S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2014

Av Margita - 8 maj 2014 08:45

 Om du fick ta reda på sanningen om en enda övernaturlig och oförklarlig sak, vad skulle det vara?

 


Jag skulle ta reda på om det finns ett liv efter detta..... 
 

Av Margita - 7 maj 2014 22:26

Jag är en sån där människa som blir fascinerad av att titta på gamla bilder.

Jag börjar fundera över vilka liv människorna har haft, var de lyckliga, olyckliga, vad tänkte de på, vad drömde de om?

Det är spännande att verkligen titta på en gammal bild. Liksom dyka in i den, studera kläder och detaljer, ser de glada ut eller kanske rentav olyckliga. En bild säger väldigt mycket om den tid som då var.


Min familj har mängder av gamla foton från släktingar.

Bland annat detta.

 

Bilden är tagen i Grebbestad den 21 december år 1901. Det står bak på kortet.

Flickan till vänster är min egen mormor, Berta Karlsson. Hon är här 17 år.

Bredvid min mormor står hennes syster Annie och jag kommer inte ihåg om hon är yngre eller äldre än min mormor.

Men visst är de fina där de fastnat på bilden! Tänka sig att det faktiskt gått mer än 100 år sen bilden togs.

Helt otroligt!


Annie emigrerade till USA och fick två döttrar. De kom ofta till Sverige och hälsade på och många från vår släkt, inklusive jag själv, har flera gånger hälsat på "over there".


Det är förresten något roligt med dessa två systrar. De gifte sig nämligen med var sin bror ur en stor syskonskara!   

Min mormor valde Vilhelm Petter och Annie valde Carl. Det var även fler bröder i den syskonskaran och Agaton, Carl och Ernst emigrerade till USA.

Alla fick barn och det är Ernsts barnbarnsbarn som jag idag har kontakt med som bor i Californien. 




Av Margita - 7 maj 2014 14:21

 Vem är gud enligt dig?

 


Milda makter, vilka svåra frågor liie.se har ställt ihop!   


Ok, jag har inte den blekaste aning om vad jag tror här.

Finns Gud överhuvudtaget?? 

Jag vet inte det heller.


Fast jag önskar att en god Gud finns och att hen tar hand om oss på bästa sätt. 


Som jag ser det idag så är nog begreppet Gud för mig något andligt som finns överallt och inom oss.

Det står för kärlek och för det som är gott i världen.


Jag har svårt att säga att jag tror på Gud men jag tror att vi är andliga av oss.

Men vad det konkret innebär har jag ingen aning om heller.


Jag vet inte nöt, kan man säga!   

 


Det är ju inte fråga om det heller, det handlar om tro, men många människor blandar ihop tro och vetande. Det är då religion blir obehagligt.




Av Margita - 6 maj 2014 19:14

Det är ju så populärt med så kallade "selfie-bilder".

Ni som är över, ja, vad ska vi säga, kanske 65+ och över, ni har kanske aldrig hört detta ord?!


Ordet är engelska, vad annars?!   och betyder något i stil med "självporträtt", läs mer om hur ordet kom till HÄR.


Man kan tycka vad man vill om dessa självporträttsbilder men de säger nog en hel del om vår tid.

Vi är väldigt individinriktade idag och det är inte alltid bra, enligt mig.

Ibland måste vi ställa undan vårt ego till förmån för andra människor, men jag säger inte mer om det, för då blir det ett annat inlägg.


För nu tänker jag nämligen själv lägga ut en selfie-bild.   


Inte den vackraste bild, nej, men det är jag och jag ser ut som jag gör.

Numer bryr jag mig inte mycket om vad folk tänker och tycker om mig, varken mitt utseende eller vad jag säger eller gör. Det tror jag är en positiv effekt av att jag är äldre och jag säger bara en sak:


"Det är så himla skönt att vara 60+. Jag slappnar äntligen av!" 


 


Av Margita - 6 maj 2014 18:30

....det är gott att gunga!   


Det här inlägget blev ju galnare än vad jag tänkt från början....kan inte vända på filmen....  
 

Av Margita - 6 maj 2014 11:10

5 jobb du inte skulle vilja ha


  1. Kassörska
  2. Gruvarbetare
  3. Pilot
  4. Läkare
  5. Busschaufför

 Har du sett något övernaturligt någon gång?


Njaa....men varit med om en häftig känsla.

Jag befann mig på Väderöarna i Bohuslän som ligger längst ut mot havet. 

Vi låg på den högsta klippan i natten och tittade upp mot stjärnhimlen samtidigt som vi hörde vågorna slå mot berget.

Plötsligt får jag en känsla av att jag flyger upp i himlen, känslan blir så stark att jag måste sätta mig upp.

Så här i efterhand tror jag inte alls att det är nåt märkvärdigt.

Klart det känns som att man flyger iväg när man bara stirrar in i mörk stjärnklar himmel och inte ser några andra konturer.   

Men häftigt värre var det!! 

 

 

 Tror du det finns aliens på jorden?

 

Absolut inte! 

Av Margita - 5 maj 2014 16:54

Ännu en kategori i mitt sammelsurium:


Nostalgi!

 


När jag var i tonåren var en liten bok som hette Evas kalender väldigt populär.

Det var en kalender och samtidigt en massa tips om allt som hade med kläder och skönhet att göra. Plus en del annat.


Jag har fortfarande kvar en del av dessa.   


Om du har rätt ålder kanske du kommer ihåg dessa?

       

 

 

Av Margita - 4 maj 2014 15:39

Jag har anmält mig, och kommit med, på en bussresa till Skåne!!

Är sååå lycklig att jag bestämde mig och att det fanns plats i bussen. Det var nämligen snart sista anmälningsdagen.


Så här är det, gott folk:


Jag lider av panikångest, men numer kan jag hantera attackerna på bästa sätt och de kommer mer och mer sällan. Förut kom de så gott som alltid när jag reste och därför har jag inte förflyttat mig så ofta som jag egentligen velat. 

Men nu plötsligt.....så märkte jag förra veckan när jag tog både buss och tåg att jag inte kände av någon som helst ångest. Faktum är att jag till och med njöt av resan! 

Ni som har/haft panikångest förstår vad detta betyder. Jag känner mig fri och levande igen!

Det är helt enkelt underbart!!!!!!!!!!!!!!


Jag tror det började med att jag fick hem ett blad från Kungälvs Trädgårdsförening som jag är med i.

Förresten en helt underbar förening med jättetrevliga människor och många olika aktivitet.

Bland annat en resa till Skåne i juni.

När jag läste om resan blev jag alldeles sjuk av längtan att vara med!


Läs här om resan!


 

För mig som är intresserad av trädgård är detta en så spännande resa som jag absolut inte vill missa och jag är så lycklig att jag nu har vågat anmäla mig!

Kanske jag så småningom kommer tillbaka till mitt äventyrliga ungdomssinne då jag reste Europa runt och även i USA!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards