S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2014

Av Margita - 21 maj 2014 20:56

 

Men herregud, jag har ju glömt Bloggutmaningen....  

Dagarna går helt enkelt för fort just nu...


Jag har ju gett mig tusan på att jag ska hålla ut hela året så nu får jag lägga på en växel här...


Dag 137

 

Hiss och Diss Spel

 

Hiss är att det kan vara avkopplande med spel. Det är också roligt att spela till exempel kort, framför allt då canast enligt mig, eller spela olika spel tillsammans med andra.


Diss är att vissa människor kan hamna i ett spelberoende där pengar är inblandat. Även utan pengar kan ett spelande bli ohälsosamt.


Dag 138

 

5 spel du rekommenderar


Canasta, olika frågespel, kubb, schack, charader


Dag 139

 

 Äter du tre riktiga måltider (frukost, lunch, middag) om dagen?


Ja, det försöker jag göra men det är inte alltid jag lyckas.


Dag 140

 

Är du kräsen när det kommer till mat?


Nja, det beror på vad som menas med kräsen. Jag vill helst äta ekologiskt, gärna rättvisemärkt och bara råvaror, inget färdigt tack! 


 Dag 141

 

 Finns det någon kombination av mat som du äter som andra tycker är lite konstig?


Det har jag faktiskt ingen aning om   

Av Margita - 20 maj 2014 22:14

Jo, jag hade besök av finaste Vivi!

Bilden tagen av Vivi.  

 

Vi har faktiskt haft kontakt via våra bloggar i över 5 år! Inte klokt egentligen, så det var ju på tiden att vi träffades. Tänk att man kan få nya vänner genom internet! Hur roligt som helst! 

 

Vivi har också skrivit om träffen. Läs här!


Med sig hade hon sonen Emil som nu redan är 7 månader. Tiden går så otroligt fort.

Som väntat är lille Emil en riktig charmkille. Jag blev plötsligt väldigt barnslig och ville bara gulla.   

Tog några kort på sötnosen också men de blev ju suddiga allihop...  


     

Tur att jag har en låda med kattleksaker...även små barn brukar tycka de leksakerna är roliga! 

     ,   

Vivi och sonen Emil

 

Tack för en jättetrevlig eftermiddag! Hoppas vi ses snart igen! 

Marstrand nästa?!    

 

 

Av Margita - 19 maj 2014 20:33

Ja, området heter faktiskt så.   


Det ligger i Ytterby precis på en kulle ovanför där mina föräldrar bor.

En liten kulle full av historia.

Läs mer här.


Området används idag av en granne till mina föräldrar som har får. Söta sådana.

De kan man hälsa på om man beger sig in på smällenområdet.


När jag tog dessa bilder så såg jag dock inte röken av några får. Undrar var de var nånstans då egentligen?!

               


Några veckor tidigare då fick jag närkontakt med de söta fåren. Vi pratade lite med varann.   

     


  Det är ju det jag säger: Ytterby är helt i min smak: stad och land och hav alldeles inpå knutarna! 


Av Margita - 18 maj 2014 09:17

Min balkong är inte stor ska ni veta men jag har gett mig tusan på att den ska översvämmas av växter och att jag får plats i ett hörn. Eventuellt får ytterligare en person plats men då blir det trångt vill jag lova.   


Kom med och se hur det ser ut nu i mitten av maj

 

Jag har fått upp en jordgubbsplanta i ampel. När den gjort sitt på balkongen så flyttar jag den till odlingen.


 

I mitt lilla balkongköksland kommer det nu upp små förskräckta plantor av persilja, koriander, rucola, babyspenat och sallat

  

Har inhandlat den obligatoriska tomatplantan. Får se hur den här trivs med balkonglivet.

 

Jag älskar myntor, av flera orsaker. De är lättodlade, kommer med flera olika slags dofter, passar jättebra i kruka på balkong eftersom de sprider sig som ogräs. Så jag har inhandlat två olika dofter, en chokladmynta

 

och en äpplemynta

  

På avhärdning står purpelvindel som jag sått från frö. Förhoppningsvis kan jag ha några på balkongen som kommer att slingra sig runt räcket. Någon tänker jag också ta ut till odlingen. I toarullarna står vanlig månadssmultron som jag också sått från frö. De ska ut till odlingen där det redan finns en från förra året och den plantan mår prima så det ska väl så småningom bli en liten smultronodling! 

 

   


Av Margita - 16 maj 2014 20:13

Hittade en gammal reklamfilm för Marabou choklad...mmmmm....


Jag älskar att titta på gamla filmer och de här reklamsnuttarna är ju helt underbara.

De visades på biograferna innan själva filmen. Det var riktigt spännande att se reklam kommer jag ihåg.


Av Margita - 16 maj 2014 19:59

 Tipsa om ett roligt mobilspel


Det kan jag tyvärr inte. Spelar inte spel på mobilen och tänker inte börja göra det heller. Det räcker att jag är beroende av spel på Facebook   

Av Margita - 15 maj 2014 20:10

Häromdan tog jag cykeln och prövade en ny väg där jag aldrig varit förut.

Det är en liten väg ner mot en plats vid älven.


Jisses, vad backigt det var. Det var jag inte förberedd på!   

 

Området runt älven vid Ytterby och neråt mot havet är naturskyddsområde.

Vacker utsikt över åker ner mot älven.

 

Ytterby är ju verkligen en jättehärlig plats att bo på.

Nära till stan, nära till natur, nära till havet.

 

Egentligen vill jag bo mer lantligt än jag gör, men det går bra så här också, när jag faktiskt kommer ut på ren landsbygd bara genom att ta cykeln och på 5 minuter är jag ute på landet med betande kor och får.

   

Av Margita - 15 maj 2014 16:37

 Om du får chansen att fuska i ett spel utan att bli upptäckt, gör du det då?

 


Absolut inte! Det blir ju inte roligt då!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards