S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2015

Av Margita - 27 februari 2015 14:19

Några av er har fyndat på bokrean ser jag.

Detsamma gjorde jag och ni blir säkert inte förvånade när det handlar om en trädgårdsbok!   


När jag flyttade hit till Ytterby gjorde jag mig av med mängder av böcker. Det var rätt skönt för böcker kan man ju faktiskt låna på bibban. 


Men vissa böcker är ändå så härligt att ha hemmavid. Man kan bläddra och drömma och planera, om det nu gäller trädgård. 


Den här köpte jag:

 

Den är mycket bra tycker jag. Lusläser boken nu och får så mycket inspiration.


Har du fyndat något som jag missat?   

Av Margita - 26 februari 2015 15:46

Jag är 63 år, snart, och i min generation är det inte alla som använder dator. Känner några som inte alls vill lära sig och några som verkar dödsförskräckta över en dator. 

 

Sen finns det några som anser att använda moderna smart phones och en dator gör att vi skärmar av oss från yttervärlden. Detta är ju bara delvis sant anser jag.


Saker och ting förändras, det är det enda som är säkert, så det är lika bra att gilla läget tycker jag.


Världen ser inte ut som den gjorde när jag var ung. Det är bara så och inte vill jag sitta här idag och tycka att det mesta är konstigt eller att jag inte förstår eller att det är dumt. Nej, jag vill vara en del av det som händer och jag vill förstå, om jag så blir 100 år. 


I ärlighetens namn ska jag väl ändå säga att jag ibland blir lite ledsen när jag ser ungdomar som går framåt med sina hörlurar och som inte verkar se något av det som omger de i stunden. De går faktiskt miste om många upplevelser, speciellt om man reser med buss eller tåg. Förr kunde man bli inblandad i många trevliga samtal med sina medresenärer. Även i Göteborg på spårvagnen var det vanligt, men jag tycker nog det har förändrats en del tråkigt nog. 


Dit jag vill komma är att de äldre som förnekar dator och internet också går miste om många upplevelser. 


Jag har bloggat sen 2009 och genom åren tycker jag mig ha fått flera vänner genom bloggen. Några få har jag träffat i verkliga livet och det kommer snart att bli fler, det vet jag, för det har jag planerat!

 

Här är det missvivis.se som hälsar på hos mig förra våren. Vi har följt varann ända sen 2009 tror jag det är.   

 

Så vilken skatt är inte detta! 

Dessutom kan man få otrolig respons på olika saker, till exempel om man går igenom något smärtsamt och vill blogga om det, så får man sååå mycket peppning från andra därute i cyberrymden och det är lika mycket värt som att få det stödet från andra i "verkliga" livet. 


Kan erkänna att jag ibland känner mig som en udda figur bland äldre. De pratar med mig ibland som om jag inte heller skulle förstå det där med datorer, smart phone osv, men det gör jag ju...inte så bra som ungdomar kanske, men nästan faktiskt. Även om min dotter ibland skrattar åt mig när jag kan ställa en underlig fråga som är helt självklar för henne, men inte för mig som inte är född in i detta.   


Och så är jag rätt så trött på alla äldre som ser negativt på internet och    datorer...man får väl hänga med tycker jag. Så här ser världen ut idag, embrace it! Ja, jag skriver på engelska för det är också en del av det som förändrats i samhället, men what the fuck!   


Tack för internet, I LOVE IT!   

 

 



Av Margita - 25 februari 2015 15:10

Som vanligt så kommer jag inte ihåg korrekt....  


Men det var delvis rätt i alla fall...


Min kära dotter rättade mig.

Så här är det:

Med min dotters egna ord:


"Jag jobbar som webbproducent med Cellbes och Halens (utan apostrof) och i framtiden kommer det bara bli Halens. CFG heter företaget: Consortio fashion group."


 

Av Margita - 24 februari 2015 14:40

Min dotter har en längre tid jobbat hos Haléns i Borås och har fått höra rätt länge nu att hon kommer att få fast anställning....och idag skrev hon på kontraktet!


Är så otroligt glad och stolt över henne!   

Hon jobbar med web design och främst inom Cellbes och Bubbleroom om jag förstått det rätt?


Så därför måste jag ju lägga upp en länk till Bubbleroom så att ni bekvämt kan shoppa när ni ändå hälsar på hos mig! 


Länken kommer att finnas till höger, forever, eller så länge som min dotter arbetar där i alla fall.   

 

   

Av Margita - 23 februari 2015 17:24

Förra veckan var jag på någon aktivitet nästan varje dag.

När helgen kom var jag både glad och upprymd.

På grund av att jag hela tiden träffat trevliga och engagerade människor.


Tre av kvällarna handlade om trädgård.

Det tänkte jag berätta om nu.


Jag tar tisdagseftermiddagen först.

Då träffades vi hemma hos en av medlemmarna i Kungälvs trädgårdsförening för ett projekt som vi har tillsammans med Kungälvs kommun.


På väg till mötet

    

Vi är flera som arbetar med projektet men alla kan inte träffas samtidigt så vi har delat upp oss lite.

I tisdags var vi några stycken tillsammans med en kvinna från Kungälvs kommun. 


Projektet handlar om att vi ska få lov att designa en insektsrabatt som ska ligga vid en liten bäck i Kungälv. Verkligen spännande och roligt!


Första träffen samlade vi ihop de växter som vi kommit på till en lista. Det är en hel del växter som insekterna dras till. Mycket bra att kommunen gör en sån här rabatt även om jag blev besviken när jag förstod att rabatten bara ska få finnas i 2 år, sen blir det nåt annat på den där plätten.


Det där med att se till att insekterna har nånting att äta är verkligen viktigt. 


Här sitter vi och "brainstormar"....jag sitter till höger längst bort.

 

Bild ovan tagen av Ingrid Carlsson  

Lite fika måste man ju ha också när hjärncellerna får arbeta.


Ni kommer att få följa utvecklingen av denna insektsrabatt som vi även ska plantera på plats.


På onsdagen var det dags för växthusgruppens träff. Varje ondsag träffas vi i växthuset för att så och plantera. Den här kvällen bidrog jag med att skola om Betonika   

i 30 krukor. Jag älskar att hålla på med sånt där, jag kommer in i ett flow eller meditativt tillstånd. Så härligt!

 

Här omskolas pelargoner

 

Ser ni vad det står på kannan?   

 

Ute i växthuset står måååånga plantor på tur att få omskolas

     

och här är några som redan fått ny kruka

 

För att detta inlägg inte ska bli så långt så tar jag tredje veckans trädgårdsaktivitet i ett eget inlägg.

Jag kommer att skriva mer utförligt om insektsrabatten också framöver.

Trädgårdstokig, javisst!   






Av Margita - 21 februari 2015 16:15

Det nyaste (ja, så ny är den ju inte förstås...) på krukväxtfronten verkar vara Corokia cotoneaster eller Sicksackbuske på svenska.


Den är så charmig tycker jag och jag vill absolut ha en hemma hos mig. 


Här kan du läsa mer om den.

 

Bilden lånad från medfingrarnaijorden.blogspot.se


Jag har alltid haft en viss förkärlek för träd, speciellt när de fällt sina löv. Ju sirligare och spretigare grenverk desto mer lyrisk blir jag. 

Sicksackbusken blir som ett sånt litet träd när det får trängas i en liten kruka.


Får det växa fritt ute hela året (klarar sig inte i Sverige under vintern) då kan busken se ut så här:

  

Man kan med fördel ha krukan utomhus under sommaren. Det är fler krukväxter som gillar det också, ge de en liten sommarferie så blir de väldigt glada.


Liiite svårskött tror jag den kan vara, det beror på vad man tycker. Den vill helst ha lite fukt hela tiden men för den skull får man ju inte dränka den och det är där som svårigheten ligger tror jag. Att få till det så där perfekt. 


Men det måste prövas. Den är bara så vacker!


Av Margita - 20 februari 2015 22:15

Träning ger glädje....

Träning ger styrka....

Träning ger gemenskap med andra utövare....

 

Att ge barn och ungdomar möjlighet att röra på sig är viktigt.

Låta dem få pröva på olika idrotter.

 

Nu kan du hjälpa till genom att köpa en lott i det nya Medaljlotteriet.

Genom att stödja detta lotteri stödjer du också talanger som får hjälp att utvecklas mot världstoppen.

 

Högsta pris är ett kilo guld men även andra vinster lottas ut.

 

Visst vore det fint att vinna lite guld! 

 

En spelomgång varar en vecka och det är dragning varje vecka.

Du kan hoppa på spelet när som helst fram till dragningen.

Det är ett så kallat digitalt prenumerationslotteri. 

 

Många kända idrottsstjärnor stöttar initiativet, bland annat allas vår Charlotte Kalla och Stefan Holm.

 

De organisationer som för närvarande är förmånstagare är Sveriges Olympiska Kommitté, Svenska Skidförbundet och Svenska Seglarförbundet. Visionen är att fler förmånstagare kommer att medverka men detta kan bara bli verklighet om vi köper lotter och stödjer lotteriet om jag förstått rätt.


Får jag bara säga att musiken de valt till denna video är underbar, en av mina favoriter (fast jag har ju många favoriter, haha)

 

 

 

 

 

Av Margita - 20 februari 2015 09:46

Tjohoooo!! 

Äntligen har jag kommit till skott och insett att jag klarar mig inte utan diskmaskin...  

Köket är ständigt en enda röra och fröken Inga kommer aldrig för att diska upp.


Jag lagar mat från grunden varje dag, så jag vill att det ska vara någorlunda ordning omkring mig så att jag får inspiration till att njuta av matlagningen.


Hade diskmaskin på mitt förra boställe och det var klart mycket lättare att hålla ordning.


Så, nu har jag beställt en diskmaskin, men jag får vänta ca 8 veckor på leverans.

Eftersom det räknas som standardhöjning kommer min hyra också att höjas med en hundralapp i månaden, men det är det värt enligt mig.


Ser fram mot stora kalas nu. Herregud vad enkelt det kommer att bli!   


Välkommen hem till mig kära diskmaskin!

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards