S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under maj 2014

Av Margita - 15 maj 2014 09:12

Är det fler därute som är lika knepig som jag?...

När jag ska städa så blir jag liksom aldrig klar....


Något av det tråkigaste jag vet är att diska, men det måste ju ändå göras. Jag älskar när köket är iordning och det ser rent och snyggt ut. Men har jag det så? Nja, sällan...

Därför att jag diskar i perioder....tar några tallrikar då och då....sen måste jag göra nåt annat om jag inte ska svimma av uttråkning. Sen blir det en kastrull några timmar efter och....ja, ni fattar. Det blir ju aldrig färdigt!! 


Jag måste ha nån som pushar på mig och jag orkar inte göra det själv. Det blir så tjatigt och jag vill inte leva med en tjatig mig. 


När jag vet att det vankas besök då står jag ut och diskar klart   så varför kan jag inte göra det för mig själv?! Det är ju dumt egentligen.


Fast det blir nog så att jag skaffar diskmaskin. Då vet jag att jag har lättare för att hålla snyggt i köket.


En sån här vill jag ha. Den är dyr men om jag är gniden ett antal månader ska jag väl klara att spara ihop till en sån här liten maskin.   

 


Av Margita - 14 maj 2014 21:41

Är du beroende av något spel?

 


Ja, tyvärr...Candy Crush Saga på Facebook....  

 

 

Av Margita - 13 maj 2014 22:09

Idag fick jag besked om att jag kommit med på resan till Skåne som Kungälvs trädgårdsförening anordnar.


Om ni visste vad jag är lycklig för denna resa...att jag har tagit steget att göra den och att jag tänker som så att "ok, kommer paniken så låt den komma, jag bryr mig inte..."


Jag har kommit långt! Det är såååå skönt! 

Men jag har också jobbat mycket med mig själv.


Jag har sen i höstas gått i KBT-terapi, berättar mer om det i nästa inlägg, för nu ska jag bara prata om Skåneresan. 


Vi är 45 medlemmar som chartrat en buss och första dagen tar vi oss ner till Halmstad, eller strax utanför, till en privat trädgård där det serveras kaffe och fika.

Sen går resan vidare ner till Alnarp som ligger utanför Malmö.

I Alnarp ligger SLU - Sveriges Lantbruksuniversitet. Det ska bli så spännande att få besöka detta ställe.


Vi kommer att övernatta i Ystad. Äntligen kommer jag att få se denna stad!

Vi bor på Sekelgården. Ser mysigt ut!

 

Dan efter är det dags att besöka några fler trädgårdsställen, bland annat Gunnebo Trädgård i Skivarp.

De har rostema den helgen vi är där och det ska bli spännande att få botanisera bland alla rosor. Skulle inte förvåna mig om jag köper en eller två plantor, eller kanske tre.....  


Jag är så glad och lycklig att jag klarat av att bestämma mig för att åka med!!!   


Av Margita - 13 maj 2014 16:40

Vad för slags spel tycker du mest om att spela?


Frågetävlingar tycker jag är jätteroligt!

 

 

Av Margita - 13 maj 2014 10:05

Visste du att en stroke även kan drabba yngre människor?

Annars tror jag de flesta tänker på äldre människor när man pratar om stroke.

 

Risken att drabbas av stroke ökar om man till exempel röker, har högt blodtryck,  vid höga blodfetter, diabetes eller har förmaksflimmer.


Så om du röker till exempel är det en god idé att sluta.

Kolla ditt blodtryck, är det för högt, måste du kanske medicinera.

Undvik höga blodfetter genom att äta rätt.

Diabetes kan du inte göra något åt mer än att medicinera, samma gäller förmaksflimmer.


Som jag ser det har det en del med levnadssätt att göra, men ju äldre man blir, desto större är risken att drabbas av stroke. Det kan också vara ärftlighet. 


De allra flesta drabbas efter 65-årsåldern.

 


Tänk vad fantastiskt att vi idag kan använda tekniken till detta att föra ut ett viktigt budskap, snabbt och enkelt, genom att göra en video och skriva på sociala medier.


Upplysning och kunskap är viktiga saker och att få vara med och kunna hjälpa en människa ifrån ett svårt handikapp eller till och med att få kunna fortsätta leva, det är värt mycket.



Så därför:

En repetition:


Tänk ordet AKUT

A - Ansiktet

K - Kroppsdel

U - Uttal

T - Tid   

 

 


Av Margita - 12 maj 2014 13:02

Jag har hittat 2 nya bloggar/hemsidor som jag älskar.

Det är -


Hildas hem


Presentationen av henne själv stämmer helt med mina värderingar. Jag försöker också leva så resurssnålt som jag kan och ser det också som en sport. Fast jag tycker jag har mycket kvar.


Det gör mig så glad att detta tänk numer är rumsrent!

 

På 1970-talet när jag var ung och vi började prata om ett grönt samhälle blev jag faktiskt många gånger utskrattad och hånad av vuxna. Skrattar bäst som skrattar sist säger jag!!   


Den andra hemsidan är-


Gemeko.se


Hemsidan fokuserar på omställning av samhället mot ett hållbart sådant. Något som jag är passionerad anhängare av. 

Det börjar hända saker inom den fronten.

Stadsodlingar till exempel.

Gerillaodling är också något häftigt! När jag upptäckte att det fanns en rörelse för det blev jag glatt överraskad! Jag gick nämligen själv och funderade över att sätta ner lökar och fröer lite här och var.

Det är det som är gerillaodling. Fast man måste tänka sig för - alla växter passar inte in i vår fauna och kan förstöra istället för att förbättra. Så innan man slänger ut frön måste man läsa på!!   


Så var det då tävlingen!

 

Den finns här hos Hildas hem.

Av Margita - 12 maj 2014 09:29

Nu måste jag snart plantera om mina små stackars plantor som gror och växer i mitt inneväxthus och i fönstret....väntar bara på löning...  måste skaffa mer jord och det mesta kostar....


Men under tiden pratar jag snällt med växterna om att de snart ska få mer mat.

Rabarbern gav mig hicka häromdan när grobladen helt vissnade ner, men själva rabarbern verkar må bra och nu har grobladen kvicknat till igen. Jag vattnade väl för lite...  

 

Det är så roligt att kunna så fröer inomhus igen. Har inte kunnat det på flera år när jag hade katten Alice hemma. Hon var helt "hopplös" på växter, åt upp allting, lilla tjejen.   


Agnes bryr sig inte så nu känner jag att jag vågar ställa ut fler växter i fönstret.


Har sått flera röda solroser och jag hoppas de orkar bli riktigt stora och fina.

 

Basilikan ska snarast planteras om och ska få stå kvar i inneväxthuset. De är ju stora älskare av värme och sol och är faktiskt ganska svåra att ha utomhus.

 

Här har jag sått smultron, det är de små plantorna, och en klängväxt som heter Purpurvinda och som är väldigt vacker. Jag hoppas den vill växa till sig riktigt ordentligt. Vill ha den på balkongen och på odlingen.

Den är dock frostkänslig så jag får vänta med att plantera ut.

Purpurvindan längst bak.

 

Så här kommer purpurvindan att se ut när den blommar, eller Blomman för dagen, som den också kallas:

  Mycket vacker!


På balkongen spricker snart min fina dvärgsyrén Palibin ut! Den är så läcker och väldigt lättskött. Jag har haft den i kruka i säkert 5 år snart. Ska ta en stickling eller två från den och plantera på odlingen.

 



Till sist en liten rapport från min odlingslott.

Har inte fått tillfälle att skaffa mer jord och gödsel (har ingen bil, så det är ett litet "problem" som måste lösas i längden - att få dit jord och gödsel) men jag har ändå sått och hoppas på det bästa.

Gjort i ordning en pallkrage till och en odling på friland där ärter förhoppningsvis ska växa.


I pallkragen har jag sått morot, piplök och lite annat.


 

Avslutar med en bild från min enda balkonglåda. Där sitter en liten fågel och passar mina växter!   


 



Av Margita - 12 maj 2014 09:25

 Är du en dålig förlorare?


Nej, det är jag inte, snarare tvärtom ibland. Min tävlingsinstinkt är svag. 

Fast självklart är det roligt om jag vinner!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards