S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2011

Av Margita - 31 juli 2011 21:00

Killarna i Alija-kullen blir 1 år i slutet av augusti! 

Aram/Sesam ska snart förhoppningsvis få träffa en del tjejer.

Bland annat min egen Agnes har jag ju tänkt. Men vi får se.

Aram har fått tillgång till en balkong nu, och titta här vad han blev glad!

Tilläggas kan att han lyckades hitta ett litet hål, där han smet igenom! Hahaha....så lik sin mamma Alice!  

     

Av Margita - 31 juli 2011 18:20

Tiden rusar alldeles för fort när man har kull! Nu har halva tiden redan gått!   och jag blir mer och mer kär i denna kull. Betty är den som jag skulle velat behålla om jag kunnat. Men troligtvis blir det ändå kattungar efter henne så småningom.  

Från vänster till höger: Bolo Bolo/Casanova, Betty och Bryony/Ida.

          

Av Margita - 31 juli 2011 14:35

Nu äter Betty av torrfodret som det är, alltså inte uppblött! Duktiga Betty!   

Av Margita - 31 juli 2011 11:44

.....en dag som denna, med sol och värme, då hade jag packat picknickväskan och tagit bussen ut till Marstrand.

   

Busshållplatsen ligger bara en minut ifrån mig och turen ut till Marstrand tar bara 20 minuter. Vilken skillnad mot idag.

Här känner jag mig låst. Kommer ingenstans, mer än till stan, och vad ska jag där att göra en varm härlig sommardag? 

Hade jag hellre besökt Botaniska trädgården (där jag är stödmedlem) i Göteborg så hade jag gjort det och varit där på mindre än en halvtimme.

Kanske jag hellre besökt min familj på bara en kopp kaffe och slöa i mina föräldrars hammock, ja, då hade jag gjort det, på en tio-minuters promenad.

Nej, min livskvalitet kommer att bli bättre när jag flyttat. I mitt tycke i alla fall.   

Av Margita - 30 juli 2011 19:18

Sen några dar tillbaka är kattungehagen ur leken för denna gång. 

Nu har de små liven tillgång till hela vardagsrummet och en del av hallen. 

De blir allt bättre på att röra sig och att hålla balansen. Snabbare och snabbare blir de också. Speciellt på kvällarna när jag ska sova börjar de där kvicka små stegen höras över parketten! Fram och tillbaka i turbofart. De är helt gudomliga!

Riktigt tidigt är sibbarna också väldigt duktiga på att klättra. 

Och de älskar saker att krypa in i, som transportväskor och hemmagjorda grottor   och tunnlar! 

Liten bildkavalkad:

         

Av Margita - 30 juli 2011 11:41

På min hemsida(or) för katteriet Senga's finns det en sida som visar "kattungar till salu". Vid varje kattunge skriver jag också in dess status.

Det är nog lite olika vilka begrepp vi uppfödare använder. Jag använder dessa:


Till salu: Inga intressenter finns och det är fritt fram att visa intresse för kattungen.


Reserverad: Intressent finns som gärna vill köpa kattungen, men ingen handpenning är ännu lagd.


Tingad: Intressenten har erlagt handpenning och skrivit tingningsavtal.


Såld: Resten av köpesumman är betald, överlåtelseavtal har skrivits och kattungen har flyttat.


Av Margita - 30 juli 2011 11:29

....är en liten försiktig flicka, så söt! Hon tar det mesta med ro och i lagom takt. Ibland leker hon för sig själv, men lika ofta med sina syskon. Hon är inte alltid i fas med sina syskon . Ibland sover hon när de andra leker och tvärtom.   

När hon var mindre sov hon ofta hos Agnes, deras fina hjälpmamma.

Hon är den enda som ännu inte smakat på någon annan mat som jag serverat.....utom idag. Då tog hon faktiskt och slickade lite på tallriken! Äntligen! Men det var bara två, tre slick och sen räckte det tyckte Ida, som hon förresten ska heta.    

Idag ska de få smaka på fisk för första gången även om det egentligen inte är nödvändigt. Amishai ur min förra kull fick ont i magen av fisk, vilket inte är helt ovanligt hos katter. 

Men jag vill ändå ge dem smakbitar av det mesta, som kan passa en katt.

 

"Jag ska heta Ida"   

Av Margita - 29 juli 2011 20:26

Det visade sig att jag fick lägenheten i Marstrand, men jag tackade nej till den av olika orsaker.  

1. Två halvtrappor upp, alltså ingen egen ingång

2. Beroende av buss, ca 2 mil, på smal väg. Beroende av tidtabell. Mycket folk på bussen på sommaren.

3. Uteplatsen var väl liten, ingen direkt grön yta att gräva i.

4. Hade blivit lite svårt för min katt Algot att gå ut med två trappor upp.


Dan efter jag tittat på lägenheten droppar det in ett mejl från Förbo (de som hyr ut lägenheterna) om två lägenheter som är lediga i varsitt område och i just de områden som jag är intresserad av.

Den ena kan jag tyvärr ta bort direkt eftersom hyran är för hög för min ekonomi, annars hade jag nog valt den lägenheten.

Den andra är en mindre lägenhet, 2 rum och kök, med egen ingång och en liten trädgård!

Lägenheten ligger inrymd i två längor som förr var pensionärslägenheter och är det väl nästintill nu också eftersom det är 55+ boende. Det ligger i ett lugnt villaområde men ändå nära till Ytterby centrum med vårdcentral och City Gross (en stor matvarubutik) och bageri och lite andra affärer. In till Kungälv är det bara 3 km så dit kan jag gå.

I Ytterby centrum ligger också stationen med tåg som går, numer, väldigt ofta in till Göteborg på ca 10 minuter. Eller så tar jag bussen, men då tar det längre tid.

Fördelen med att välja denna lägenhet framför Marstrand är då att:

1 Egen ingång och egen liten trädgård (som vetter mot söder)

2 Blir inte beroende av buss

3 Trädgården har plats för utemöbler och klarar att jag gräver och planterar lite växter  

4 Algot har ett stort grönområde precis intill där han kan husera (bara han håller sig borta från järnvägen som går precis intill, men det har jag ju här också)

5 Jag behöver inte planera min tid för att besöka min syster eller föräldrar. De finns på gångavstånd och det gillar jag. 

Havet når jag med buss på 20 minuter. 

Så nu hoppas jag att jag får titta på lägenheten i Ytterby och att jag FÅR DEN!!    

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards