S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2013

Av Margita - 29 juni 2013 21:00

Sugen på att resat till St Maarten i Västindien?

Jag har inte råd med en tur dit och vet inte heller om jag skulle våga, men titta på en video är helt klart en variant!

Så spänn säkerhetsbältet, nu åker vi!


Perfekt landning på St Maarten 


landningsbanan ligger precis vid en strand och är en turistattraktion i sig


efter lite sol och värme lämnar vi ön igen

Av Margita - 27 juni 2013 23:46

Hen vill något, men vad?


Av Margita - 27 juni 2013 14:31

Pappa sa något igår som var mycket tankeväckande. 

Jag tror det var när han pratade med min kusin L som numer är drygt 70 år (hur blev han så gammal?)

De pratade om det här med att vara pensionär hörde jag och om vad man fyller dagarna med. Då sa pappa plötsligt något väldigt klokt i samband med att man oftast upplever att tiden går alldeles för fort. Detta fenomen kan alla uppleva förvisso, men jag lovar, den dag du blir pensionär, då kommer du att undra hur du i allsin dar hann med allt innan pensioneringen!? 

Men nu vet jag ju; så här sa pappa, ungefär:


"när man är pensionär och har all tid i världen så tar varje sak man gör minst dubbel så lång tid. Du sitter till exempel och dricker ditt morgonkaffe och läser tidningen. Eftersom det inte är någon som kallar på dig så sitter du kanske två timmar vid bordet istället för en timme. Likadant med andra aktiviteter - de tar längre tid för du måste inte skynda dig. Dessutom blir man ju inte yngre och saker tar därför också längre tid." 


Och så plötsligt har den dan gått! 


Sen har jag också en teori om varför dagarna fullständigt rasar fram i turbofart. Horisonten närmar sig.....ni vet vad jag menar. När man är ung så vill man ju tro att man har hela livet framför sig och det innebär ju flera decennier, men ju närmare 100 man kommer desto mindre decennier blir det kvar.....ja, ni förstår kanske resten av mitt resonemang. 


Jag vill betvinga tiden och göra den längre. Tycker att 80-100 år för en människa är alldeles för kort tid. Man hinner ju precis fatta vad det är frågan om och så måste man lämna denna jord. Nej, det är helt enkelt dumt! Ändring krävs!   


Jag tror att jag ska göra så här hädanefter: varje dag sover jag middag ca en timme och när jag då vaknar, lätt förvirrad, så tror jag att det är en annan dag! Då får jag ju 2 dagar på 1!! Eller?!   

 

Av Margita - 26 juni 2013 10:30

   Agnes har hittat ett nytt favoritställe!   


     

Av Margita - 24 juni 2013 21:35

Den 23 juni föddes fyra friska sibiriska kattungar i Göteborg.

Mamma till kullen är Senga's Brown Betty, svart tigré 

  

och pappa till kullen är Milashka's Idalgo, svart med vitt

 

Det blev två honor och två hanar. Vilken lyckträff!

De föddes i rask takt och allt gick väldigt bra. Jag fick ständiga rapporter från ägaren om förloppet och det är nog den snabbaste kattförlossning jag varit med om. Men jag har ju inte varit med om så många än.....

Så småningom tänker jag hälsa på de små liven och beundra den duktiga mamman. 

Jag är så glad att det blev så här.

När Betty fortfarande bodde kvar hos mig som liten kattunge blev jag väldigt förtjust i henne och ville ha henne kvar i avel. Men jag kunde inte behålla henne själv, varken hemma eller att skaffa fodervärd. Som tur var visade det sig att blivande matte och husse verkligen var jätteintresserade av att föra hennes gener vidare och för det är jag så lycklig. 

Även för det att matte och husse har varit så otroligt vetgiriga i att sätta sig in i avelns ädla konst. 

Så härligt! Tack Daniella och Erik!   

Bilder på kullen finns på Daniellas blogg:

brownbetty.blogg.se

Titta gärna in där!




Av Margita - 23 juni 2013 21:01

Har blivit stolt kattmamma!
I morse föddes 4 friska kattungar.
Återkommer senare med detaljer.
Mamma Betty ägs inte av mig utan jag sålde henne med förhoppning om att hon en dag kan få en kull eller två. ?

Av Margita - 21 juni 2013 16:27

Nu bloggar jag från mobilen och jag hoppas att inte tele2 ger mig en stor räkning för detta.
Min dag i Uddevalla var helt underbar. Och det bästa var att jag klarade av tågresan utan besvär av min ångest. Gissa om jag är lycklig över det! !
Matte Mira som äger Amishai från min Alija-kull och Bolo Bolo från Blossom-kullen mötte mig vid stationen.
Här är Bolo Bolo på axeln och Amishai ligger i väskan.

Så roligt att se hur kattungarna utvecklats. Riktigt fina tycker jag de är. Bolo Bolo är väldigt lik sin farmor tycker både Mira och jag. Hon heter Sneschinka Lidiya.
Fler bilder på Bolo Bolo.

Och några på goa Amishai

Amishai är en katt jag hade verkligen velat behålla eftersom jag gillar hans temperament.
Tack för en härlig dag i Uddevalla!

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards