S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2013

Av Margita - 30 september 2013 21:15

Insåg just att jag bloggat i mer än 5 år!   


När jag började var jag lite rädd för att jag inte skulle kunna hitta på att skriva något varje dag och så oroade jag mig för att skriva rubriker.   


Men det är som med allt skapande:

 

När man väl går in i processen så händer något - det ena ger det andra, fantasin sätter igång

och idag hinner jag inte skriva alla de inlägg som jag går och funderar på.

Hinner och hinner.....  


För precis 5 år sen idag skrev jag detta inlägg om en gungstol.


Då skrev jag inläggen både på svenska och engelska för jag ville underlätta för mina amerikanska släktingar men nu behöver man ju inte det, vilket är synd. Det är ju annars bra träning. 

Av Margita - 30 september 2013 17:08

Inte för att jag ska ha barn men det kan ändå vara roligt att kika på vad som finns till barn nuförtiden.

Inte för att jag ska ha barn men det kan ändå vara roligt att kika på vad som finns till barn nuförtiden.

 

För det finns ju så otroligt mycket nu, jämfört med när jag fick mitt första barn 1981. Då hade jag inget praktiskt klart innan bebisen kom. Allt det nödvändiga köptes in när den förstfödde var född.

 

Pratade med mamma om det idag och då kom vi på varför det var många fler än jag som gjorde så. Det var inte alls självklart att bebisen skulle klara sig, så man ville inte ta ut något i förväg. På min tid var väl spädbarnsdödligheten inte alls så hög, men själva tänkandet levde väl kvar.

 

Nu är det helt annorlunda och jag gläds med blivande föräldrar som planerar sitt första barns födelse. Det köps och ordnas så det står härliga till. Det finns mycket att välja på idag vad gäller både kläder och inredning till barnrummet. Jag, eller vi, körde med begagnat rakt igenom faktiskt. Det låg ju lite i tiden då. Fast idag är det mer accepterat med begagnat än vad det var då. Många tyckte det var äckligt att använda sånt som någon annan använt.   


Hade jag fått barn idag så hade jag kanske frossat i allt det roliga som finns.

Några roliga gardiner hade säkert hängts upp. Som de här kanske - 

 


 

Helt klart en mobil.

Det fick mitt andra barn leva med. Jag tror nästan det var jag som tyckte den var roligast!   

Sen hade jag nog satsat på de där populära wall decos

   

 som den här ovanför, men sen skulle det nog ta stopp där när jag tänker efter. Jag hade likväl fyndat på second hand är jag ganska så övertygad om!   

 

Jo men visst ja, en sak till: vi skaffade en babysitter vilket 1982 var en stor nyhet. Idag finns många varianter. Här är en -

 


 

 

Av Margita - 29 september 2013 10:28

Titta så maffig Akilias Ragnarök blivit!

 

Bilden lånad av familjen som äger Ragnarök.


Ragnarök, eller Ragge som han kallas i familjen, är pappa till Senga's Caleana Calypso och Senga's Caleana Caelyn, alltså min Orkidée-kull.


Calypso till vänster och Caelyn till höger.

 

Mamma är förstås Alice.

   

Av Margita - 28 september 2013 20:53

   Aksi, eller Galaxy som hon heter i stamtavlan,

  ,  min lilla goa, charmiga tibbetjej, är mamma till 2 kullar.   


Den 30 april 2008 blev hon mamma till 4 valpar, två tikar och två hanar.


Här är Dandy, en av hanarna


  

Visst är han otroligt vacker! 

 

I samma kull föddes också tiken Dixie. Också en vacker tibbe.

 

Den 14 juli 2009 födde Aksi två hanar och en tik.


En av de två hanarna i denna kull är "Lillebror" 

 

   Sicken en sötnos!


Alla bilder är lånade från Lilltibbens uppfödning på Orust.



Av Margita - 27 september 2013 16:02

Usch ja....inte blev det som jag tänkte inte.....  

men, men....


det som är bra i hela situationen är ändå att Caelyn förhoppningsvis blir mamma till våren! 


Jaha, och vem är Caelyn då, undrar du som hastigt tittar in här.

Jo, det är min kattunge. Hon är från min egen uppfödning av Sibirisk katt. Tyvärr måste jag göra en längre paus från min uppfödning, kanske för gott. Mest för min ekonomiska situation, men också för att jag upplevde den senaste kullen som ganska så krävande. 

Men när jag nu tittar på gamla bilder och videos på mina kullar så blir jag ju alldeles sjuk av längtan efter små kattungefötter som springer omkring! 


Kanske jag vinner pengar nån gång?!?! Drömde faktiskt om det häromnatten!   Min första tanke var i drömmen att jag då skulle ta en kattunge från min Caelyn och avla på den. Sen kom tanken på ett hus.....  


Fast jag tror det här blir så bra ändå. Jag har bra kontakt med mina kattungeköpare och jag följer katternas utveckling och bara det är spännande tycker jag. 


Sen har jag ju fått min lilla hund. Och min andra katt, Agnes, bor ju också kvar här hemma. Så det blir jättebra tror jag! 


Som sagt. Caelyn kommer att bo i foderhem, i Göteborg, så det blir nära till att gosa med kommande kattungar! 

Lilla fina Caelyn, jag kommer att sakna dig!   

 

Av Margita - 27 september 2013 09:37

 

Av Margita - 26 september 2013 21:21

Här skriker jag till lite barnsligt eftersom tjejen längre bort precis har fångat en makrill. Blev alldeles till mig som kanske märks eller hörs.   



och här är en liten blåsig video filmat från hamnen. Här gick jag ofta när jag bodde i stan och njöt av friska havsvindar. 


kan man ta bort den där irriterande vinden från filmen?! 

Av Margita - 25 september 2013 09:58



Bilder från Marstrandsön 

                                     

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards