S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2010

Av Margita - 19 augusti 2010 14:55

I detta inlägg skrev jag om ett vacker rum man kan skapa till katterna av bitar man då köper. De är vackra (i mitt tycke) men dyra. Så jag kör med hemmagjort. Det är bäst, kanske roligast också. Det blir ju väldigt personligt och unikt - och billigt!   

Efter att ha kikat runt lite på nätet efter olika lösningar så vet jag ungefär hur jag vill göra.

Här är först några exempel på hagar jag hittat på nätet.

Den härinunder är kompostgaller som lagts över med vaxduk.

    

Jag har skaffat kompostgaller så jag har tillgång till 8 st galler. Av dem har jag klätt in 3 stycken och fler blir det när jag skaffat mer vaxduk.

Så här ser mina galler ut där jag skärmat av den del av tvättrummet som jag inte vill att kattungarna ska vara (försvinna!) i. 

  

Jag har fäst den högra delen med styvt snöre på tvättbänken så att jag kan öppna grinden när jag behöver ha tillgång till bänken och tvättmaskinen. Om jag nu vågar tvätta när kattungarna kommit   

Liknande grindar ska jag ha och skärma av till sovrummet och till själva kattrummet. Nu får vi se hur det hela fungerar sen. Har läst lite på nätet där många katter hur lätt som helst hoppar över dessa hinder....jaja...tiden får utvisa.

Det finns säker många olika sätt att fästa gallret vid dörren och på Kattstatus hemsida finns det en variant. Jag ska nog använda ögleskruv (grannens tips) så att jag lätt kan hänga av grinden när jag vill. 

Inga tecken på födsel än......

Av Margita - 18 augusti 2010 18:30

ååh vad jag väntar och väntar och väntar.....idag är det onsdag......dag 61. 

Inga tecken än.....men det är väl heller inte meningen. Hon får gärna vänta några dagar till. Så att kattungarna är riktigt pälsiga!   

Kära nån! MissEmmis (se länkar) har fått sin F-kull och det visade sig att Jasper bär på dilution och tre av kattungarna är blåa!! Så spännande! Jag kollade genast Alices stamtavla och ser till min stora glädje att hon har blått och blåsilver i sina linjer så det finns en LITEN chans att Alice också bär på dilution.   Och OM hon gör det så KAN det kanske bli (slumpen avgör) blå kattungar för mig också! Ha! Det vore i så fall väldigt roligt - jag som förut ville ha en blå katt!   Nu är jag mer inne på andra färger fast det viktigaste är ändå att kattungarna är friska och har bra temperament! 

Jisses, vad jag längtar efter de små liven!!! Jag känner varje dag på magen och det är SÅÅÅ mysigt när det rör sig under handen!!

Vill bara få pussa dem NU!   

Av Margita - 17 augusti 2010 21:17

Lotta (Clarellis - se länkar) tipsade om att katthagen också finns att köpa hos Be-Cat´s i Sverige. Tack för tipset, Lotta! 

Av Margita - 17 augusti 2010 16:49

Nu är det snart dags för små kattungar (förhoppningsvis) att födas och jag har ju gjort i ordning en födslolåda  som jag ställt i tvättrummet. Tänker mig att Alice ska tycka den är jättebra och att hon och kattungarna kan vara de första veckorna i detta rum. Sen flyttar jag in dem till vardagsrummet. Där tänker jag mig att jag skapar en liten yta de kan vara på innan jag utvidgar området till hela lägenheten. Har letat på nätet efter lösningar och hittat massor. Det finns många sätt att skapa ett kattrum, både såna som man gör själv eller lite lyxigare som man då köper. Jag föredrar den billigare varianten, bara för att jag inte har råd med den dyra, lite finare. 

Se här vad jag hittade:

  

Det här är den lyxigare varianten som jag inte har råd med.   

Katthagen finns att köpa här.

Bilden har jag lånat från Maine Coons forum, av en medlem som heter Mia i Vänersborg.

Visar de andra billigare varianterna senare när jag är hemma igen. Ska iväg till stan nu. På skulpturvandring.   

Av Margita - 17 augusti 2010 09:24

Idag är Alice på dag 60 och går in i den absolut sista veckan av sin dräktighet. Återstår att se vilken dag det blir! 

Från och med nu är kattungarna helt utvecklade, det enda som händer nu är att det växer ut päls på de små liven. 

Här kommer den sista bilden i serien om ett kattfosters utveckling:

  

Kattfoster på dygn 63. Färdig att födas!

Detta är bara så spännande!!   

Lita på att jag kommer att hålla er uppdaterade!

Av Margita - 16 augusti 2010 09:38

......och hur funkar min våg egentligen??   

Alice blev vägd strax efter parningen och då fick jag det till att hon vägde ca 2,5 kg. Med stor reservation för vågen. Den är mekanisk och visar inte gram, en gammal modell alltså. För ett tag sen fick jag det till att hon gått upp nästan 3 kg men jag måste ha drömt det eller sett fruktansvärt fel.   

Nu vägde jag henne igår igen, fortfarande på den mekaniska vågen, och då får jag det till att hon gått upp ca ett halvt kilo. Och det skulle betyda att hon har ca 2 ungar i sin mage. Ja, vi får se. Det blir så många som det blir. Spännande är det i alla fall. 

Nu är hon inne på sin sista vecka och den sista veckan växer det ut päls på kattungen.   

  

Kattungen Alice som snart ska bli mamma.   

Av Margita - 15 augusti 2010 18:48

Det var några gissningar på vad Alice tittar på här.

Men ingen var tyvärr rätt.

Nej, så här var det, för att göra en historia lite längre än vad som kanske egentligen behövs.   

Jag får ett sms från dottern: "sätt på TV:n, kanal 4". Sagt och gjort, jag gör så. Där spelas fotboll, dottern är på samma match i verkligheten  och när jag börjar glo som en besatt för att se henne i publiken, vad skådar då mitt öga?

Jo, framför TV:n har jag en typ av kista som jag klätt med mjuk matta för katterna att ligga på. Där ligger nu Alice och är fullständigt frusen i sin pose. Bara ögonen rör sig. Hon stirrar mot TV-bilden och följer bollen och spelarna i MINST 10 minuter.   Inte visste jag att lilla Alice är intresserad av fotboll! Får sätta på TV:n fler gånger när det spelas match.

    

Av Margita - 15 augusti 2010 18:38

Idag blev jag överraskad av min nya vän i kiosken. Hon frågade om jag har hål i öronen   ja, det har jag ju. Sa jag. Kom till kiosken då, tyckte hon. 

Jag lydde henne eftersom det blir väldigt trevliga samtal där, när inga kunder hänger utanför glaset   

Så när jag kommer fick jag av snälla Rebecka ett par jättesöta örhängen som hon gjort själv. Vad glad jag blev! Det är något alldeles speciellt att få en gåva som någon gjort själv. Titta här vad söta de är:

    

Tack snälla Rebecka! Nu vill jag snart höra dig spela fiol också!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards