S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2014

Av Margita - 3 april 2014 15:45

 Om du bara får välja ett vårtecken, vilket känns mest vårigt?

 


Det var svårt, finns ju så många härliga vårtecken.


Men om jag måste välja ett av dem så handlar det om fåglar.

Kan inte välja bort någon...


För mig är det vår när jag första gången hör strandskatan

  

eller lärkan

 

 


Av Margita - 3 april 2014 09:29

En av mina allra bästa vänner uppe i Strömstad har en dotter som har gjort en upptäckt!

Att trädgård kan vara något helt underbart!


Hon woofar, som hon säger. Det betyder att hon jobbar genom World Wide Opportunities on Organic Farms som volontär.

Hon får rum och mat för detta, plus mycket kunskap.


Kunskapen delar hon nu med sig av genom sin nya blogg. 

Den kommer jag att följa och hoppas ni vill göra det också!


Tänk att denna lilla tjej som jag följt sen hon var 3 år gammal ungefär, nu är så stor....  

Jag träffade hennes mamma då och vi blev vänner och sen dess har vi umgåtts.

De är ytterligare en orsak att besöka Strömstad utöver min son.


Hanna är volontär hos Kosters Trädgårdar, detta helt fantstiskt underbara ställe på Kosteröarna.

Närmare bestämt på Sydkoster.

Om ni någon gång tar er till Sydkoster så ska ni absolut titta in i denna trädgård. Där kan ni också äta er mätta och slappna av och njuta av växter och djur.


Hennes mamma Agneta har jobbat här i detta lilla paradis i många år och här kan du se min vän Agneta.


Förstår ni om jag längtar tillbaka till Strömstad emellanåt??

Det är lyx att bo däruppe!! 


Så till saken då....  


Här hittar ni Hannas fina blogg om jobbet hos Kosters Trädgårdar -


alltgront.blogg.se


en bild tagen för ganska länge sen....Agneta i jobbartagen i trädgården när jag var där och hälsade på.

 

Av Margita - 2 april 2014 09:41

 Planterar du något på våren?

 


O jaaaa!!!!! Haha, här planteras det alltid varje vår. Skulle inte stå ut med nåt annat. Det är en stor del av mitt liv.


I år ska jag sätta potatis på odlingen för att luckra upp jorden.


 


Brukar du vårstäda?


Eh....nä.....men jag tycker allvarligt att jag borde. Husmödrar som förr i tiden städade noggrant visste vad de gjorde. Nu kommer larmrapporter om hur hälsovådligt det kan vara att inte städa ordentligt.

Så - heder till alla som vårstädar!

Jag ska försöka mig på det också!   

Av Margita - 1 april 2014 13:14

Precis just idag har jag redan bott här i Ytterby i 2 hela år!

Fantastiskt vad tiden rusar på....fantastiskt och fantastiskt...snarare lite skrämmande...


Efter ett antal år utanför Borås så kom jag till slut hem igen till Kungälv och Ytterby i södra Bohuslän.

Som jag längtat tillbaka!

Jag njuter fortfarande av varje sekund här.


Vad är det då som jag trivs så bra med här:


Jo....


jag har nära till havet

 

 

nära till ett sommarparadis som Marstrand med ett myllrande folkliv

   

 

nära till skogen när jag känner för det

 

  

på 15-20 minuter med tåget är jag mitt inne i centrala Göteborg

  

Vill jag inte gå omkring i Göteborg, som ju bjuder på det mesta, kan jag istället cykla eller gå till Kungälv.

 
Kanske jag tar en promenad utmed Nordre Älv

 

eller så shoppar jag loss på second hand, som det finns flera att välja på

eller så kanske jag väljer att ta tåget till ett mysigt shopping center som ligger precis vid havet.

I Stenungsund. Med tåget tar det ca 15 minuter.

 

I och runt Ytterby finns många otroligt vackra promenadvägar. Jag har flera olika rundor och det beror på vilket humör jag är på vilken som får besök av mina vandrande fötter.

 

Här ett litet skogsparti nära där jag bor.

 

 

Stallet

 


Vid ruinen

 

Det finns så många fler....

 

Finns det då inga nackdelar med att bo här?

Nja, inte för mig. Bara en enda nackdel - mina barn bor inte här....men det kan man liksom inte begära.

De bor i alla fall relativt nära.

Dottern i Borås och sonen i mitt älskade Strömstad.

 

Av Margita - 1 april 2014 08:15

Jag ska   

 inte lura er nu, jag lovar!


Nej, detta är högst seriöst!


Månadens tänkvärda tycker jag verkligen är något vi alla borde fundera på.

Speciellt den sista meningen.


"Utveckla ert intresse för livet så som du ser det;

för människor,

saker,

litteratur,

musik -

livet är så rikt 

och formligen sprudlar av rika skatter,

härliga själar

och intressanta människor.

 

Glöm dig själv."



Henry Miller




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards