S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2011

Av Margita - 3 april 2011 18:40

De första två är Amishai, kelgrisen  

 

Resten är avelshanen Aslan  

          

Av Margita - 3 april 2011 11:52

Ellen och alla andra intresserade:

Så här ser snöläget ut idag, söndag den 3 april 2011:

   

  Våren är definitivt här, det regnar och är ca 9 grader varmt just nu, fåglarna sjunger som besatta i bokskogen, men ingen sol....när den visar sig då kommer det att explodera! Hoppas det blir snart! 

Av Margita - 3 april 2011 11:45

 

  Får jag också vila här undrar Alice

Njaaa....jag och Algot ligger redan här....kan du inte hitta nåt annat ställe? Hmmm....drottning Agnes har talat   

Av Margita - 3 april 2011 11:39

Kristina tycker det verkar jobbigare, eller åtminstone lika jobbigt, att ha en hona som löper som att ha en fertil hane. 

Jag tror nog det är jobbigare trots allt att ha en fertil hane. Varför?

Jo, för att med hanen finns det inget man kan göra. Han måste få vara fertil och skrika och "ha sig"  . Åtminstone är det det som är vanligast. Det finns visst något som heter kemisk kastrering men tror inte det är vanligt alls. Alltså en form av p-piller fast för hanar.

Med honor är det så att om hon inte ska få träffa en hane på en lång tid och löper, då sätter man henne på p-piller och då försvinner löpen, men hon är ju fortfarande fertil. Vet man att man inte ska använda sin hona till avel, då ska man absolut kastrera henne. Det mår katten allra bäst av. Att ge honan p-piller en lång tid är alls inte bra, det kan ge henne cancer om det vill sig illa. Dessutom löper en del honor igenom pillren.  En hona som löper är under stress och är då känslig för infektioner och dessutom kan det ju inte vara roligt för henne att vara så på hugget ständigt och jämt och inte få något för det.   

Av Margita - 2 april 2011 13:49

Kristina  undrar hur en katthonas löp ser ut. 

Vid ca 6-12 månaders ålder blir honan könsmogen och det lär du märka på att hon börjar yla/vråla/skrika och bete sig allmänt som en "tok".  Hon blir också extra kelig och gosig, gnider sig mot allt och alla och när hon är i höglöp vrålar hon som högst och reser baken upp och trampar med bakbenen för att riktigt visa för hanen att nu är hon redo! Beteendet kan variera, på en del honor märks nästan ingenting, men för de flesta kan man inte undgå vad som försiggår.

Det vanligaste är att löpet varar mellan 5-8 dagar med längre eller kortare uppehåll, året runt eller så gör katten ett längre uppehåll, till exempel över vintern.

Min lilla Alice löper intensivt. Hon kom aldrig igång efter att hon födde sin kull förra året i augusti. Men nu i mars kom hon igång. Nu är hon inne på sin andra löpperiod. Hon har 3-4 dagars "inledning" då hon mest grymtar och börjar bli rastlös. Sen kommer vrålen och resten. Då är hon i höglöp och där kan hon vara 3-4 dagar. Sen tar det tvärt slut och så börjar hon igen med ca en veckas uppehåll.

Haha....det kan vara rätt så påfrestande att ha en fertil hona, men mest för katten tror jag. Så ska hon inte användas i avel är det bäst att kastrera henne eller ge henne p-piller om hon inte ska träffa en herre.

Alice ska ju snart få till en date så hon får löpa på. Bara bra att hon satt igång med det ordentligt, bättre chans till små kattungar då.    

Av Margita - 1 april 2011 16:23

Sällskapet Sibirisk Katt  har årsmöte i Göteborg imorgon lördag.

Planerade att åka dit men nu har jag insett att jag inte har råd. Måste hålla på mina små ekonomiska resurser så jag kan åka och titta på lägenheter  

Hoppas det är någon bloggkompis bland sibbeuppfödarna som tänker närvara och kan blogga om det sen? 

Av Margita - 1 april 2011 14:22

......en vårens budbärare i den digitala världen

 

Av Margita - 1 april 2011 11:04

Alice har börjat löpa igen efter sin långa vintertystnad. Nu är hon inne på sin andra löpperiod. 

Den 15 april ska vi till Blå Stjärnan i Göteborg och titta på hennes hjärta, sk HCM-scanning, och förhoppningsvis är det friskt. 

Sen kan MissEmmis Eagle-Eyed Elton få sig en date med Alice.  


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards