S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2011

Av Margita - 29 september 2011 19:04

Idag var jag trött när jag kom hem från jobbet.

Tänkte vila en stund men somnade och sov sött en hel timme.

Lite synd eftersom solen sken ute.....men sömn är också viktigt!

Har idag pysslat med prydnadskål, pelargoner, klappat katterna och viftat bort några bin.  

Av detta blir man trött..... 

Av Margita - 28 september 2011 20:38

Jag älskar färger och former och det får jag utlopp för på min praktik hos Cramers.

Vi har fått en leverans med massor av pallar av olika inneväxter till den nya butiken.

Idag jobbade jag med att sätta etiketter på växterna och att sätta ut de på ett snyggt sätt på borden. 

Alla växter fick inte plats på borden så då fick vi bygga en liten "scen" av lecablock och sätta ut växterna på golvet framför ett fint lusthus i smide.

 

Butiken är fylld av såna här fina lusthus med allehanda ljuslyktor och annat vackert. 

Och växter förstås! 

Några av växterna som jag jobbat med idag är Inkakrona, Chrysantemum och Cyklamen.

Har även snyggat till bland borden där ljungen står. 

Jag älskar det här jobbet!  

Ni som kan och vill, besök gärna Cramers i Hillared. Det nya växthuset (butiken) är verkligen värd ett besök!

Dessutom är det 30 % på alla buskar och träd och 40 % på alla perenner! Så passa på!

För ni vet väl att hösten är den absolut bästa tiden att plantera träd, buskar och perenner!    

Av Margita - 27 september 2011 18:28

Nu har jag fått en sån där längtan efter en hund igen. 

Kanske det beror på att Aram/Sesams matte snart hämtar hem sin lilla sheltie.  avundsjuk 

Testade ju att ha en finsk lapphund men det är en ras som kräver mycket aktivitet och motion och det passade inte mig.

Jag vill ha en hund som kan tolerera kortare promenader för det mesta och längre då och då och lite lek däremellan. Alltså en ganska lugn ras.

Nu har jag hittat rasen Tibetansk spaniel. Har även träffat en i verkligheten och blev verkligen charmad.

Kanske det är rasen för mig?

När jag blir pensionär, absolut inte tidigare.

Så här kan en Tibetansk spaniel se ut. Den kallas även Tibbe vilket jag tycker är perfekt. Då har jag ju både en sibbe och en tibbe...... 


Vuxna tibbar

 



Liten valp  

V     

Av Margita - 25 september 2011 20:47

Katterna har fått ett nytt klösträd.

Det gamla är utslitet men passar ändå till att stå invid garderoberna så att katterna kan hoppa upp och ligga ovanpå. 

Det nya klösträdet är från Kattens no 1, Eiffel och jag hoppas mycket på detta träd. Tror det är mer hållbart än det jag haft innan.

Katterna har i alla fall godkänt det och Alice har redan varit längst upp och inspekterat. 

  Detta är vad vi väntat på matte! 

Av Margita - 25 september 2011 17:30

Nu har jag två fertila honor som löper här hemma!!  

Alice har jag försökt få i p-piller men jag lyckas inte ens med en spruta.

Måste kanske blanda upp pillret med fodret på något sätt.

Vad gäller Agnes är jag lite osäker på om jag ska låta henne löpa tills parning i februari, eller om jag ska ge henne p-piller igen.....någon annan uppfödare som vet hur jag ska göra? 

Det är lite stressande att ha två katter som löper samtidigt, inte bara för mig, utan för dem själva också.

  En gammal bild på Alice (på bordet) och Agnes (i soffan) 

Av Margita - 25 september 2011 10:46

Ja alltså, jag flyttar in i eget sovrum! Min kära dotter har ju flyttat till eget boende och för första gången på många år har jag nu ett eget sovrum.

Vilken lyx!  

På köpet har jag också fått en liten kreativ hörna/kontorsplats i vardagsrummet. Perfekt!

Idag ska jag bara skrota här hemma och ställa iordning och göra mina två fertila löpande honor sällskap!    

Av Margita - 23 september 2011 19:09

Nu har Agnes gjort sitt HCM-test och allt var bra! Skönt! 

Jag passade också på att ge henne den årliga vaccinationen.

Agnes skötte sig exemplariskt. Hon är en cool katt.  

För att ta oss till Blå Stjärnan i Göteborg fick vi först ta en buss till Borås. Sen snabbussen från Borås till Göteborg. Sist spårvagnen över Göta Älvbron och sen en kort promenad fram till sjukhuset. Agnes sa ingenting, lite gny bara i början, nån sekund.  

Då var vi också på centralstationen i Göteborg bland alla människor, pysande tåg och konstiga ljud och dofter. Inte ett ljud, bara stora ögon. Men det är klart, när tåget pyser så där, då måste man gå längst in i transportburen.   

På sjukhuset träffade hon flera hundar och katter. En av katterna jamade hela tiden, men Agnes sa inget.

Inne hos veterinären var hon så duktig. Hon fick en guldstjärna av personalen. Hihi....ingen riktig, men de tyckte hon var värd en sån och det tycker jag med. Lugn och cool, lilla gumman Agnes.  

Sen var det då det där med något dåligt. Det är jag som får skämmas....Agnes är något överviktig, precis som jag misstänkt, men förträngt.   Hon är glad i mat och speciellt kattungemat. Jag måste hitta ett sätt att utfodra kattungarna utan att hon också äter maten.

Nu får jag vara sträng och ge henne dietfoder och hela processen att få ner henne i normalvikt tar ungefär 4 månader sa veterinären. Så innan dess vill jag inte para henne förstås. Stackars Agnes. Matte får verkligen skämmas nu.  

Apropå det så låter det som att hon tänker löpa igen.....         

HCM

Av Margita - 22 september 2011 09:35

Imorgon fredag åker Agnes och jag till Göteborg. Vi ska träffa Björn Åblad på Blå Stjärnan i Göteborg och han ska ultraljuda Agnes hjärta.

Förhoppningsvis är hennes hjärta helt friskt och då är det bara att invänta att hon löper igen för då ska hon få träffa Senga's Alija Aram.


Ett blivande par? Hoppas, hoppas! 


Tuwas Meow Stiltje f 23, svart sköldpaddstigré

  ,

Senga's Alija Aram, n 24, svart spotted     

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards