S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under november 2013

Av Margita - 30 november 2013 22:45

Imorgon startar min adventskalender!

Men det dröjer lite innan första luckan kan öppnas.

Har inte hunnit göra något inlägg där än så det får vänta till efter att jag firat 1:a advent i Ytterby kyrka och efter det Canasta med syster och föräldrar.

Men ni kan säkert vänta   


Men det blir imorgon, så kika gärna in och följ min lilla adventskalender!  

Av Margita - 30 november 2013 12:58

Idag är en speciell dag.

Vi har en stor släktträff hos min syster.

Det är nämligen så att vissa av våra familjemedlemmar var så tokiga att de föddes nu strax innan jul.

Hmmm   

Min systers man 23 oktober (det är ju ett tag sen visserligen...)

vår pappa 26 november

min systerson 2 december och

min syster 3 december.

Förr brukade vi fira var och en för sig men nu är alla så "gamla" så det blir bara ett kalas för alla samtidigt. Praktiskt och roligt!

Så även mina två barn med respektive väntas och det är ju ren och skär lycka för mig!

Sen är min syster en hejare på matlagning så det blir intressant att se vad hon har hittat på till idag.

Hoppas ni också får en bra lördag!


Att träffa barnen med sina respektive är alltid lika roligt!  Dotter med sambo till vänster, son med sambo till höger   


Av Margita - 30 november 2013 08:58

ja alltså, varför jag tycker det är så svårt med just den här färggenetiken hos katter.

Det är för att jag inte får någon chans att ställa frågor, att liksom slingra mig fram till en förståelse.

På det viset passar inte en kurs över internet för mig. Åtminstone inte om man inte får ställa frågor.

Fast det kanske jag får....

Haha, vill ju verka så duktig...

Sanningen är att jag ibland svarar medvetet helt fel, för då får jag respons och den hjälp jag behöver för att förstå den text jag har läst.

Ibland känner jag mig dum men så sansar jag mig och inser att nej, jag är inte dum. Jag har bara ett annat sätt att lära mig saker på. Det fick jag lära mig som förskollärare. Det finns så många olika sätt att lära sig, inte bara ett. 

Men jag ger mig inte.

Genom att jag skickat in felaktiga svar så måste jag jobba mer med frågorna och under tiden lär jag mig, det tar tid men det är fortfarande roligt.

Det blir en utmaning! 

Kan säga att jag snart ändå är klar med färggenetiken. Bara några frågor till så ska jag ha det klart för mig. 

  

Hittade denna bild hos katter.ifokus.se


 

Av Margita - 29 november 2013 14:44

Har gillat den här låten länge och när jag nu ser orden förstår jag varför jag blir lite gråtmild   

Jag tycker ibland det är så förtvivlat tråkigt och sorgligt att vara utan en partner...fast vad gör väl det  om 100 år som sagt?!   


Av Margita - 29 november 2013 10:51

Haha, go baby go!   


Av Margita - 27 november 2013 15:33

vi är på färggenetiken nu i kursen och jag vet inte egentligen vad det är som är så svårt.

Kanske för att det blir lättare om jag kan komma ihåg allt, men det gör jag ju inte, så jag måste gå tillbaka för varenda liten detalj (nästan) -

uuuuhh...

jag lessnar snart....

Ibland vet jag inte hur jag ska börja bena ut problemet....

hmmm


kanske det är passande att tänka som nedanstående....plus att "vem bryr sig om 100 år?"   

 

Av Margita - 26 november 2013 16:18

åh, vad jag har svårt för att koncentrera mig ibland.

Försöker verkligen plugga och förstå vad jag läser men tankarna glider ofta iväg till andra ställen.

Lite jobbigt, men å andra sidan tar jag det inte så allvarligt.

Jag gör ju detta för mitt höga nöjes skull.

Lite för att hålla hjärnan igång.

Har förstått att det är mycket nyttigt med hjärngympa och jag behöver nog det eftersom den där koncentrationen ibland försvinner....  


När jag gjort färdigt detta avsnitts frågor så får jag en veckas lov. 

Sen blir det 2 veckor med plugg igen och efter det 3 veckors jullov!

Bra va?! 


Jag vet en orsak till att jag läser den här kursen.

Den ger min dag en struktur och en känsla av att tillhöra något.

Jag uträttar något.

Det är så viktigt att ha aktiviteter som känns meningsfulla när man är pensionär.

 

Av Margita - 24 november 2013 12:48

Får jag presentera:

min mormor och morfar -


Berta och Vilhelm Karlsson

 

 

Denna bild är tagen nån gång under tidigt 1970-tal tror jag. Eller kanske sent 60-tal.

I vilket fall står de i den båt som var den sista som min morfar hade och det är den båt som jag sen barnsben blivit skjutsad ut till olika öar för att bada under alla somrar. 

Det var sällsynt att mormor följde med, hon lagade maten som var klar när vi kom tillbaka. Men det hände ändå och då minsann, vilken tuff tjej! I plurret bara! Det var underbart att se, men som sagt, det hände minsann inte ofta.

Mormor och morfar bodde i Grebbestad i norra Bohuslän och när jag var riktigt liten bodde jag en period hos dem, utan mina föräldrar. Det var inte ovanligt på den tiden att man gjorde så. 

Jag tror det är därför jag känner extra starka band till mina morföräldrar och till Grebbestad.

Mormor och morfar bodde inte bara i centrala Grebbestad utan även ute på Otterön där de bodde i ett hus som ligger så vackert nere vid en strand med ängar runt om. Huset där byggdes av min morfars far Emil och här växte min morfar och min mamma och hennes syskon upp. Delvis. För de hade även ett hus i centrala Grebbestad (som byggdes av min mormors far Börje).

En rolig detalj är att när de bodde på Otterön så hyrde Evert Taube grannens lilla sjöbod några somrar. Det var här som Evert komponerade "En solig morgon" och "Så länge skutan kan gå". 

Min morfar blev lite bundis med Evert och de gjorde sällskap i morfars båt in till Gästis när törsten blev alltför svår.   

I denna sång av Evert nämns även orten Grebbestad vid namn. Och telegrafstationen kommer jag väl ihåg! Den var spännande! Finns idag kvar som restaurang

Väl värd ett besök.




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards