S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2015

Av Margita - 25 januari 2015 09:00

Äntligen har det kommit lite snö denna vinter. Hittills har det varit väldigt snålt på den fronten här vid västkusten. Åtminstone där jag bor, 2 mil inåt land från Marstrand sett.


Det snöar!

   

Jag tycker ändå att det är vackrast när det singlar ner snö och den får vara kvar på marken. Det livar upp och blir ljusare.


Egentligen finns det bara ett plus när det är snöfritt och det är att det är lätt att förflytta sig och ingen kaos i trafiken. Men för övrigt är det rätt trist.


Agnes fick känna på snön

 


Dvärgsyrénen har fått ett vackert snötäcke

 

Julenarna tronar fortfarande i sin kruka. Tronar och tronar...  än så länge är de små bebisar

  

Persiljan är grön och bakom står sådda perennfrön på övervintring.

 


Buxbomen är ständigt grön, men nu med små kuddar av snö.

 


Av Margita - 24 januari 2015 22:26

I Kungälv har vi en liten lokal tidning som originellt kallar sig Kungälvs-Posten.

     

För nån dag sen kom en journalist fram till mig och frågade om jag ville vara med i en enkät.


Jag som aldrig skulle ställt upp för bara några år sen bryr mig inte alls nu. Tycker bara det är roligt.

Lägger dessutom till ett väldigt flin....    


Frågan är: Vad tycker du om snön?

Ja, vad tycker DU om snön?        

Av Margita - 24 januari 2015 18:22

....och det är inte klokt så mycket piggare och gladare jag blir med en gång.

Tror jag delar det med de allra flesta.   


Jag blev så till mig så jag skippade gymmet för jag ville utnyttja varenda solsekund som fanns att få.

Så det blev en längre stunds promenad och lät det inte som fåglarna började öva lite?!   


       



Av Margita - 23 januari 2015 20:08

Den 1 februari börjar min utmaning som kommer att hålla på hela februari månad.


Paleo30dagar heter utmaningen och det är denna blogg som kommer att stötta och peppa.


Anledningen till att jag överhuvudtaget kommit in på detta beror på min kära dotter som äter enligt Paleo.

Hon har sen liten ålder haft problem med sin mage. Vi var hos olika läkare under hela hennes uppväxt men inget direkt fel kunde hittas. Efter att hon slutade med mjölkprodukter blev hon bättre. Sen åt hon ett tag enligt LCFH, fortfarande med bra resultat. Magen mådde bättre.


Men nu äter hon alltså enligt Paleo och det är mer en livsstil säger hon. Alltså inte enbart en diet. 

Paleo är kan man säga, väldigt kort: 


Sådan mat som åts av oss människor innan vi blev bofasta bönder.

Maten ska helst vara ekologisk.

Träning är viktigt. Så träning ingår i att "äta Paleo".


Nu undrar kanske några av er om man måste äta kött? Nej, det måste man inte, även vegetarianer kan äta Paleo. Det var skönt tycker jag. Jag äter inte så där jättemycket kött, men mer fisk och skulle det bli kött så är det oftast kyckling.


Ni kommer att få följa min resa med Paleokost under februari.

Jag har fått lite förberedelsematerial såsom information om vad Paleo är, matsedlar och recept och träningsschema.


Anledningen till att jag testar detta är två: jag har en mage som krånglar och hoppas att den kanske blir bättre av detta. Sen var kursen billig! 


 


Av Margita - 22 januari 2015 20:56

Varje måndag är jag med på zumbapasset på gymmet och det är en perfekt start på veckan!


Vår ledare Susanne är hur bra och positiv som helst. Hon brukar alltid inleda varje pass med att låta oss förstå att inga rörelser är fel, allt är tillåtet, bara vi har roligt och rör oss. 


Det är en härlig stämning bland oss som är där, vi gör vårt bästa och vi tjuter till när Susanne vill att vi ska låta!   


Vissa rörelser har jag väldigt svårt för. Det är framför allt salsastegen som jag vet att jag inte gör på rätt sätt, men som sagt så spelar det ju ingen roll egentligen. Det ser så elegant och lätt ut när Susanne rör sig på scenen.....


Det är en fröjd att vara med på ett pass lett av Susanne! Vi håller till hos STC i Kungälv. Kom gärna dit om ni känner för att röra på er och samtidigt ha väldigt roligt.


Tack Susanne, du är en pärla!!


Så här kan det se ut när vi dansar

 


 


Av Margita - 22 januari 2015 09:30

Mindfulness och KBT-terapin har lärt mig detta mycket viktiga:

 


DU ÄR INTE DINA KÄNSLOR!


     

 

 

Av Margita - 21 januari 2015 22:33

....med datorn. 

Jag filmade sist under mitt zumbapass men inte får jag över filmen till datorn.   

Nix pix - det ska strulas lite nu igen. En dator är som små barn. Ibland är de änglalika och ibland är de som små monster som gör att man ser rött.   


Så, tills jag fått över den där filmen så får jag bjuda er på något annat.

Det här kanske...


Är det inte underbart?! 

Jag blir ju bebissjuk!   

Av Margita - 19 januari 2015 18:00

 


Har ni inte redan sett ovanstående dokumentär så tycker jag ni ska göra det. 

 

Filmen visar på ett närgånget sätt hur barn och ungdomar blir svårt mobbade. Man får en inblick i varje enskilt barn och det är så fruktansvärt gripande.


Det som slår  mig är att lärarna i skolorna inte verkar ingripa på rätt sätt. Det är tyvärr likadant här i Sverige. Det har jag själv upplevt. På något sätt har vi blivit så flata och lata och verkar tänka att om barn bråkar med varann och mobbar, då är det många inom skolan som säger: "så där gör barn. Bäst att låta dem hållas och göra upp själva".


Alltså, det är ju så urbota dumt så jag blir så arg att jag knappt vet vart jag ska ta vägen!!!

 

Jag har upplevt en del när jag fortfarande arbetade. Då hade jag ibland nära kontakt med lärare för grundskola och ja, vad ska jag säga....det var mycket som de lät passera....    


Jag minns en gång när jag gick in mellan två grabbar i 9-10-årsåldern som slogs. Jag tog dem isär och pratade sen med dem att det är inte ok att slåss. Men vad händer sen? Jo, lärarna kom till mig och sa att de tyckte jag var modig...VA?!?! Är de rädda för 10-åringar?!?! Jag fattade faktiskt ingenting.


Och det är där problemet ligger många gånger tror jag. Det är som om man inte längre får bli riktigt förbannad på barn. För barn kan vara riktigt elaka. Och vi som är vuxna MÅSTE visa att det är inte ok att säga taskiga saker, eller ännu värre, utsätta någon annan för våld eller psykisk terror.

Vi måste stå upp, ta tag i mobbarna, säga ifrån, inte låta de slippa undan.


Det finns en sekvens i filmen där en stackars förtvivlad mamma försöker få rektorn att på allvar förstå (men det verkar hopplöst). Hennes barn blir mobbat på bussen och hon vill naturligtvis att hennes barn ska få vara trygg på väg till skolan och även i skolan. Man får se hur det kan vara under en busstur och det är ingen rolig syn.

 

Så säger mamman i filmen så här: "Men när jag växte upp då stannade busschauffören om det blev bråk och körde inte vidare förrän det var lugnt i bussen igen. Varför gör ni inte så nu???" Hon var upprörd och grät.

 


Jag har också undrat över det. Varför låter man bara bussen gå när det uppenbart hade behövts ett stopp och en rejäl tillsägelse från en vuxen?? 


OCH en annan sak - det måste vara tillåtet att vuxna hjälps åt att uppfostra. OCH - när ditt eget barn blir beskylld för att ha gjort något orätt, då måste vi lära oss att inte gå i försvarsställning. Det verkar vara ganska vanligt idag. "Mina barn kan väl inte göra nåt galet?" Men det kan de tyvärr. Barn är barn och inga vuxna. Det är ganska naturligt att de ibland gör fel och då får vi inte låta det passera!


Jag tycker ni absolut ska se denna film. Man blir arg och ledsen men det är viktiga saker det handlar om och man får en så bra bild om hur det kan kännas att vara mobbad.


Se filmen här.


Sist vill jag säga en sak till: Det är inte barnens fel att de mobbar. Det är vi som är vuxna som ska förhindra det och kan vi inte det, då har vi misslyckats. Så ansvaret vilar på oss vuxna. Viktigt att komma ihåg tycker jag.


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards