgligt.


Agaton gifte sig med en norska och fick 2 flickor. Den ena, Evelyn, besökte jag under 1970-talet. Hon bodde då i Sarasota i Florida.


Carl gifte sig med Annie (som också var syster till Vilhelms fru Berta!) och de fick 2 flickor och en pojke.

Pojken blev sorgligt nog sjuk och dog när han var 12 år.

Flickorna hette Rut och Gunhild.

Den här familjen var ofta över i Sverige och hälsade på. 

Nu är det bara Gunhild kvar och hon kallas Gunnie i USA.


Här är ett suddigt gammalt foto från 1954 ungefär. Familjen Carl och Annie Carlson är och hälsar på i hemlandet. Annie till vänster och Carl som knäböjer och håller om mig.

De andra i fotot är från vänster till höger:

min mor Marianne, min moster Esther, min moster Signe, min mormor Berta, min morbror Bertil, min mammas faster Jenny, min mammas faster Anna, min ingifta moster Ester (gift med Bertil).

 


Just den här sammankomsten kommer jag inte ihåg, men jag vet att vi firade min mormor Berta vid tillfället. Dessutom tror jag vi står utanför lägenheten där jag bodde med mina föräldrar på Seminariegatan i Annedal i Göteborg. 

Förresten så måste mormor Berta vid tillfället fylla 70 år och då var det också den 12 juli.

 

Nedanstående foto är säkert från samma år, alltså 1954.

Där är Carl och Annie tillsammans med min moster Gerd som står mellan Carl och Annie och till höger är min mormor Berta.

De står på en av bryggorna vid hamnen i Grebbestad.

 


Avslutar med två bilder från sjön. Ja, här vid västkusten säger man att man ska ut på sjön.   

Som ni ser är vi alla påpälsade som jag berättat i ett annat inlägg.

Det var sommar, men det blåser ju så kallt på sjön och man kan bli sjuk!   


Mormor Berta och morfar Vilhelm vid rodret. Samhället Grebbestad i bakgrunden.

På väg ut för att bada. Mormor var inte ofta med, men här passar hon på.

 


Här är en äldre bild med min mamma Marianne till vänster, min mormor Berta och min lillasyster Ann-Sofie, eller vänta nu...det kanske är jag...är inte säker faktiskt.

  Den sista brodern som utvandrade till USA var Ernst och han fick en son (Harold, som varit flera gånger och hälsat på i Sverige) och en dotter (Geraldine, som också varit här flera gånger).

Geraldine fick i sin tur tre barn; Jeff, Gretchen och Benjamin. Alla dessa barn plus några av deras barn har jag kontakt med via Facebook.

Jeff och Gretchen umgicks jag med en lång period under 1970-talet då vi bodde tillsammans hos Harold och hans fru i St Petersburg i Florida.



Även min dotter hann att hälsa på Harold och hans fru Joyce innan hon tyvärr gick bort för nåt år sen. Harold lever än men är över 90 år.

Här är min dotter och Harold och Joyce.

 

Av Margita - 23 november 2015 08:30

Det finns så mycket bra saker att få tag på nu för tiden vad gäller odling inomhus!


Ta till exempel denna, EcoHerb M10 Led 

 EcoHerb M10 LED

 

Den finns att köpa hos Impecta bland annat.  

Visst, det kostar. Men om man betänker att man använder dessa hjälpmedel så blir det mycket billigare i längden än att köpa färska eller djupfrysta grönsaker.

 

Färska kryddor och sallat är hutlöst dyra, tycker i alla fall jag som måste vända på mina slantar.

 

Bättre då att försöka få plats med ett sånt här odlingsställe med en bra belysning.

 

Du kan odla kryddor och sallater.

Giftfritt, billigt och hälsosamt för både dig och miljön.

 

Det finns andra modeller också.

 

Den här till exempel:

Inomhusdrivbänk + bevattningsmodulDen är jag personligen glad i. Tycker den är vacker men den är nog lite för stor för mitt boende.


Jag tror det kommer att bli vanligare att vi odlar mer inomhus. Mycket för att det kommer så många produkter som gör att det blir enkelt.


Skulle du kunna tänka dig att odla kryddor och sallat året runt?


Av Margita - 21 november 2015 17:45

Idag hälsade jag på min uppfödarkompis Emelie.

Hon har ju just nu 2 kullar (sibirisk katt) varav den ena, L-kullen, bor hemma hos henne själv.


Kattungarna är idag 6 veckor och helt ljuvliga förstås!   


Man glömmer varje gång hur oemotståndliga kattungar är. Det går inte att värja sig, de är så bedårande så man nästan svimmar. 


Här är lite dåliga bilder från idag. Alla är tagna med mobilen så kvaliteten blir därefter.


Mamma till kullen, La Minelle, som är dotterdotter i sin tur till Alice som är mamma till mina tre kullar.

La Minelle är en supertrevlig katt, social och gosig, men kanske en något överambitiös kattmamma.

Jisses vad hon pratar med sina kattungar. Det gör förvisso kattmammor, men fina La Minelle pratar hela tiden och då menar jag hela tiden. Fast bättre det än att hon skulle strunta i dem!   

   

Här ligger Linnea som ligger överst och använder Leopold som kudde. 

 

 

Jag gosar med en av kattungarna. Har glömt vem det var men kanske det är Lova?

      

Mamma La Minelle med Leopold som är golden till färgen. En färg unik för sibirisk katt. Han är så gosig den lille killen!

     

Man blir lätt trött när man är kattunge


   

Urdåliga bilder på Leopold igen....


     

     

Det blev mycket bilder på Leopold märker jag nu men kan inte låta bli att visa hur han klättrade upp på mattes ben och somnade där.

         

   


Av Margita - 19 november 2015 08:45

Under tiden jag är på gymmet och kör styrketräning så ska ni inte tro att ni slipper undan!

Ta på er lätta kläder, förstora videon, höj ljudet och följ dansen så gott det går!

Det är ROLIGT och svettigt och jisses så gott du kommer att må efteråt!



...och samma låt där glädjen lyser. Från ett bröllop i Singapore.   

När man dansar zumba så kommer man i kontakt med musik från framför allt Latinamerika och Indien.

Chammak Challo betyder ungefär "en glittrig ljuvlig tjej som har klingande armband och svänger höfterna vackert"   


Chammak Challo blev en stor hit i Indien år 2011 från en film som heter Ra.One


Själv är jag fast. Låten hörs ständigt i mitt huvud och jag vill bara dansa loss! 

 


Av Margita - 18 november 2015 17:30

Konstigt nog har jag inte odlat vitlök så många år, faktiskt bara ett enda år. Fråga mig inte varför för det är ju superenkelt och så tacksamt att få egna klyftor.


Förra året satte jag alldeles för få så i år har jag satsat på bra många fler. Jag vill helst odla så många att jag inte behöver köpa i affären. 


Det finns väldigt många olika sorter av vitlök.


Dessa har jag satt i år:

UNIKAT

 



MESSIDOR

 

och en sort som jag glömt vad den heter...


Jag har ännu inte satt alla i jorden men planerar att göra det så fort som möjligt.

Tänkte också pröva att sätta några i kruka på balkongen. Det borde fungera.


Ett annat sätt att använda vitlöksklyftorna kan också vara att sätta ner dem i en kruka och ställa krukan i fönstret. Så kan man klippa vitlöksgrönt hela vintern! 

Himla bra! 

 

 

Läs mer här och här

 

 

 

Vitlök är, som de flesta grönsaker, en nyttig sak att sätta tänderna i.

En klyfta om dan är inte fel alls.

Jag försöker äta en klyfta om dan. Vanligen pressar jag den och strör över en macka. Det river gott i munnen!

 

Tillsammans med ett glas vatten spetsat med citronsaft och en bit riven ingefära så tror jag kroppen har fått sig en omgång.

 

Vad innehåller då en vitlök?

 

Jo, bland annat allicin. Allicin anses hålla ohyra borta från växter. 

Du vet väl att du kan plantera vitlök bland hallonplantor? Det håller skadeinsekter borta.

Även bland rosor och fruktträd kan du plantera vitlöken.

Vitlök planteras med fördel också bland de flesta grönsaker för att hålla skadeinsekterna borta. 

 

Vitlöken innehåller också kalcium, fosfor, järn, selen och en massa vitaminer.

 

Så ner med lökar i jorden!

 

OBS! Det där med att plantera klyftor i kruka inomhus. Det blir inga lökar av det, utan endast bladgrönt, men det är ju lyx när vi har vinter att kunna använda det gröna från vitlöken!

 

 

 

 

Av Margita - 15 november 2015 19:42

Ikväll tände jag ett ljus i fönstret som en grupp i Facebook föreslog.

 

Jag tänkte på offren i Paris och på ondskan i världen. För det är väl det som det är, ondska?

Det vi såg i Paris händer ju var och varannan dag i andra delar av världen. Nu har det nått Europa och det är så sorgligt.


Att ta livet av människor kan ALDRIG vara rätt. Inte ens för en rättfärdig sak. Man kan aldrig skylla på något, att man är utanför samhället eller att man aldrig får en chans. INGET kan försvara att man väljer att ta livet av andra människor. Man har helt enkelt inte den rätten.

 

Antar att jag därmed är pacifist för jag ogillar krig. Enda sättet att komma tillrätta med orättvisa är enligt mig med fredliga medel.


Jaja, jag skulle kunna prata mer om det här men jag sa ju i ett tidigare inlägg att jag inte skulle det....   


Kunde bara inte låta bli.


För övrigt har jag haft besök av en gammal vän från Strömstad i helgen. Vi besökte den gamla teatern på Lindholmen i Göteborg, Aftonstjärnan.

 

Född och uppväxt i Göteborg som jag är så har jag faktiskt aldrig varit på denna teater innan. Så det var väl på tiden antar jag. Den ligger i ett väldigt charmigt område på Hisingen precis vid älven.


Att ta sig dit från Ytterby med buss var ett litet äventyr i sig när man aldrig gjort den resan förut. Fast i slutänden visade det sig vara superenkelt även om vi en mikrosekund trodde att vi aldrig skulle hitta fram.

 


Vi trodde nämligen vi skulle gå av vid Sannegårdshamnen men bussföraren var helt oförstående.

 

Nej nej sa han. Den här bussen går bara till Lindholmen.

Va, skriker jag nästan i nån slags panisk skräck samtidigt som jag ser framför mig att min vän och jag famlar omkring i mörkret vid den gamla hamnen.

 

Men bussföraren var av den gamla hederliga vänliga sorten och lugnade oss båda med att lugnt fråga oss vart vi skulle. Till Aftonstjärnan säger vi med förenad kraft. Ja men då så, sa den lugna busschaufförn, då är ni ju precis framme. Man praktiskt taget ser teatern från hållplasten Lindholmen.


Jaha, var det så enkelt?! Där ser man. Fy farao för katastroftankar, fast i det här fallet blev det bara roligt och jag kände aldrig nån riktig panik heller. Lite får man väl anstränga sig för att roa er!   


Så till ämnet då kanske. Vilken lång inledning det blev.....


Filmen vi såg heter "This changes everything". Finns också i bokform skriven av Naomi Klein. Har ni inte möjlighet att se filmen så kan ni läsa boken, även om den tydligen är mer pessimistisk än filmen. 


Klicka på bilden ovan så kommer du till filmens hemsida.

 

Filmens trailer.


Innan filmen åt vi en god indisk gryta. Min kompis hade fullt sjå att hälsa på alla sina vänner och förstås sin dotter som var med och ordnade med maten. 


Eventet ordnades nämligen av Kooperativet Kosters Trädgårdar och det var en lyckad kväll med ett seriöst ämne. Min vän har arbetat på Kosters Trädgårdar i många år och det är en riktigt fin trädgård med ett koncept liknande Rosendahls i Stockholm.

 

Filmen som visades handlar om klimatförändringen, hur den berör många människor runt hela vår jord och hur skövlingen av jorden förstör för så många människor. 


Budskapet är nog ändå något optimistisk.


Mänskligheten har en chans att vända den negativa trenden om vi bara går samman och tar de rätta besluten. Det innebär inte att vi ska gå tillbaka till stenåldern men vi måste lära oss att leva i samklang med vår jord, Moder Jord. 


Vi kan inte fortsätta att skövla som vi gör nu. 


Om du vill vara med att försöka ändra inriktning så att vår jord mår bättre så finns det många organisationer att välja på.


Här är några:

Naturskyddsföreningen

Jordens Vänner

Greenpeace

Omställning Sverige

PUSH Sverige




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards