S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2014

Av Margita - 8 juli 2014 23:19

Vilken varm dag det varit idag!

Mamma stortrivs i denna värme men jag blir ganska så knäckt.

Måste dricka mängder av vatten för att inte kollapsa.   

 

Att jobba på odlingen kan jag glömma. Skugga och det svalaste stället är det som gäller.

Imorgon vill min syster ha med mig för att bada och nu har jag ju bestämt att jag inte ska vara någon badkruka längre! Hmmm...undrar om min baddräkt passar mig fortfarande??!

 

Det blir för övrigt en del kortare resor ett tag framöver.

Ljungskile, Strömstad, Grebbestad och Kungshamn är det som står på programmet!   


Fortsättning följer....ha sköna soliga dagar nu, ni alla där ute i blogglandet! 

     

Foto: www.fotoakuten.se      

Av Margita - 7 juli 2014 12:46

Efter besöket vid Alnarps lantbruksuniversitet var det dags att besöka ännu en privatträdgård.

Denna privata trädgårds ägare är välkänd bland alla trädgårdsfreakar!   

Han heter Åke Truedsson och är känd från TV och han har också författat en hel massa trädgårdsböcker. Mest om tomater, som är hans absoluta favoritgrönsak, men även om vitlök och grönsaker i allmänhet.


Här är några av de böcker han skrivit.

       

Om du är intresserad av odling och framför allt av ekologisk och sund odling så rekommenderar jag dig att gå med i Åkes tomatklubb och vitlöksklubb!

Läs mer här!


Vi hade lite besvär med att hitta till Åke i Vellinge men med gemensamma krafter så kom vi till slut fram!

Han bor med sin familj i ett äkta skånskt hus, så vackert intill en åker och med en väderkvarn som granne.

Denna plats har Åke bara haft i 6 år, tror jag det var, och  när man hör det så häpnar man. Han måste ha jobbat varje ledig stund, för det finns verkligen ALLT i denna trädgård! 

Lite draghjälp har han väl av den skånska myllan, för det växer så det knakar där nere i söder. Men han nämner också att det går åt massor med naturgödsel!!   


En annan fundering som kom upp bland oss deltagare var hur han kan leva på detta?! Men det vet jag inte var vi fick det ifrån, att han skulle leva på det.....jag har googlat och hittat info om honom och tydligen arbetar han som kemist, så detta med trädgård är hans fritidssyssla. 

Läs mer här om hur Åke tänker om trädgård. Me like!!   


Del av trädgården och huset.

    

Vi blev guidade av Åke och fick en hel del kunskap i oss. Fast jag hörde tyvärr inte allt han sa, dels för att jag var så upptagen av att fota och bara smälta alla härligheter och dels för att det blåste och jag hade svårt att höra vad han sa. Men det gör ingenting alls!


Här samlas vi alla för att lyssna till vår guru!  Skäggige mannen är Åke. 

    

 

Åke är speciell för hans odlingar är samtidgt finurliga experiment. Han testar massor av olika sorter av till exempel krusbär,vinbär, äpple och tomater och allt möjligt verkar det som. Allt för att hitta den ultimata plantan som trivs och är frisk i vårt klimat. Sånt gillar jag!!  

Här har han krusbär i långa rader, alla olika sorter om jag uppfattade rätt.

 


Det spännande med att besöka andras trädgårdar är all inspiration och ideér man får. Som det här arrangemanget till exempel. 

Pinnar i en rundel, nåt slags nät runt om och vips så har man ett snyggt stöd för ärterna. Denna idé tar jag med mig till odlingen.

 


I Åkes trädgård växer även en hel massa fruktträd.

Till exempel persika, jag tror det var det, eller var det nektarin?

   

Detta är en kiwispaljé

 

Tayberries, såna vill jag också ha! 

Dottern står vakt!   Ni ser, det är inga små mängder....det är överflöd av allt!

  

En damm håller på att ställas i ordning intill äppelträdgården (som bestod av minst 10-20 träd)

 

Tog ju ingen bild på växthuset! Där odlades mängder och jag menar verkligen mängder av tomater.

Ni får nöja er med denna bild av tomatodlingen invid huset.

,     


En vitlökskurs skulle hållas senare och här ligger en massa olika sorter av vitlök.

 

Bilder från delen där äppleträden växer. Fulla med frukt förstås!

     

Så här ska min trädgård se ut. En blandning av nyttigt och vackert. 

Tack Åke för att vi fick komma och se hela härligheten!

Och nej, jag är inte alls avundsjuk!!   


Lite fler blandade bilder!

           




Av Margita - 6 juli 2014 21:54

Nu har jag bott här i drygt 2 år och har blivit bekant med rätt många av grannarna här runtomkring.

Bland annat kom jag i våras i kontakt med en gullig 15-årig tjej och hennes mamma. Tjejen är väldigt intresserad av odling och jag hjälpte henne så hon fick sin egen odlingslott hos samma förening som jag har min. Hon vet otroligt mycket om växter för att vara så ung. Så inspirerande att känna henne!


Igår konfirmerades hon och jag var med i kyrkan. 

Tänk att Marstrands kyrka är så gammal. Det hade jag glömt...

   

Kyrkan är från slutet av 1200-talet. 


Ceremonin var fin och med modernt stuk med en riktigt peppande låt till inmarchen! Sånt gillar jag!

Konfirmanderna visade upp ett spel, sjöng och musicerade.

Vi fick vara med och sjunga flera psalmer och kyrkan som är så gammal utanpå skalet är verkligen modern inuti skalet.   

Dataskärm på väggen med stor tydlig text så att alla kan vara med och sjunga!

 

Den här psalmen tycker jag väldigt mycket om. Den står för det jag kan tycka är det bästa med svenska kyrkan när den är modern. Ingen syndabekännelse här utan ren och villkorslös kärlek. Så ska äkta religion vara enligt mig! Har du några tankar kring detta?   

 

Efter ceremonin stannade jag kvar en stund på Marstrandsön. Men jisses, det var rent av HETT väder så jag orkade inte vara kvar speciellt länge. Jag längtade hem till min svala lägenhet....som det kan bli   

Dessutom var det sista dan på seglingstävlingar och huvudgatan vid hamnen var helt jämntjock med människor. Syns inte så jättebra på bilden men ändå...

Jag är hellre här när det är lite mindre folk så man kan få plats att fika.   

 


Rätt fullt med båtar nu i sommartid.

 

Här har jag klivit på färjan från Marstrandsön över till Koön.

 

Hej då lilla Marstrand, vi ses nog snart igen.

 

Haha, det var så varmt så jag valde att sinna inne i färjan, där var det svalast   

 

Tack Lovisa för en härlig stund på Marstrand! Hoppas du fick en bra dag för övrigt! 




Av Margita - 5 juli 2014 15:47

Katter är läraktiga, tro inte något annat!   


Av Margita - 4 juli 2014 23:30

Stackars mamma är väldigt frusen av sig.

Vi sitter i 20-gradig värme med bara ärmar och njuter.

Mamma sitter med dunjacka....  

och ibland kan det vara nödvändigt att ha en filt över sig också!   


Vi spelar canasta som vanligt och det är skönt att kunna sitta ute...

  

Ser ni att hon sitter på en fårfäll, har en tröja och en värmande poncho plus den varma filten....uuujjaaa, det kan inte vara roligt att vara så frusen.

Men det ser ju samtidigt rätt så komiskt ut. 

Mamma har förresten gett mig lov att visa denna bild.     


Av Margita - 3 juli 2014 17:45

Efter att vi fått fika hos Vivian Tisting i Eldsberga i Halland, så åkte vi vidare söderut.

Vi hade sikte på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) som ligger i Alnarp, precis söder om Lomma och norr om Malmö. 


Detta område var större än jag tänkt mig, universitetsområdet alltså. Där är flera äldre byggnader, mycket vackra sådana. 

   

Vet inte om ovanstående hus hör till universitetet...vi gick förbi det när vi var på väg till provodlingen.


Vi hade att välja på två olika aktiviteter, POM-projektet eller en vandring i parken.

Eftersom jag är intresserad av biologisk mångfald så valde jag POM, som står för Programmet för Odlad Mångfald.


Läs mer om POM här.

 

Pommarna blev satta i skolsal! Var jag inte beredd på, men mycket information fick vi och det var mycket intressant! 

  

Visste ni att vi idag har VÄLDIGT FÅ sorter av grönsaker och blommor i våra handelsträdgårdar? 

Ska man jämföra med hur det var under senare delen av 1800-talet och in på 1900-talet så är det en smärre katastrof. 

Efter 1940 blev det betydligt färre sorter att välja bland pga en förändrad politik kring handelsträdgårdarnas utbud av plantor och fröer. 


Sverige har undertecknat konventionen om biologisk mångfald som undertecknades i Rio de Janeiro redan år 1993. Konventionen CBD, som på engelska står för Convention on Biological Diversity, är en global konvention som handlar om naturvård och artskydd. Det är inom denna konvention som POM arbetar.

Vid intresse så läs mer om konventionen HÄR.


Vi blev alltså satta i skolbänken och blev undervisade i vad POM går ut på.

 

Ni kan läsa i bilden precis vad de sysslar med - inventerar och bevarar äldre sorter av både grönsaker och blommor. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vad "skolfröken" heter, men hon berättade många härliga historier kring hittade och bevarade äldre sorter. 

Det är rent rörande att höra hur mycket en speciell växt kan betyda för en människa. 


Vi fick med oss hem en liten skrift "Om ärter" och när man läser den förstår man hur mycket som har förändrats genom åren. Från att ha funntis otroligt stor variation av olika ärter och bönor så finns det nu ett relativit litet utbud.

Dessutom var ärtan förr ett  mycket viktigare födoämne än vad den är idag.

Fast ärtan och bönan förtjänar att användas bra mycket mer i vår matlagning.

 

Vill du vara med och bevara gamla sorter av både grönsaker och blommor, kika då efter denna logga på fröer och växter i handelsträdgårdarna:

 

Du kan även handla hos Runåbergs fröer och Impecta. De har många gamla sorter i sitt sortiment. 

Inte minst tänker de ekologiskt!

Det är viktigt att fortsätta eller att börja odla dessa gamla sorter eftersom genbanken blir större. Och jag som precis har läst om kattgenetik förstår att det är viktigt att bredda basen för gener även hos växter!   

Efter all denna information var det dags att bege sig ut på fältet för att få se Alnarps provodlingar.

Där växer alltså avkommor från blommor och grönsaker som har hittats och skickats in av människor. Växterna har funnits på samma plats i flera årtioenden och innan 1940. 

POM-projektet är nu inne i den sista fasen av sitt arbete vilket innebär att man ska bestämma vilka gamla sorter som ska få finnas kvar för eftervärlden och de lyckliga som väljs ut hamnar i en genbank.

Otroligt spännande detta tycker jag och jag tycker nästan det är synd att vi inte kan behålla alla. När en sort är borta är den borta för alltid.   


Bilder från provodlingen

         

Jag skulle kunna fortsätta att berätta hur mycket som helst om detta ämne, men då tror jag ni flyr....  

Bättre att berätta lite då och då istället   




Av Margita - 3 juli 2014 11:10



   .....och det är bra! För det är torrt i markerna, så det behövs lite regn, ja, ganska mycket faktiskt.

Såna där störtskurar är inte bra för växtligheten, de har svårt att ta till sig vattnet, så det är bättre med ett sånt regnande som det är idag, lite mer försiktigt.


Haha, så pratar en odlare!   

Fast, betänk detta faktum, även om du inte är så road av odling så äter du mat, eller hur?

Och mat odlas och för att växa behövs det också vatten, så.....hurra!! 


Det kommer snart fler inlägg från Skåneresan....för dig som är intresserad av att läsa om den.   


 

Av Margita - 2 juli 2014 23:54

Nu är det flera dar som jag missat bloggutmaning365 och jag känner att det stressar mig.

Alltså väljer jag att avsluta.

Jag höll ändå ut i ett halvår!   


Vill du följa andra bloggare som antagit utmaningen så kan du kika in här.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards