S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2014

Av Margita - 28 februari 2014 16:13

Om någon hälsar på oannonserat, får du skämmas för hur det ser ut hemma?

 

Njaäee....för det mesta skäms jag inte. Jag brukar kunna hålla rätt god ordning på saker ändå.

 

Idag har jag slagit ihop två dagar...glömde av igår. Vi hade avslutningschatt på kattkursen och jag var så uppe i den att jag glömde....  

 

 

 Länka en städprodukt du tycker är bra


Åh vad roligt!

Det finns faktiskt en städprodukt som totalt lovar precis vad reklamen säger!

Bästa städprodukten ever!


Kärcher fönsterputsare!

 

Setet är värt pengarna! Man tar först duken med medel i och kör runt på fönstret för att lösa upp smutsen. Sen sättar man på sugen (den går på batteri)  och drar uppifrån och ner. Mina fönster har aldrig blivit så rena som med den här apparaten.

Jag lånar mamma och pappas!   

Den är dyr, men den är faktiskt värd sina pengar. Sen kan man ju ha utkik på rea.




Av Margita - 27 februari 2014 14:27

Sitter här och pluggar effektiv population.

Försöker förstå denna formel:


Ne = 1/ (2 x dF) 


Ja...jag sitter och räknar och räknar och tror att jag löst det och så...tjoff...så har jag plötsligt för få decimaler.....i exemplet var det 3 decimaler ett tag, sen plötsligt blev det fler decimaler och jag har ingen aning om var de kom ifrån!   Och hur jag än räknar med mina siffror så får jag inte fram fler decimaler, men det borde ju gå tycker jag.


Det här med effektiv population är intressant. Man kan räkna ut den själv om man har lust. Det kan jag tänka mig att försöka med när kursen är över. Räkna ut den sibiriska kattens effektiva population. Det är faktiskt viktigt att ha koll på den effektiva populationen eftersom den är ihopkopplad med inavelsgraden.

Så det så!   


Gick in på Sveraks hemsida där de har en superbra funktion som heter Findus. Där finns inlagt stamtavlor från alla olika kattraser som är registrerade. 


Man kan, bland annat, söka på antal födda, båda könen eller var för sig, ett specifikt år! Intressant!


Det visar sig att de tre sk skogsraserna ( Maine Coon, Norsk Skogkatt och Sibirisk katt) ligger ganska nära varann i antal födda kattungar, i Sverige. 


ANTAL FÖDDA KATTUNGAR I SVERIGE ÅR 2013:


MAINE COON : 987 st

    Foto lånat från denna sida.


NORSK SKOGKATT : 843 st

 

Bilden lånad från denna sida.



SIBIRISK KATT: 873 st

 

Bilden ovan är lånad av Tuwas Meows uppfödning, se här.

Damen heter Oksana och är mamma till min egen Agnes. De är lika som bär och lika vackra båda två.



Av Margita - 27 februari 2014 09:49

Nu ser jag från min plats vid datorn en, som jag gissar, en ormvråk som cirkulerar ovanför Preem-macken. Kanhända det springer mycket möss där, kanske även råttor?!?   


Detta är i vilket fall livskvalitet för mig, om man undantar en del moppar som kommer farandes från skolan här intill, uuuhhh, jag gillar verkligen inte moppar som låter  ,

jo livskvalitet var det....


Att jag från fönstret ser villor och diverse djur. Jag bor mitt i Ytterby centrum men ändå väldigt lugnt och fint i mitt tycke. Fast fick jag välja skulle jag helst bo mer lantligt....jag har märkt på sistone att jag blir väldigt störd av trafiken som går här en bit ifrån. Inte från min lägenhet, för då hörs den inte. Men när jag går ut och promenerar så är Marstrandsvägen oftast livlig. Uuuuhh...jag vill ha tystnad!  Men det kan jag få genom att välja andra vägar och om jag tar bussen ut mot landet så blir det totaltystnad....haha


Fast det är ju inte sant. Ljud hörs alltid, men det är såna ljud jag vill höra: vindens sus, fåglar som kvittrar eller kraxar,  jag vill höra hur det låter när jag går mot marken, hur det knastrar och kanske brakar om jag råkar trampa på en större kvist. För att inte tala om alla dofter.

Speciellt nu på våren...nu knoppas det snart och alla dofter när växterna vaknar till liv är bedövande. Så härligt! 


Så här ser en ormvråk ut.

   



Av Margita - 26 februari 2014 21:43

Men jisses, vilken underbar katt!!!   

Av Margita - 26 februari 2014 21:15

Men vad gulligt!   



Av Margita - 26 februari 2014 17:14

Jag tror banne mig våren redan är här på allvar!

Vet ni vad jag hörde - och såg - på min promenad idag?


Koltrasten! Han eller kanske hon satt så fint på ett staket och sjöng in våren. Bara så vackert som en koltrast kan!

Jag är lycklig!

   

Här kan du lyssna på hur koltrasten låter!

Scrolla ner en bit på sidan.



En av de vackraste sångarna om ni frågar mig!     

Av Margita - 26 februari 2014 08:00

 Vem är det som städar hemma hos dig?

 


Ja, inte är det moster Inga i alla fall.

Det får allt bli jag det eftersom jag bor helt själv och att ha en städerska har jag inte råd med!   

Faktum är ändå att jag tycker att jag blir bättre och bättre på att städa, men det kanske beror mer på att jag ju faktiskt har gott om tid numer....

Av Margita - 25 februari 2014 18:11

Yes! Premiär idag!

Solat på balkongen i bara mässingen höll jag på att säga, men riktigt så roligt ska vi inte ha!!

Nej, men jag satt vid balkongdörren i bara en tunika och njöt av solen som värmde.

 

 

Tänk att man kan bli så där vit i hyn efter en vinter....hmm...nu ska det bli lite mer färg!

Agnes var med mig ute på balkongen, men bara en liten stund, sen valde hon att studera utelivet från insidan....

 


Mina växter i balkonglådan har hållt sig fräscht gröna hela vintern. Riktigt härligt! Endera dan ska jag sätta ner lite penséer där också för att liva upp det ännu lite mer.

   

Min dvärgsyrén ser ut att må bra. Den ser visserligen nästan död ut, men det gör den varje vår.

Till slut så knoppas det och den vaknar till liv. Den är så vacker när den blommar och doftar ljuvligt! 

 

Hoppas ni också haft en skön dag i solen!!


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards