S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2014

Av Margita - 30 april 2014 14:15

.....önskar jag alla mina kära läsare!


När jag bodde i Strömstad sjöng jag i denna kör (som på videon bara är knappt halva styrkan av kören) och på kvällen tittade jag på elden som sprakade i Strömsvattnet och på roddarna med facklor som gled över vattnet.

Kallt men härligt!   

 

Av Margita - 30 april 2014 08:17

Jag gillar Victoria Skoglund, trädgårdsmästaren som driver Zetas trädgård i Stockholm.


Läs här en intervju med henne.

 

Och visst är det väl en sibirisk katt hon har?!   

 

 



Av Margita - 30 april 2014 08:03

 Jobbar du för att leva, eller lever du för att jobba?

 


Jag har hela mitt liv försökt få det till att jobb och fritid ska smälta samman. Har aldrig känt mig bekväm i ett typsikt 9-5 jobb. Jag vill kunna bestämma själv mina tider och även hur arbetet ska läggas upp.


Nu är jag ju inte kvar i arbetslivet längre men det var vad jag drömde om.

 

Att bli trädgårdsmästare var en dröm, av rätt många....

 

Av Margita - 29 april 2014 21:45

I Ytterby är det just nu febril aktivitet.

 

Det rivs hus och nytt ska byggas.

  

En gammal lekplats ska få ett helt nytt utseende.

 

Och så har vi fått ett Take-away!

 

Det roliga är att det är mina grannar ovanpå mig som startat detta.

De står precis vid stationen invid Ytterby torg och erbjuder mat av bästa kvalitet.


Allt är svenskt och hämtat från nära håll.

Egna recept på tomatsås som görs i vagnen.

Maten är också ekologisk och det tilltalar mig väldigt mycket, så jag kommer säkert att ta mig en matbit därifrån när jag inte orkar laga mat själv.   


Menyn består av hamburgare och korv, men inga "vanliga" sådana för i korvarna kan du till exempel hitta vitlök och andra kryddor. 


Trevligt med lite aktivitet vid Ytterby torg!

Jag önskar mina grannar lycka till!   


 


Av Margita - 29 april 2014 20:00

 Hur många jobb har du haft?

 


Oj då, det är några stycken genom åren.

Får se om jag minns alla.   



Jag började arbeta 1968 på riktigt så att säga. Dessförinnan hade jag haft ett sommarjobb på Göteborgs Kex i Kungälv.

Dessa kakor har jag packat i lådor...

 

Sen började jag arbeta som kontorist 1968 hos Alpus AB, ett bussföretag i Kungälv.

Var där några år.

Sen började jag studera på halvtid (KomVux) och arbetade då halvtid hos bland annat Skrivbyråcentralen (som skickade ut mig på olika uppdrag till olika kontor, vilket var ganska nytt vid den tiden i början av 1970-talet)och hos Svensk Sjöfarts Tidning. En tidning som faktiskt finns kvar.   

Jag blev också skickad till L M Ericsson i Mölndal och där blev jag senare anställd och blev kvar där i några år.


Så åkte jag till USA på nästan ett år och arbetade som Au-Pair i Richmond, Virginia.


När jag kom tillbaka fortsatte jag plugga mig fram till att jag sen kunde söka till högskola.


Arbetade emellan studierna också. Som barnsamarit. Vad är det undrar ni säkert. Jo, jag gick hem till barn som var sjuka och som annars var på förskola. Jag var alltså anställd av Göteborgs kommun. Det var roligt kan jag säga! Har många speciella minnen från den perioden.


Kom på nu att jag även varit barnflicka också, i Göteborg. Jag har fortfarande kontakt med den familjen. 


Men däremellan blev det två olika folkhögskolor, först i Fristad utanför Borås. Där gick jag en vävutbildning då jag var ganska så inriktad på att bli vävlärare eller vävkonstnär. 

Sen blev det Grebbestad folkhögskola i norra Bohuslän och där läste jag äntligen färdigt mina gymnasieår som jag behövde för att kunna söka till högskola.


Men däremellan träffade jag en kärlek och blev med barn....  


När detta barn, som är min son, var omkring 1-årsåldern började jag arbeta igen och nu i Grebbestad eftersom vi bodde där då.

Jag arbetade på Grebbestads Fisk, på kontoret. Jätteroligt! Hade kontakt med fiskarna ute på havet, ja, alltså inte de som simmar i havet utan de som fångar de som simmar i havet!     


Nåväl, sen arbetade jag som vikarie på en del förskolor i Grebbestad och började fundera på vad jag egentligen skulle studera på högskola när det väl var dags.


Det blev förskollärare. 

Men....efter att ha jobbat ett halvår som nyexad förskollärare i Lilla Edet var jag tvungen att sluta. Jag orkade inte med det, av många olika orsaker.


Istället började jag arbeta som tvätterska! Det ni!     

Jag arbetade hos Skepplanda Tvätt och stället var helt underligt. Vi var bara 4 stycken som arbetade där, ägarna plus 2 anställda. Ingen riktig toa utan utedass! Sur chef och sur anställd. Mycket märklig arbetsplats. Kände mig förflyttad till 1800-talet. 


Efter denna eskapad i tvätterivärlden flyttade vi upp till Strömstad. 

Där började jag arbeta på ett ålderdomshem där åldringarna verkligen var sjuka. Jag trivdes rätt bra med det. Fast mest med gamlingarna och inte med mina arbetskamrater. Det var för många "hurtiga" kvinnor och det är inget för mig.


Så jag fick anställning som städerska, ursäkta lokalvårdare, på Strömstad Tingsrätt, när den fortfarande fanns kvar. Det är en av mina absolut roligaste arbetsplatser. Den och L M Ericsson.


Men i slutet av 1990-talet började jag ifrågasätta hela mitt liv. Jag började arbeta extra på Strömstads olika förskolor för att testa om jag nu klarade av att arbeta med det som jag är utbildad till. Nu gick det mycket bättre och till slut sa jag upp min anställning hos Strömstad tingsrätt och blev anställd som förskollärare i Strömstad kommun.

Där har jag arbetat på 3 olika förskolor - Valemyr, Eken och Odelsberg. Jag har varit "fröken" för både förskoleklass och för barn från 2-5 år. 

Tiden i förskolorna i Strömstad är också fulla av ljusa minnen och jag trivdes då. Underbara arbetskamrater!   


Så flyttade jag från Strömstad till Borås och fick en anställning som förskollärare i lilla Aplared. Jag tänkte "åh, ett pyttelitet samhälle, blir säkert jättebra". Hmmm...jaja...det är en historia för sig.

Jag märkte av att jag hamnat i en annan kommun. En kommun där man alls inte brydde sig om sina anställda. Så kände i alla fall vi som jobbade där. Större barngrupper, mer stress. Usch ja...  


Jag arbetade först på fritids, sen på syskon som sen blev småbarn. 

Sista året när jag bodde i Borås arbetade jag på en förskola i ett ganska så utsatt område med i stort sett bara barn med föräldrar från andra länder än Sverige.

Det var en historia för sig.....och där slutade mitt arbetsliv....jag orkade inte längre   


Lite sorgligt känns det ibland. Med facit i hand skulle jag ha gjort vissa saker lite annorlunda. Men vi är ju alltid visare efteråt. Så är det bara.


Förlåt att det blev långt, men jag har haft ett långt och skiftande arbetsliv.   



   

Av Margita - 28 april 2014 19:34

 Skulle du kunna åka till Norge och rensa fisk hela dagarna under en säsong

bara för att det är bra betalt?

 


Mitt svar är helt klart: ABSOLUT!

Men inte nu längre, nu är jag snart ålderspensionär och har gjort mitt.

 

Av Margita - 28 april 2014 08:49

Jag är stolt över mina föräldrar.

Visst, vi har haft våra duster men det är över sen länge.

Man växer ju upp!   


Det mina föräldrar lärt mig är att det är otroligt tacksamt att ha sinne för humor.

Vi skrattar ofta i vår familj.

Det är läkande.


Vi är också en kramande familj, vilket jag också uppskattar att jag ärvt. Det finns ju till och med forskning på det området. Vi mår bättre av fysisk beröring.


Mina föräldrar stagnerar aldrig. De vill alltid vara först med det som är nytt. När jag var yngre kunde jag ibland störa mig på det, men idag inser jag att det är en väldigt bra egenskap. 

De blir ju aldrig gamla i tanken!

De har haft dator länge, har internetbank, Facebook, och Skypar med släktingar.


De hänger alltså med! Underbart!


Mina föräldrar är båda 84 år kan jag tillägga.


Häromdan var jag med mamma för att prova lite nya kläder. 

Nu vill jag bara säga detta att mamma har varit sjuklig i en massa massa år, med värk i kroppen och förra sommaren bröt hon lårbenet.


Ändå står hon där och poserar så fint med sina nya kläder.

Min ärtiga "gamla" mamma!   


Här provas det för fullt

 

Det blev denna snygga kappa som satt som ett smäck på mamma. Pappa i bakgrunden.   

   


I en annan affär kom hon över en hemstickad söt liten blus.  

 

PS. Pappa är också ärtig!!!!   

Av Margita - 27 april 2014 21:57

5 saker du tror kommer vara annorlunda om 50 år

 


Vi kommer alla att vara 50 år äldre....  

Jag skulle bli mäkta förvånad om jag själv lever då   


nåja, för att vara lite allvarlig då....


det är så svårt att blicka framåt, det blir sällan som man tänkt sig, så jag har faktiskt inte en aning om vad som kommer att vara annorlunda.

 

Fast jag hoppas ju på en sak och det är att mänskligheten äntligen lagt ner stridsyxan och inte slår ihjäl varann. Men något säger mig att det tyvärr inte kommer att bli så, kanske om 1000 år....

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards