S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2015

Av Margita - 30 april 2015 14:58

Önskar alla en trevlig Valborgshelg!   

 

Skriver från mina föräldrars dator eftersom mitt internet gått ut som vanligt.


Brukar ni lyssna på vårsångarna?

När jag bodde i Strömstad brukade vi gå till Strömsvattnet och titta på när roddklubben rodde sina båtar med facklor. Skönsång levererades av Tontämjarna, en kör jag var medlem i ett tag.

Men här är det Akademiska kören som sjunger min älsklingslåt Sköna maj i Trädgårdsföreningen i Göteborg 2011.


Av Margita - 29 april 2015 10:06

Skulle jag leva ut mitt intresse för djur och natur så hade jag bott lantligt och då hade jag velat ha:


katt

hund

höns

får

fåglar


Ja, det är nog det. Det får liksom räcka. Annars hinner jag ju inte med mina odlingar!   


Många har smådjur som hamstrar och möss till exempel. Det är inget som lockar mig så där...jo, ibland tycker jag hamstrarna är så otroligt vackra, men inser att jag vill inte ta hand om ett djur bara för att jag tycker att det är vackert.


Möss däremot....vackra? Nja...vet inte...men de är rätt goa att ha i handen trots allt.

Så är de tydligen mycket mer sociala och intelligenta än vad hamstrar är. 


Igår besökte jag i alla fall min vän Emelie som föder upp både sibirisk katt, hamstrar och möss.

Och jag fick hålla i Sol!


Men visst är hon fin! 

     

Katten som syns i bakgrunden är den sibiriska katten Helga som lurade sin stackars matte så fatalt alldeles nyligen. Där gick matte och väntade på kattungar och så visade det sig att Helga var skendräktig!   


Så synd, för Helga är en så otroligt gosig katt! Jag älskar den katten och hade jag kunnat så hade jag absolut köpt en kattunge från henne. 

  


Hon är snygg också, men lite för smal enligt sibirisk standard, men vad då?! Allt kan ju inte vara perfekt! Nej, så är det.


Innan jag åkte hem så tog Emelie och jag en promenad i Botaniska trädgården i Göteborg och att jag inte är oftare där, det förstår verkligen inte jag. 

Mer om det i ett senare inlägg...


Av Margita - 28 april 2015 18:58

Hur har du det med självkänslan?

Tycker du om dig själv?

Eller är du kritisk mot dig själv och ditt utseende?


Jag ska villigt erkänna att jag är rätt så sur på min haka, jag har ingen   och mina ögonlock håller på att ramla ner så jag ser snart ut som 100 år.   

Sen har jag en mage som aldrig vill bli mindre (kanske beroende på att jag äter för mycket god choklad?) men trots allt detta så kan jag säga att jag idag har en bra självkänsla och att jag är i stort nöjd med hur jag ser ut. 

Det kanske kommer med åldern? I alla fall så bryr jag mig inte längre om så ytliga saker som ett utseende, för det är ändå inget man kan göra åt det, förutom att sminka sig då om man har lust.


När jag var ung tyckte jag att det var mycket fixering vid utseende men det var ju bara en vindpust mot vad det är idag! Vad har hänt egentligen?? 

Jag fattar ingenting och jag är väldigt ledsen för att, framför allt tjejer, ska behöva gå omkring och oroa sig för hur de ser ut. Det finns ju faktiskt viktigare saker här i livet än om näsan är för stor eller om man, som jag, inte har nån haka...

   

Jag tror vi kvinnor är väldigt hårda mot oss själva (vi uppmuntras ju till det) och det är verkligen dags att bryta detta. 

Så bestäm dig för att du är vacker, eller jag skulle nog vilja säga så här. Du har ett utseende och om du känner att du är tillfreds med det och att du faktiskt står ut med att hakan inte existerar eller att ögonlocken håller på att ramla över ögonen, då har du kommit långt. Jobba sen på din självkänsla och när den höjts så blir du per automatik vacker. 


Förresten så tycker vi så olika. Och det är ju en himla tur. 

Tänk om vi alla skulle tycka om samma typ av utseende...


Nej, kul med variation, och glöm inte...utseendet är inte allt. 


Du är vacker för du är du.

Detta är ett sponsrat inlägg.


Av Margita - 27 april 2015 09:23

 Så närmade det sig...min första förlossning.


Jag var rejält nervös. Hade ju ingen aning egentligen om vad som väntade. Tänk om mitt hjärta skulle spricka av smärtan....så gick jag och funderade...

 

 Det finns helt sannolikt lika många upplevelser kring detta som det finns förlossningar. Detta gäller helt säkert både tiden före, under och efter förlossningen.

Det här är i alla fall min historia.


Min historia tar sin början ungefär en vecka innan bebisen faktiskt bestämde sig för att kika ut. Jag var på en vanlig rutinkontroll hos barnmorskan i Tanumshede då vi vid denna tid bodde i Grebbestad i norra Bohuslän. Vi hyrde ett hus på Kuseröd, nästan precis vid havet. En sommarstuga som var vinterbonad.

Området som är ett sommarstugeområde ligger nära Krossekärr som i sin tur ligger precis vid havet.

 

Foto: Tommy Carlsson


Nåväl, på denna kontroll upptäcktes att mitt blodtryck var alldeles för högt så jag blev inlagd på lasarettet i Uddevalla. Eftersom vi inte ägde någon bil på den tiden så fick jag ta taxi. Det är ungefär 7-8 mil mellan Grebbestad och Uddevalla så det blev ju inte att barnets far besökte mig någon gång. Alldeles för långt och krångligt att ta sig dit.


När jag legat där några dagar och blodtrycket stabiliserats och jag fått klartecken att åka hem....ja då tyckte bebisen att vi kan väl lika gärna få det gjort nu. Vattnet gick. Men sände hände inget....och inget.


De bestämde att jag skulle få vila över natten och sen, om inget hände under morgonen så skulle jag bli igångsatt med dropp. Barnets far meddelades om läget via lasarettets telefon. Inga mobiler på den tiden inte. Han skulle få skjuts av en kompis nästa morgon för att vara med under förlossningen.


Morgonen kommer och det är stiltje på värkarna. Så de satte dropp på mig...och DÅ! mamma mia, det satte igång som bara den! Jag hann nog inte riktigt med. Dessutom blev jag orolig att barnets far inte skulle hinna fram. Jag kunde ju inte meddela honom att det satt igång med sån kraft. Senare visade det sig att han tagit det väldigt lugnt. De hade till och med stannat vid Dingle för att titta på en älg! Medan jag låg där och redan höll på att föda! Det var rätt oroligt för min del kan jag säga.


Värkarna satte igång vid 8-9-tiden nån gång. Allt gick planenligt. I början andades jag som jag lärt mig och det fungerade bra. Men ju starkare värkarna blev desto mer "borta" blev jag. Lustgasen använde jag flitigt. Men i det stora hela minns jag ändå denna förlossning som en lugn sån. Jag skrek aldrig som jag trodde att jag skulle göra. Nej, jag kämpade mer, liksom grymtade fram värkarna.


När krystvärkarna kom gick det som på räls. Då kände jag nästan ingen smärta alls utan bara jobbade fram bebisen. Så det var helt enkelt en riktigt harmonisk bra första förlossning jag hade. Jag var helt fascinerad av hela händelsen. När moderkakan kom ut och barnmorskan visade upp den blev jag tårögd.


Barnets far kom förresten inspringandes ungefär en halvtimme innan vår son föddes! Vilken tur att han hann! Jag kunde slappna av.


Kl 12.35 den 19 september 1981 föddes vår son. Något namn hade vi ännu inte....men det blev bestämt att han skulle heta Daniel, samma dag som vi åkte hem med vår son.

   

En större lycka än denna att ha ett nyförlöst barn vid sitt bröst, det har jag aldrig upplevt. Mina barn är min största lycka här i livet. Jag kunde inte slita mina ögon ifrån honom. Han var ju så söt och fin.....och alldeles underbar! Han vägde bara drygt 2 kilo när han föddes så han var lite liten och charmade alla barnmorskor på avdelningen.


Jag blev kvar på avdelningen några dagar så att amningen skulle komma igång vilket den gjorde med bravur. Skjuts hem fick vi av en gammal vän i Grebbestad och det var han som tog alla de här fina bilderna på nyfödd bebis och den nyblivna familjen.

 

Foton: Magnus Lindström


Fortsättning följer om min första tid som nybliven mamma.....

Av Margita - 26 april 2015 15:41



   I ett inlägg för en tid sen skrev jag om alla de djur jag haft genom åren.


Bland annat nämnde jag Oskar, en nymfparakit.

Jag hade honom när jag bodde på Såggatan i stadsdelen Majorna i Göteborg  i slutet av 1970-talet.


Han var en vacker fågel men hans läte var förskräckligt!   

De skriker verkligen jättehögt.

Särskilt tam blev han aldrig heller även om han fick flyga fritt när han ville.

Jag tog även in en stor gren som han älskade att sitta på.


Det där med tamheten tror jag berodde på att jag fick honom när han var vuxen. Han undrade väl vem sjutton jag var. En konstig typ som bjöd in grannar på party, bara så där!   


Jag glömmer aldrig en nyårsafton när de började skjuta raketer precis utanför mitt fönster....stackars lille Oskar. Han blev så rädd att han flög ner på golvet och gjorde sig alldeles platt....och jag kunde inte låta bli att skratta för han såg så fasansfull rolig ut! 


Här är en suddig bild på fina Oskar. 

 


Av Margita - 25 april 2015 16:51

Då och då får jag ett sug att tapetsera om här hemma.

Samtidigt är jag lite osäker på hur länge de nya tapeterna får vara ifred. Min kattdrottning till Agnes klöser ibland på tapeten inne i sovrummet och det är just det rummet som jag skulle vilja förnya.


Jag har fått för mig att det ska vara ett romantiskt rum. 

Det får gärna utstråla lugn och harmoni så att jag kan somna gott.


Frågan är om jag ska tapetsera alla väggarna i samma mönster eller bara en som en fondvägg? 

Något jag får grunna lite på.


Men vad sägs om såna här tapeter?

   

Nog skulle väl de platsa i ett romantiskt rum?

Kanske ändå som en fondvägg och restan enfärgade i någon pastellfärg som matchar?


Då uppstår ännu en fråga för mig faktiskt. Vilken vägg ska vara fondvägg? 

Mitt sovrum är som en rektangel med den längsta väggen rakt fram från dörren sett. Där står också min säng. På ena kortsidan står det just nu en byrå och på den andra är fönstret.

Sen är det väggen mot matrummet.


Ett skrivbord står just nu i sovrummet men det tänker jag flytta till vadragsrummet.

Istället får sovrummet ett litet brickbord med en mysig fåtölj och läslampa.

Då kan jag sitta där i lugn och ro och läsa. 


Lite att fundera över där med fondväggen....eller kanske samma tapet i hela rummet?? 


Vad tycker ni eller har ni några andra idéer om hur man kan tänka?










Av Margita - 24 april 2015 17:51

Jag ska i alla fall se på finalen i Let's Dance.


Vem tror ni vinner??


Finalen står mellan Marie Serneholt och Ingemar Stenmark.


Har haft en diskussion med en granne som röstar på Ingemar. 

Ok, jag kan förstå poängen. Hon älskar Ingemar för det han gjorde inom skidsporten.


Det gör jag också och jag var ju med på den tiden när allt verkligen stoppade för Ingemar skullle ju åka. Men inte röstar jag på honom för det.


Nej, han är ju klart sämre än Marie och det är väl en tävling i dans eller?

Det är i alla fall vad jag tycker.


Men det skulle faktiskt inte förvåna mig om Ingemar vinner.


Ikväll får vi svaret.


Heja Marie!! 

 

Av Margita - 23 april 2015 18:54

Nu är tävlingen avslutad och vinnaren är.......  


Isabell7, som inte har någon blogg, så jag kan inte länka till henne, men i varje fall ett riktigt 


STORT GRATTIS TILL DIG Isabell7!


Du kommer att få ett mejl från Citiboard! 


STORT Tack till alla er som var med i tävlingen och bättre lycka nästa gång, för det blir fler tävlingar i denna blogg vad det lider. 

 

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards