S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2015

Av Margita - 31 januari 2015 19:04

Det blev värre än jag trodde. 

Nyser och hostar och har lite ont i kroppen. 

Vilar mycket.


Men nu vill jag bli frisk igen!!

Det är så trååååkigt att vara sjuk!


Dessutom börjar ju min utmaning imorgon.

Paleo30dagar....hur nu det skall gå till när jag är så här sjuk....  


Jag tänker i alla fall vänta med att börja med utmaningen tills jag är frisk. Det funkar inte annars för mig. Eller....vi får se hur jag gör imorgon....


 






Av Margita - 30 januari 2015 17:04

Nehenä, slapp inte undan den här vintern heller. 

En liten förkylning måste man ha.

Dessutom precis när vi planerat åka till Borås.


Fast - ingen skada skedd. Vi tar Borås en annan gång. Det är ju inte så långt dit.

Och förkylningen är inte sådär jättehemsk men jag blir alltid så fruktansvärt trött och trög.


Idag har jag vilat flera gånger och när jag varit aktiv, ja då har jag läst, så speciellt rörlig har jag inte varit idag. Men det får jag ta igen de dagar som kommer.


Nu längtar jag också efter mitt riktiga internet. Kör på en gratisvariant nu och det är såååå trögt och bara krånglar...inte kul när man vill blogga!   


  ------ P R O S I T -------

 

Ha en skön helg därute, även om ni också kanske snörvlar! 

Av Margita - 29 januari 2015 16:56

När jag var på Göteborgs filmfestival fick jag se en broschyr som genast fångade mitt öga.

Titeln älskar jag -

The World is my Home - 

Världen är mitt hem.


Det är precis så jag vill att det ska vara.

Vi människor är av samma skrot och korn och vi har rättighet att välja precis var vi vill bo på vårt jordklot och vi är skyldiga varandra att stötta varandra och stå upp för jämlikhet, demokrati och frihet.

  

Så nu vet jag vad jag ska göra i november! 

Av Margita - 28 januari 2015 20:02

  

Var bara tvungen att köpa denna bukett idag. Är lite småkrasslig, lite småont i halsen och känner att jag har en infektion i kroppen. Men som så många gånger nu senare i livet så blossar sällan förkylningen eller influensan ut helt. Det är ju skönt att det inte brukar bli mer och jag hoppas det stämmer för denna gång också, för på lördag är det bestämt att jag ska besöka dottern i Borås. 



Av Margita - 27 januari 2015 21:34

Liiite mer info om en av de 6 kortfilmerna jag såg under Göteborgs

 

Filmfestival kan du få HÄR.



Jag blev väldigt glad i denna häst och hans/hennes tankar.

 

Av Margita - 27 januari 2015 20:01

Idag var det dags för den årliga traditionen:


träffa min goda vän Bitte och besöka filmfestivalen.

Då är det verkligen läge för ett glas vin.


Min goda vän sen länge. Varje år bjuder hon mig på lunch och en film på festivalen. Det är så omtänksamt och snällt. Hon är en av mina allra bästa vänner.   

 

I år fick B välja vad vi skulle se...jag fick beslutsångest när jag såg urvalet.   


Det blev 6 kortfilmer på Hagabion.

Väldigt olika filmer, några berörde och en var som att vara i en meditativ dröm.

Den filmen gillade jag, väldigt annorlunda. Svårt att beskriva filmen, nej, jag gör inget försök...tänk bara...vacker suggestiv musik, suddigt landskap, stillastående häst.....en röst som liksom förmedlar vad hästen tänker...det var allt...ungefär....men så vackert! 


Utanför entrén till Hagabion studsade jag till. Där stog ju min gamla barnvagn! 

Precis en sån här hade jag som liten.

 


Av Margita - 26 januari 2015 19:12

Ta en näve isbergssallad

 

Ta fram ett pita eller libabröd

 

gör en paprikasalsa

 

och en vitlöksyoghurt

 

Rostade potatistärningar

 



Gör så en falafelsmet och stek som pannbiffar eller köttbullar

  

Vad får vi då?


Jo!

Kryddig falafel med chilipotatis, grillad paprika och vitlöksyoghurt

 
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Tärna 200 g potatis (1x1 cm) och lägg på ena sidan av en ugnsplåt. Halvera 2 röda paprikor och lägg på andra sidan plåten. Blanda allt med lite oljasalt och 2 krm chiliflakes. Tillaga i övre delen av ugnen 15-20 min.
  3. Vitlöksyoghurt: blanda 1 dl matyoghurt1 vitlöksklyfta (pressad), 1/2 tsk flytande honung och 1 krm salt i en skål.
  4. Grovhacka 1/2 gul lök och 1/2 kruka persilja. Lägg i en bunke tillsammans med 1 förp kikärtor, sköljda och avrunna.
  5. Tillsätt 1 vitlöksklyfta (pressad), 1 tsk spiskummin1 tsk malen koriander,1/2 tsk salt och 3 msk vetemjöl. Mixa till en falafelsmet med stavmixer.
  6. Forma smeten till 8 små biffar. Lägg ströbröd på en tallrik. Vänd biffarna i ströbröd och stek frasiga i olja.
  7. Paprikasalsa: tärna den rostade paprikan och finhacka 1/2 kruka persilja. Lägg i en skål och blanda med 3/4 tsk vitvinsvinäger2 krm salt och 2 krm chiliflakes.
  8. Strimla 1/2 isbergssallad. Fyll libabröd med sallad, falafel, chilipotatis och paprikasalsa. Servera med vitlöksyoghurt.

Det handlar alltså om Linas matkasse igen! Jag är såld! 

Det här var SÅ GOTT!

Jag älskar falafel, men i vanliga fall brukar jag köpa färdigfrysta, men det kommer jag verkligen inte att göra i fortsättningen. De är ju jätteenkla att göra själv! 


Den här rätten kan man med fördel äta utan libabröd. Jag tog bara en liten bit eftersom jag ändå fick hem en stor påse.


Vänta bara tills ni om nån dag får ett annat recept. Det är om möjligt ännu godare än detta! 


Linas matkasse har fått pris för årets matkasse 2014 och motiveringen var bland annat spännande och nya smakkombinationer och så är det verkligen. 


Av Margita - 25 januari 2015 10:06

 

Jag tävlar hos Life of Johanna om denna ljuslycktan från Lugna Lyktan.

Var med och tävla du också!


Jag älskar lyktor av olika slag och självklart vill jag vara med att tävla om denna!

Lite sent ute är jag för tävlingen avslutas idag kl 17.30 så vill du också vara med att tävla så får du skynda dig. OBS! Du behöver inte ha någon blogg. Läs istället här hur du då gör!

 

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards