S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2014

Av Margita - 30 juli 2014 22:52

Det händer inte så mycket härinne just nu.

Jag skyller allt på värmen, den gör mig slö.

Orkar inte ens sätta på datorn. Sparar mycket el i alla fall   


Om dagarna har jag oftast nån slags siesta mitt på dan. Istället försöker jag vara aktiv på morgonen och på kvällen. Nu har det ju blivit lite svalare, men det är ändå varmt tycker jag. I alla fall i lägenheten. 


Jag har varit på papegojutflykt som jag kommer att berätta om när jag orkar   

Ikväll var min syster och jag och lyssnade på underbar musik i Marstrands kyrka.

Innan dess var jag med mina föräldrar i en annan kyrka här i närheten där de har hantverkscafé.

Jag föll för en snygg mössa som jag ska hämta imorgon och eftersom jag då är på väg mot Marstrand tänker jag ta mig dit för att bada.


Så går mina dagar i värmen. 

På sätt och vis är det skönt, men det är jobbigt med värmen inomhus.


Men tomaten och chilipepparn älskar värmen!   

 

 



Av Margita - 28 juli 2014 12:32

Det är faktist första gången jag nånsin har prövat att odla denna fascinerande växt.

Tror det beror på att jag sällan använder just chili i maten även om det lockar mig.

Att odla just chili är en hel vetenskap, men samtidigt så spännande!

Det finns så otroligt många olika sorter i olika former och färger och framför allt olika styrka på hettan.

 

Jag köpte en planta tidigt underförsommaren, en sort som heter "Anaheim", som jag tror är den bästa nybörjarplantan om man vill börja utforska det här med chili. 

Den har mild smak och kan skördas grön eller röd.

Jag har fått två stycken som jag nu ska testa i maten så får vi se om jag utvecklar intresset för just chilipeppar och dess släktingar, som ju är paprika till exempel.

 

Läste nånstans också att just chili är bra för känsliga magar, alltså inte "farliga" som man först kanske tänker. 

 

Här är de, min allra första skörd av chilipeppar, eller för att vara riktigt noga:

 

Chilipeppar "Anaheim" (Capsicum annuum)

 

Läs gärna mer om denna chilipeppar här.

Av Margita - 27 juli 2014 17:04

Det är nog bara att vänja sig....vid att vissa somrar kommer att vara så här heta framöver.


Jag har aldrig under mitt 62-åriga liv varit med om att solen bränt så starkt, till och med när man är i skuggan blir man ju närmast stekt. 


Vi får nog tänka om vad gäller våra vanor om den här värmen kommer att bli vanligare i framtiden.


Siesta till exempel, inte dumt alls! 

Sök skugga så mycket som möjligt.

Att sola mitt på dagen är numer dumdristigt.


Min lägenhet är vid det här laget varmare än ute och jag svettas hela tiden. Orkar inte göra så mycket, inte ens blogga som jag ju älskar. 

Häromdan blev det bara för mycket - jag gick och köpte första bästa bordsfläkt.

 

Mitt sovrum är som en bastu och det hjälper liiiiiiite med en fläkt.

Det fungerar tyvärr inte med att öppna fönster för genomdrag - det blåser inget, det är bara stiltje.

Nog för att det är skönt med värme men över 30 grader är bara för mycket.

Runt 25 får räcka, inte en grad över det!


Som tur är fick vi lite regn igår. Idag skulle vi också få, men nej då, det regnar runt om, men inte här i Ytterby.

Så här såg det i alla fall ut igår när det både regnade, haglade och åskade. 

Det var så skönt med frisk luft!






Vad tycker du om denna värme?   

Av Margita - 26 juli 2014 20:29

Visst är detta smart!


Av Margita - 23 juli 2014 15:09

Nu är det varmare i min lägenhet än ute....

men idag har jag inte så ont av värmen, konstigt nog.

Kanske beror på att min syster och jag varit vid utomhusbadet hela förmiddan.

Det var jätteskönt att få svalka av sig.

 

Imorgon åker en kompis och jag på en liten utflykt och jag tänker preparera mig med att ta med mig mycket vatten att dricka och en blomspruta med vatten så jag kan duscha!   Som tur är har vännen AC i bilen, men det är hemfärden i bussen jag fasar lite för....ibland fungerar inte AC:n i bussarna.   

Vi ska göra ett besök hos en vän som har fåglar, flera stycken. Mer om detta senare!


Av Margita - 22 juli 2014 16:45

Pga sol och värme så är det lite bloggtorka här just nu...

Är så att säga lite utslagen, men jag återkommer, varken ni vill eller inte!   


Ha sköna dagar!



Av Margita - 19 juli 2014 19:47

Hurra hurra hurra för Agnes som blir hela 6 år idag!   

 

Tänk vad tiden går. Vi hämtade hennes hos uppfödaren i Floda, Tuwas Meow, i oktober 2008 och då var hon flyttfärdig, bara 12 veckor gammal.

Här är hon nyfödd.   

 

Här är hon ganska så ny hemma hos oss då jag fortfarande bodde i Målsryd utanför Borås.

Här är hon något äldre, men ännu inte året vad jag kan minnas.

  

Agnes är en riktig gosekatt, älskar att gosa och mysa. Här är hennes älsklingsobjekt, min dotters sambo.

  

När Agnes var 1 år fick hon en syster. Då kom Alice till oss. Agnes tog hand om henne som en riktig storasyster. Då fanns inte något agg emot andra katter. Det har kommit senare för Agnes del.

Här är en sån otroligt söt bild på "systrarna", Agnes till vänster och lilla nykomlingen Alice till höger.

Bilden är tagen av min dotter Ellen. 

Agnes hann vara med vid födseln av 2 kullar innan hon kastrerades. Så länge hon var fertil fungerade hon som en extramamma och var nästan lika viktig för kattungarna som Alice var. Här är hon med Bryony ur Blossomkullen som föddes 2011.

        och här är en liten video där Agnes vakar över kattungarna när de busar på ett litet klösträd.

Det är mamma Alice som slickar kattungen. Detta är också Blossomkullen.       


Agnes har fått vara med om mycket förändringar genom åren så det är kanske inte så konstigt om hon vill ha lite lugn och ro nu. Det får hon också. Hon är älskad av mig och jag tror banne mig kärleken är besvarad.   Grattis min fina fina Agnes!! Och TACK Tuwas Meow för att jag fick äran att ta hand om henne! 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards