S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2013

Av Margita - 30 maj 2013 22:45

Skönsång från en mycket charmig alaskan husky   

Av Margita - 30 maj 2013 16:22

.....är jag inte klok, eller också är det just det jag är!   

Ni som följt mig vet att jag en längre tid (flera år) längtat efter att få ha en hund. Prövade en gång med finsk lapphund men den krävde för mycket för mig. 

Så nu är jag på väg att ha en tibetansk spaniel boendes hos mig på prov! 

Vad gäller mina katter har jag länge tänkt att bara ha 2 katter här hemma så Alice försöker jag omplacera. Orsaken är att jag tycker lägenheten känns för liten för 3 katter. 

Hmmm...och så går jag och skaffar hund....men jag tror inte det blir samma slag av konkurrens för mina kvarvarande katter. Hoppas jag i alla fall. 

Alice får besök av några familjer snart så om det klaffar så har jag en liten tibbe här hemma efter midsommar. Tror jag och hoppas!! 

Så får vi se hur det fungerar.


Galaxy, kommer du snart? 

 

Jag har i alla fall skaffat hundpåsar!!   

En liten bädd/mjuk pläd ska jag också skaffa till lilla tjejen.   

Av Margita - 29 maj 2013 18:13

Tog en härlig kvällspromenad igår kväll och blev påmind om hur underbart jag tycker det är att vara på landet. Ytterby är nära nog landet men ändå inte. Det har växt så mycket det senaste årtiondet och det byggs som aldrig förr här. Från att ha varit en liten bondby så är nu Ytterby en pendelstation mellan Göteborg och Uddevalla och många göteborgare flyttar hit. På 15 minuter är man inne i centrala Göteborg.  Det är på både ont och gott enligt mig.  

Jag älskar landsbygd och man kan komma ut lite här i  närheten. Igår kväll tog jag den absolut närmaste och kortaste "lantisvägen", den förbi ridstallet.


Blåbärsriset har dött den här vintern/våren   

 

Ser ni den vita rhododendron i skuggan? Vackert! När jag tänker efter är det kanske snarare en Azalea?

 


Kastanjen i full blom, älskar det!

 


Hästarnas vattenskål   

 

Panomramvy över hagarna

 

Stilleben "Skogsdunge"   

 

Mina absoluta favoritårstider är våren och hösten. Sommaren kan jag faktiskt vara utan, för min del får det gärna vara vår och höst hela tiden!!   Hur nu det ska gå till?! 

Av Margita - 29 maj 2013 10:03

      


Av Margita - 28 maj 2013 12:14

Är fortfarande inte riktigt "normal" efter utställningen.   

Men nu måste jag snart ta mig samman....för på lördag blir det stor familjesammankomst! Då fyller min underbara dotter 23 år och vi har lyckats "lura" hit sonen/brodern och hans tjej på kalaset! Även mina barns pappa kommer och det tycker jag är så roligt, att man efter ett antal skilda år faktiskt kan umgås igen. Härligt!   

Dottern vill vara hemma hos mormor o morfar (alltså mina föräldrar för er som har svårt för hur familjebanden fungerar....  ) så då är vi det så klart. 

På fredag ska jag ägna dagen åt att laga den mat vi ska avnjuta. Har inte tänkt ut nån meny än men jobbar på det. LCHF ska det i alla fall vara, det har dottern också bestämt. 

Kyckling kanske? Eller fisksoppa säger dottern...ok, jag är bara så rädd att det inte ska bli bra. Prestationsångesten sätter in.....men, jag har ju lyckats en gång med fisksoppa, kanske jag kan lyckas två gånger?!?! 


Hur blev hon så här "gammal"?!

från att ligga i vagn....

 

till att vara sambo och ha egen katt.....  

 

Grattis älskade dotter!    

Av Margita - 27 maj 2013 21:06

Är ganska så trött efter att ha varit på kattutställningen i lördags. 

Imorgon är jag förhoppningsvis mitt vanliga jag igen.

Varje gång jag är på utställning så undrar jag vad i allsin dar jag sysslar med?!?   

Visserligen tycker jag det är roligt att träffa kattmänniskor av alla de sorter men att vistas i en trång, varm lokal känns inte optimalt en försommardag. 

Ska nog hålla mig till utställningar under andra årstider.   

Min odling blir lite eftersatt med allt som händer just nu men imorgon bitti tänkte jag ändå ta mig en tur och plantera lite och framför allt, antar jag, rensa ogräs! 

Jag har skaffat en ny variant av Aronia med bär som är extra nyttiga! Spännande.

"Rubina" heter dem och bären blir stora, svarta och välsmakande - och inte minst - nyttiga! 

 

Plantorna ser inte mycket ut för världen just nu men bara på några få år blir de stora fina buskar. Trädgård är inget hastgöra! Tålamod, tålamod! 

Av Margita - 25 maj 2013 19:38

Det var riktigt spännande att ta med Caelyn idag på hennes allra första utställning.

Hur skulle hon reagera? Kommer jag att kunna fortsätta ställa ut henne?

Ja, det kan jag!


Färdig för show!

 

De första timmarna på morgonen var hon väldigt rädd och låg i sandlådan och bara tittade och såg väldigt fundersam ut. Jag blev lite orolig ett tag så jag skickade dit en veterinär från incheckningen så att hon kunde känna på hennes hjärta och bedöma tillståndet. Men (som vanligt?) var det inte så farligt som jag trott (jag blir själv väldigt uppstressad när katterna inte mår bra). Hon var uppskrämd men inte mer än att hon klarade av det sa veterinären och då började jag slappna av. 

 

Jag flyttade Caelyn från sandlådan till bädden och så småningom slappnade hon av mer och mer. Till slut somnade hon och det tar jag som ett gott tecken.

      

När det ääääääntligen var vår tur (vi var allra sist av mååånga katter!) bar jag henne till buren bakom domaren och lät domaren själv plocka ur Caelyn där. Det gick över förväntan. Caelyn var jätteduktig på domarbordet, helt lugn och riktigt cool. Så glad jag blev! 

Bedömningen gick så där. Hon förlorade mot sin halvsyster och det tycker jag bara var rättvist eftersom den katten faktiskt följer rasstandarden bättre på några punkter. Caelyn fick kritik för sina öron, de är för stora, likaså hade domaren velat ha mer tyngd i henne och bredare kinder. Jag håller med. Pälsen fick hon toppbetyg på och likaså temperamentet och just temperamentet är ju väldigt viktigt vid avel. Jag fick också beröm för att hon var mycket bra presenterad så då var ju det där med att använda torrschampo helt ok. Plus att jag kammat henne rätt så mycket. Så jag är nöjd med dagen! 


Jag träffade en hel del folk som börjar bli kända vid utställningar och kattsammanhang. Det är väldigt roligt och givande. 

Här är S* Mickeltass Mirabell som alltså är halvsyster till Caelyn. De har samma pappa, S* Akilias Ragnarök.

 

Ett par som köpt en kattunge från min allra första kull ställde ut sin Norska Skogkatthane,

S* Myselisia's Tabasco. En riktigt fin kille som kommer att gå i avel senare. 

   

Utsikt över den trånga och varma hallen. Stimmigt var det också. Faktum är att jag tänker undvika den här utställningen. Ska testa i Alingsås nästa gång. Där är det bättre enligt några jag pratade med.

 

Tjejen jag fick skjuts med hade med sig sin underbara birma. Hon njöt av att vara på domarbordet och kurade in sig hos domaren. Hon gjorde det helt självmant. Så gulligt!   

 


Helena Hurdén som har S* Mickeltass hade också med sig sin hankatt, en helt fantastiskt underbar sibbe. Vilket temperament. Jag blev kär i honom! Det blev domaren också! Så till den milda grad att Helena fick ett pris: "domarens favorit". Grattis Helena!

Här är hennes hankatt S* Lexcon´s Spyro uppe för bedömning.

     

Som sagt, jag är nöjd med dagen, men nu är jag trött! Ska bara slappa i soffan, glo på TV och sova länge i morgon!   



Av Margita - 24 maj 2013 08:43

Jag kan med gott hjärta göra reklam för Arlas filer eftersom jag älskar fil och dricker det varje dag.

Min favorit är A-fil

  för jag tror helhjärtat på att det är bra med bakterier som lugnar ner magen. 

I Arlas sortiment finns det tydligen 23 olika filsorter att välja mellan. Det hade jag ingen aning om att det var så många!   Roligt att kunna pröva olika sorter. Just nu är min favorit alltså A-fil, men länge drack jag bara filen som har ett japanskt namn, kommer inte i nuläget ihåg vad den heter, Okai....nåt?

Haha, Onaka heter den ju! Hittade bild i sortimentet.

 

Kom att tänka på den gamla klassiska visan som trubaduren Carl Anton spelade in på 60-talet. Om kylskåpskall fil. Sitta på ett berg i skärgården med en tallrik fil med jordgubbar i. Den svenska sommaren summerad. Så härligt!! 

Bra också att det finns laktosfri fil. Den använder jag ibland när jag känner av min mage. Min dotter använder bara laktosfria produkter och mår mycket bra i sin mage. 

 

Bra också att en del av förpackningarna har en pip att hälla ur. Mycket praktiskt, jag betalar gärna för det. 

Så välkommen sommaren! Jag ser fram mot att äta fil ute i naturen. Med bär i kanske! Toppen!

Vad har du för favoritfil?



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards