S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2014

Av Margita - 24 maj 2014 14:51

Egentligen skulle jag inte behöva skriva detta inlägg, men tyvärr ser läget inte ljust ut   


Det här med våld mot kvinnor.

Våldet kan ser ut på så många olika vis.


Fysiskt våld och psykiskt våld.


Att överhuvudtaget detta ska vara möjligt är oerhört trist och att vi ännu inte in i 2000-talet kommit längre, utan nästan tvärtom, oroar mig.


Kvinnor har ofta och är fortfarande väldigt utsatta. Inte bara i andra länder utan även här.

När vi pratar om våld mot kvinnor tänker de flesta kanske först och främst på just att kvinnan blir slagen och att hon våldtas.

Men det finns också psykisk misshandel som nästan kan vara värre, om nu något kan vara värre.


Med värre i detta fall menar jag att det är inget som syns på kvinnan utåt. Dessutom är ofta mannen väldigt belevad mot andra människor, utom just mot sin partner, och det kan vara svårt för andra att se eller förstå att kvinnan mår dåligt och egentligen behöver hjälp.

För självförtroendet urholkas och man blir svag och orkar, vågar, kan inte slita sig ur relationen.


Så i detta fastlåsta läge behöver kvinnan hjälp och då är det skönt att det finns olika organisationer som kan hjälpa till och stötta.

Kvinnofridslinjen är en sån hjälp. 


Det är en telefonlinje som är öppen dygnet runt och vem som helst som behöver hjälp i denna fråga kan ringa dit och få stöd och hjälp.

Om du inte kan det svenska språket finns det tolkhjälp i de flesta språk som talas i Sverige.


Det är väl på tiden att kvinnor respekteras för de människor de är och inte några handelsvaror eller ting som man kan behandla hur som helst! 


Så här ska det inte behöva se ut!!

 





Av Margita - 24 maj 2014 14:34

Hiss & Diss - Matlagning

 

Hiss


Ibland är det riktigt roligt att laga mat, framför allt att prova på nya spännande maträtter

Känns viktigt att äta bra mat - ekologiskt och rättvisemärkt och bara färska varor, inget halvfabrikat

Finns så mycket gott att äta! 


Diss


Ibland tryter fantasin och jag vet inte vad jag ska laga

Ibland blir det också lite tradigt att äta själv


 

Av Margita - 23 maj 2014 22:19

Ibland händer allt på en gång...


För några dar sen gullade jag med Emil, 7 månader och idag har jag gullat med ännu en Emil, men denne kille är bara 2 månader.


Det är min systers bonusbarnbarn som är på besök och det går inte att få nog av de här små.

  

Hoppas vi ses mer innan ni åker hem till Umeå igen!


Mor och son

 

Även jag fick känna på att hålla en liten bebis igen. 


   

Hoppas vi ses på söndag också!   


Av Margita - 23 maj 2014 21:51

Tipsa om en dukning du tycker är snygg


Jag är inte så inne på det här med dukning. Lite tråkigt kanske, men jag växte väl upp i fel årtionde - 60-och 70-talet - då skulle vi sitta på golvet, vilket vi också gjorde. Papperstallrikar, sallad, bröd och vin - och viktiga diskussioner  om samhället och hur det skulle förändras 



Av Margita - 23 maj 2014 18:28

Idag förtidsröstade jag i EU-valet så nu är det gjort.


Jag har hört många som varit tveksamma till vilka de ska rösta på till EU-parlamentet, men för mig är det i alla fall självklart att rösta på samma parti som jag röstar för Sverige.


Du som eventuellt inte tänkt att rösta alls så ber jag dig tänka om.

Att inte alls gå till rösturnorna betyder att du inte för demokratin framåt, istället urholkas demokratin.

 

Att vi har en demokrati är inte självklart, det är något som tidigare generationer arbetat sig fram till genom kamp. Det gäller att vara rädd om vår demokrati.


Du kan ju rösta blankt, bara du går och röstar!

Snälla!   

 

 

Av Margita - 22 maj 2014 15:55

Jag älskar att shoppa över nätet. Det är lugnare än att gå till de fysiska affärerna, jag orkar mer.   

Nu har jag förvisso inte så mycket pengar att röra mig med och jag vet ärligt talat inte om jag vill shoppa alltför mycket, det strider mot min syn på hur jag vill att samhället ska fungera.


Men eftersom jag nu tycker det är roligt att shoppa ibland och jag dessutom inte har så stora ekonomiska medel, så letar jag febrilt efter reavaror och rabatter. 

Det kanske du också gör?


Nu kan det bli lättare på den fronten!


På Kampanjjakt.se finns rabatter hos många olika företag samlade på en och samma sida.

Praktiskt va?! 


Denna söta gubbe hälsar dig välkommen på sidan!  

   




På sidan kan du som sagt hitta varor från skiftande branscher.

Kanske du vill skaffa dig en ny härlig sommarklänning? 

    


eller du kanske hellre vill ta en liten resa och bo på hotell? Ja, då hittar du bra rabatter här också!  






Av Margita - 22 maj 2014 15:30

Idag skiner solen och det är VARMT men för några dar sen hade vi ett oväder här som kan kallas duga!


Det åskade och regnade i nästan 2 timmar och hela tiden var åskan och regner direkt över oss eller precis i närheten. Det blixtrade och dundrade mest hela tiden och regnet öste ner precis som det gör i tropikerna.   


Mycket riktigt blev det också översvämningar, bland annat på E6:an. Både bilar, tåg och flyget fick problem.

I Surte, som är ett samhälle på andra sidan älven, orsakade regnet ett litet jordras.

Herrejisses, vilket väder! 

 

Men det lustiga är att jag aldrig blev rädd, jag brukar vara rätt rädd vid åskväder, men inte nu....jag var istället väldigt fascinerad. Men jag höll mig inomhus!   


Det hela påminde mig faktiskt om åskväder jag varit med om i Florida! 


Tog en liten video av ovädret fast just precis när jag filmade var det inte så tätt mellan blixtar och dunder...kanske du ändå får en känsla av hur häftigt det regnar? 


 

Av Margita - 22 maj 2014 15:25

 Om en produkt gått över på datumet någon dag, äter du den ändå?


Helt klart ett rungande JA

Det datumet är bara en fingervisning om att varan börjar bli gammal, men den är absolut inte för gammal att ätas. Det finns bara ett säkert sätt att lura ut om varan går att äta eller inte:


lukta och smaka lite lätt på den. Luktar den inte illa och smakar gott så går den att använda! 

Gammal kunskap som inte får gå i glömska!!   



VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards