S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2014

Av Margita - 7 februari 2014 09:36

 Länka en bloggare som du tycker har det fint hemma

 


Det får naturligtvis bli min egen dotters hem.

Jag tycker hon har det väldigt fint!


Här är ett inlägg i hennes egen blogg och där får ni även träffa fina katten Loui.


 

Rolig bild på Loui, bilden tagen av Ellen Björktegen.


Av Margita - 6 februari 2014 19:56

Slötittade på TV häromdan och fastnade i ett program från Norge.

Det handlade om området Helgeland i norra Norge.


Herre min je så otroligt vackert och vad jag skulle vilja uppleva detta område!

Jag har varit i Lofoten men Helgeland toppar nog efter det jag fick se i rutan.


Kristallklart vatten, massor av öar, stränder, berg, sagolika berg!

Vilket otroligt vackert land vårt grannland är!


Allt finns i Helgeland som jag älskar:

hav, öar, små och stora berg, ängar....jag blev faktiskt alldeles sjuk av längtan dit!


Titta här!

   

Torghatten


   

Solnedgång vid Traena

 

De sju systrarna  

   

Vega 

 

hav, öar och berg

 


 

Den sista bilden ovan har jag lånat från denna blogg.


Vi kanske ses i Helgeland?!




Av Margita - 6 februari 2014 08:26

Om du bara fick välja en prydnad som du redan har att spara, vilken blir det?

 


Oj, bara en....det blir svårt! 

Jag gick runt i lägenheten för att se vad jag egentligen har och kom till slut fram till detta:


 

Det är en liten fin klocka med en kläpp så man kan ringa efter sina matgäster när maten är färdig, till exempel...  

Den har tillhört min moster som gick bort för ett antal år sen och hon hade den i sitt hem under hela min barndom, så jag har växt upp med den.   

Jag tyckte om den redan då och att ringa med...den har ett härligt ljud.

Skulle ju vara roligt att veta var hon fått den ifrån, men det tänkte jag aldrig på att fråga.

Vad synd.


Ni måste ju få höra hur den låter....


 

Titta in här vad andra har valt!


Av Margita - 5 februari 2014 13:57

I takt med att jag läser kattkursen hos PawPeds så hålls mitt intresse för avel vid liv med råge, kan jag säga. Nu längtar jag väldigt mycket efter att få fortsätta med min avel!


Men det gäller att vara realist. 

Kattavel är en dyr hobby.

Dessutom är det katterna som bestämmer....

Man kan ha planer men katterna vill något annat.


Till exempel har jag min Agnes här hemma. Hon är världens mest underbara knäkatt, pratig och social, MEN hon trivs inte ihop med andra katter.

Så då står jag vid valet att antingen omplacera henne så att jag kan skaffa en avelskatt eller låta henne bo kvar hemma och jag får helt enkelt vänta med min uppfödning.

Fast!

Jag är ju 62 år....jag hinner bli så gammal (och trött?) innan jag kan sätta igång igen och det känns inte riktigt så roligt.


Så därför har jag börjat fundera på att skaffa en fodervärd. Helt enkelt för att jag inte klarar att omplacera Agnes. Hon betyder alldeles för mycket för mig. 


Kanske också att dela ägarskapet med någon?


Det skulle ju bli liiiiite billigare och så kan jag ändå fortsätta med min avel.


Vi får helt enkelt se...jag försöker spara ihop till ett kattkapital, men med mina knappa resurser så tar det en stund. 


Wish me luck!   


Den här honan hos Wira's har jag fastnat för och jag skulle väldigt gärna vilja ha en kattunge från henne. Vi får la se som de säger i Götet.

Jag följer henne....


S*Maolllich´s Quattya Yodakova

 

Foto: Bengt Vängstam
För fler bilder av Bengt Vängstam, klicka här.

Av Margita - 5 februari 2014 09:17

Attans!

Jag glömde bloggutmaningen igår....det är kattkursens fel   


Ok, men då får det bli två idag istället...


Dag 035:

 Vad tycker du om att andra människor rotar i ditt badrumsskåp när de lånar toaletten?  


De får rota hur mycket de vill! Finns inget intressant där i alla fall, men kanske för de som rotar...  


Dag 036:

Vilken stil har du hemma?


Jag har en väldigt blandad stil beroende på att jag aldrig haft råd att köpa "riktiga, fina möbler". Vet inte om jag skulle velat det heller för den delen. 

Mitt hem består av idel second-handmöbler i lite blandad stil. 

Dessutom har jag ett glasskåp som jag ärvt från min moster. 

Det enda som är nytt är egentligen min säng och katternas möbler! 


Jag älskar marockansk inredning eller mellersta östernbetonat, fast jag har inte så väldigt mycket sånt ändå. 


Till och med min inredning är second-hand, dekorationer, gardiner osv.

Lite ärvt där också som till exempel en gammal kaffekvarn som jag ärvt från min älskade mormor.


Här är något av vad jag har hemma hos mig -

 

 Nedan lampa i sovrummet (del av, haha)

 


Av Margita - 4 februari 2014 18:41

Jag drömmer om att kunna fortsätta med min avel men det är inte läge just nu.

Under tiden surfar jag runt på alla möjliga hemsidor och på Facebook och kikar på alla nyfödda sibiriska kattungar. Det är verkligen förföriskt!

Jag har en favoritfärg hos sibirisk katt (just nu ska jag tillägga, för det har skiftat genom åren) och det är blåsköldpadda, gärna med lite vitt också och kanske silver....  


Med jämna mellanrum letar jag upp kullar där det väntas smått i denna färg, men nu har jag blivit kär i en cremekille! Bara så där! Vill ha honom!!

Se så fin han är!

 

Han heter SE* Wira's Ixion Herkulezen och har färg nr e 22.

Jag har följt och väntat på den här kullens födelse eftersom jag älskar föräldrarna, till utseendet då, ska tilläggas. För jag har inte närmare satt mig in i annat eftersom jag ändå inte kan skaffa någon ur kullen.   

Det här är de underbara föräldrarna, de har ett utseende som är när mitt ideal vad gäller sibirisk katt och modern är ju dessutom blåsköldpadda!

 

Till vänster: CH (N) Einhaugens Herkules Jazzen

Till höger: S*Maolllich´s Quattya Yodakova (Saphire)


Det är tillåtet att drömma men en dag VILL jag kunna fortsätta med min avel! 


Alla bilder har jag lånat från Wiras uppfödning. Här kommer du till deras hemsida.

Av Margita - 4 februari 2014 08:39

Igårkväll var en vän, min syster och jag på bio här i Kungälv.

Jag har inte mycket till övers för Kungälvs kommun, hmmm, men EN sak är bra i alla fall.

Kommunen har startat en filmklubb som fungerar på så sätt att det vissa måndagar visas lite mer udda filmer och priset är bara 60 kr. Jättebra jobbat!


Så igårkväll begav vi oss till Biograf Trappan, en härlig, gammal, riktig biograf!   

 

 

Mycket bekväma stolar att sitta i och vi hade dessutom plats på rad 11 där det är extra benutrymme. Underbart för ben som börjar bli lite äldre...  


Filmen som visades var "Återträffen" av Anna Odell.


Den var jättebra, helt klart sevärd.

Dessutom inspelad i ett ovanligt grepp.

Anna Odell spelar sig själv, efter vad jag förstått, och filmen handlar om hur hon försöker förstå det sociala spelet som försigår i en skolklass, eller om man så vill, i alla sociala sammanhang där man bildar en grupp.

Anna är i filmen svårt mobbad och ja....se filmen! 

 

Ni kommer garanterat att bli rörda och få en hel del att tänka på!

Här är en trailer jag hittade på Youtube, eller två förresten!   



Av Margita - 3 februari 2014 17:32

 Hur ser ditt drömhem ut?

 


Åh vad roligt att få visa er och få drömma lite....


För det första vill jag bo nära en större stad, men ändå väldigt lantligt.

Jaja, jag vill bo i Bohuslän, så om jag tänker mig att jag fortfarande vill bo nära min syster så väljer jag läget på mitt boende till ungefär....nära Marstrand, vid havet måste det vara.


Läget är viktigt för mig.

Drömhemmet ligger alltså vid havet.

Jag hittade mitt drömhus på hemnet!

Allt stämmer -

läget, huset, tomten....åh...herregud...ge mig flera miljoner!!!   

Det fåniga är att så här bodde mina fattiga släktingar för ca 100 år sen....det har blivit så konstigt?!?

Titta här:

 

Plats för att bygga kattgård och plats för växthus och odlingar.

 

 

Visst kan ni se mig där, gåendes i ullsockor, med ungefär 10 vuxna katter omkring mig,och 4 kattungar, eld i spisen och  - det bästa till mina badglada vänner är ju att det finns badbrygga på tomten!   


Kolla in här för fler bilder på mitt drömhem!


Vill ni se vad andra har för drömhem, då kikar ni in här istället!



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards