S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2010

Av Margita - 9 augusti 2010 17:55

Äntligen har jag fått min lilla kokard för kursen jag gick i våras hos Pawpeds. Jag var en av de sista som blev klar med min uppsats i juni och sen blev det sommar så det är först nu jag "officiellt" blivit klar. Hurra!

Bättre sent än aldrig! 

Så här ser kokarden ut och om du klickar på den kan du se vad jag förhoppningsvis har lärt mig om katter och avel och dessutom finns mitt namn med på listan.

  

Ursäkta att denna bild blev så stor   vet inte hur jag ska förminska den.

Av Margita - 9 augusti 2010 16:58

Har glömt att göra "reklam" för mig här på bloggen att jag är testhem inom Sällskapet Sibirisk Katts testhemslista. 

Det är ju så att den sibiriska katten sägs sakna, eller producerar mindre, av ett protein som heter Fel d1 och det är det protein som många allergiker reagerar på. 

Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle förhålla sig på detta vis men faktum är att många allergiker tål den sibiriska rasen. 

Men det är också så att man kanske tål en kattindivid medan den andra är allergiframkallande. 

I vilket fall så är du som är intresserad av en sibirisk katt, och allergiker, välkommen hem till mig för att testa dig. 

Det går till så att du är här 1-2 timmar, sniffar och gosar med katterna så mycket du kan. Sen får du med dig lite päls hem för att fortsätta sniffa hemma.   

Jag tar emot besök med början runt den 15 september, efter att kattungarna fötts och blivit några veckor.

Ring mig på 033-249704 eller mobil 073-8195740

Av Margita - 9 augusti 2010 14:01

Nu har jag skrivit så mycket om mina katter, så nu tänker jag det är dags för en annan typ av inlägg, som omväxling.

Detta inlägg kommer att vara lite irriterat men låt gå.

Har ni tänkt på hur de läser upp nyheterna på de sk populärstationerna i radion? Som tex Mix Megapol? 

När de kommer till en verklig tråkig nyhet, som när någon eller några dödats, så låter människan i radion fortfarande glad, tom lite uppåt!!   Jag retar mig på det, tycker nästan det är respektlöst. Här har människor förlorat sina liv och så läser man upp det ungefär som om man sa att, "japp, imorgon får vi sol hör ni, hurra!" 

Har de inte fått lära sig att använda rösten?? Man måste förhålla sig neutral tycker jag. Man behöver inte börja gråta,   , men man kan med rösten visa att man har respekt för det som hänt! 

Det är precis som om dödandet inte rör den personen, är det så? Allt dödande rör oss alla, tycker jag. Om det så är i Sverige eller Pakistan. 

Nej, nyhetsuppläsare i populärkanalerna - gå en kurs i hur man använder rösten på ett respektfullt sätt. Det är min uppmaning! 

Av Margita - 9 augusti 2010 13:17

Alice går nu in i vecka 8 av sin dräktighet, alltså näst sista veckan!   

Hon är idag på dag 52. 

När jag nu lägger handen försiktigt på hennes mage så känner jag tydligt hur ungarna därinne rör sig.   

Fostret ska nu vara ca 12 cm och sen 6 dräktighetsveckan har fostrets skelett mineraliserats så att man kan se det på röntgen.

Mellan åttonde och nionde dräktighetsveckan - där Alice befinner sig nu - så fortsätter fostret att växa till ca 15 cm och päls växer ut på kattungen den sista dräktighetsveckan.

Läste också nånstans att ca 2 veckor före själva födseln så utsöndras hormoner i katthonan som gör att förlossningen så småningom kommer igång. Så i princip har redan födseln kommit igång, kan man säga.   

Jag kan säga att Alice sover väldigt mycket just nu. Hon behöver nog mycket sömn och vila för att klara av ansträngningen att föda och sen dia alla ungarna.

Så här såg hon ut igår när hon vilade över pianostolen   

    

Av Margita - 9 augusti 2010 12:05

Har du tänkt på bakgrundsbilden? Känner du igen dig?   

Av Margita - 8 augusti 2010 16:26

Är faktiskt mäkta stolt över mig själv att jag lyckats rensa ut tvättrummet så att det är helt fritt från grejer nu. Ja, förutom själva tvättmaskinen och lådorna med tvätt då.   Jag är inte världens bästa på att hålla ordning ska ni veta, men detta är så givande, att få ställa iordning för en kattfödsel!! Som jag väntat. Mer än 2 år faktiskt. Och äntligen är den stora dagen snart här! Mitt hjärta fylls redan av kärlek till kattungarna så jag vet inte hur jag ska klara att skiljas från dem!?!   

Men jag har ju mentalt övat på att tänka att "de är på besök tillfälligt hos mig och måste lämna tillbaka till de riktiga ägarna". Det kommer nog att gå, men inte utan tårar, tror jag. 

Det är EN orsak till att jag gärna vill behålla kontakten med mina kattungeköpare. Men den främsta orsaken är att hålla koll på hur kattungen utvecklas. Så att min avel utvecklas åt det håll jag vill. 

Så här ser tvättrummet ut nu. Alice har provlegat i lådan flera gånger. Hoppas hon också vill föda i den! 

  

  

Jag kan tillägga att jag också nu lagt två "bräder" under lådan så att den kommer upp lite från golvet, eftersom det är lite kallt. 

Av Margita - 8 augusti 2010 12:09

Jag funderade ju länge och väl på det där med våg till kattungarna. De ska ju vägas varje dag i början så att man har koll att de mår bra och går upp i vikt. 

Letade på nätet, läste i vårt forum (Sällskapet Sibirisk Katt), pratade med andra uppfödare och letade i affärer. Till slut kom jag över den här på Åhléns. Den var inte dyr och verkar jättebra. Jag kan använda den till att väga paket också när jag jobbar med mitt Traderasäljande. 

Så återstod då något att lägga kattungen i. Tog ett bra tag innan jag hittade en gammal skål (60-tal?) på Emmaus för ynka 20 kr. Kommer att bli perfekt att lägga en liten kattunge i!   

  

  

Skålen får ingå i det jag köper till mamma Alice och ungarna från gåvan jag fick.   

Av Margita - 7 augusti 2010 16:17

Nu har jag gjort i ordning en liten låda för Alice att föda kullen i. Hoppas hon tycker den är ok!   

I botten har jag lagt tidningspapper och sen fyllt på med vita lakan. Att de är vita är bra för att kunna se om om något ovanligt händer, som inte ska hända. 

Alice var med mig hela tiden när jag gjorde i ordning lådan och såg mäkta intresserad ut. Så här blev den:

    

När födseln är klar flyttar jag över Alice och ungarna till en annan låda, den sk bolådan. Jag tycker om idén med att låta katten föda först i en låda och sen flytta henne till en annan, ren och härlig. Det är kattens naturliga sätt att agera och jag hoppas nu bara att Alice tycker att det blir lika bra som jag tycker. I bolådan kommer jag att bädda med mjukare fleeceplädar och annat gosigt. Bolådan är inte klar än, men det blir den. 


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards