S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2012

Av Margita - 30 september 2012 22:08

     

Av Margita - 30 september 2012 19:43

           

Av Margita - 29 september 2012 21:52

Som vanligt, lite för sent   

     

Av Margita - 29 september 2012 14:09

...veckobilderna på kullen så bjuder jag på dessa videoklipp.

Det är Caelyn som alls inte bryr sig om dammsugaren. Alla andra katter sticker och gömmer sig, men hon är bara nyfiken!   



Av Margita - 28 september 2012 14:33

Jag har en blåslampa efter mig!

Ja, så känns det. Som att myndigheterna kör med blåslampa mot mig! 

Min situation är ju sån att jag jag varit halvtids sjukpensionär i flera år. Den andra halvan har jag haft aktivitetsstöd och senast, igen, helt sjukskriven. Från 1 oktober är jag heltids sjukpensionär.

Ja, det heter inte så nuförtiden men det struntar jag i. 

När jag varit såpass mycket sjuk så är jag glad att jag varit försäkrad genom mitt fack, lärarförbundet. Därigenom har jag fått en månadsersättning som hjälpt mig plus att jag fått enstaka belopp för att kompensera förlorad inkomst. Jättebra! MEN!

Vad händer året efter jag fått den nödvändiga hjälpen?

Jo, då dimper det ner från Skattemyndigheten att jag måste betala kvarskatt. Otroligt mycket dessutom.

Jag pratade med myndigheten och sa att jag har ingen chans att betala den summan nu i november eftersom alla mina pengar är förbrukade och från 1 oktober får jag inte mer än drygt 8000 kr i sjukersättning (INNAN skatten är dragen). Jag frågade helt milt om jag kunde få betala av skulden? NEJ, det går inte!! Är de inte kloka????!!!!! Summan skattemyndigheten vill ha är just drygt 8000 kr.

Ska jag kanske gå upp i rök en månad?? 

Jag väljer att skriva exakt vad jag får för ersättning här i bloggen för jag tycker att det är så SKAMLIGT lite jag får. För jag anser att det är inte mitt fel att jag är sjuk och tycker inte heller jag ska lida för det ekonomiskt, utöver min sjukdom. Det skrivs alltför lite om hur mycket (lite) pengar man egentligen får. Ut med det bara i ljuset! Så här ser verkligheten ut för väldigt många. Det tråkiga är att det är många kvinnor som är i den här situationen och många har en partner som hjälper till ekonomiskt. Men jag har inte det och det är jag ju inte ensam om. Allt är för mig dubbelt så dyrt!! 

Jag säger det igen.

Varför inte införa en medborgarlön.

Varje människa har rätt till ett anständigt liv anser jag, sjuk eller arbetslös. 

Det ska tilläggas att om man är förutseende och kunnig och stark och aktiv (för det är man väl alltid om man är sjuk?) så  kan man välja att betala MER skatt än vanligt. Men vem tusan tänker på det när man får sin ersättning och förresten så får man ju de extra pengarna just för att man ska klara sig!! Jag blir så arg!!

Av Margita - 28 september 2012 08:30

I morse lät jag bli att bädda.

Just då i alla fall.

För inte ville jag störa denna kattharmoni!  


   

Av Margita - 27 september 2012 20:00

Hörde ett ovanligt ljud......

Haha.....Calypso, den lilla "värstingen" hade lyckats öppna en av mina garderobsdörrar och klättrat upp bland galgarna med kläder.  


   

Av Margita - 27 september 2012 17:45

Jag är lite förvånad - och glad! - att min träning går så bra som den gör.

Har haft som målsättning att träna 2 ggr i veckan till att börja med.

Men den här veckan har det blivit 3 ggr redan eftersom jag längtade till gymet!   

Idag har jag dock varit hemma och vilat min kropp. Det behövs efter en omgång med CX Workx   

Helt slut i kroppen och trött. Men ikväll känns det lite lättare. 

Det som förvånar mig är att jag tycker det är så roligt med gruppaktiviteterna. Trodde inte jag skulle tycka det är SÅ roligt som jag faktiskt tycker att det är.

Eftersom jag nu är heltids sjukpensionär så har jag nu verkligen tid med detta. Det är mitt jobb helt enkelt. 

Mitt träningsschema ser ut så här (idag):

  • Måndag: löpbandet och rodd innan Zumban.
  • Tisdag: Vila (fast den här veckan blev det ändå gymet)
  • Onsdag: löpbandet och rodd innan CX Worx
  • Torsdag: Vila
  • Fredag: så småningom ännu en gymdag, kanske med Indoor walking, ska pröva det i alla fall och se om jag tycker om det.
  • Lördag: Yoga (har inte börjat än men strävar efter det)
  • Söndag: Vila

Här är en liten video som visar vad man gör inom CX Works. Jag lovar, det är ganska tuff träning, i alla fall för mig! 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards