S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2010

Av Margita - 16 juni 2010 19:31

Så har vi då varit i Göteborg, Alice och jag.

Är mäkta stolt över min minsting som skötte sig exemplariskt på både buss och tåg. Hos veterinären var det inga problem. Helt enkelt en cool liten tjej!

Hjärtat visade sig vara friskt och vi drog en lättnadens suck. Skönt! Sen ville jag också att de skulle kolla Fiv och FeLv. Läs här om vad Fiv och FeLv är. De proven var också negativa. Passade även på att blodgruppera Alice. Nu vet jag att hon har blodgrupp A.

Så nu är det bara att vänta på hennes löp. Hon har "förlöpt", som jag kallar det, några dar redan men är ganska tyst just idag. Vilket väl inte är så konstigt. Vilken underlig dag tycker nog Alice, men också väldigt intressant tror jag faktiskt hon tyckte. Hon var i alla fall vaken hela tiden och tittade sig omkring och såg inte rädd ut för fem öre utan bara nyfiken. Underbara Alice!   

Av Margita - 13 juni 2010 20:52

Om några minuter går jag för att natta de fina hönsen och sen går jag till kycklingarna, som är så otroligt vackra, för att hålla dem en stund och pussa dem på näbben   

Har ju varit hönsvakt, ikväll är sista kvällen. Nedan är lite bilder på de små kycklingarna. Bilden är av usel kvalitet. De är rödaktiga pga att de har värmelampa över sig för att hålla värmen. De är så söta och fina och piper så fort man tar dem. Men det är bara den gula som fortsätter att pipa när man har de i handen. De andra tystnar. De blir kanske riktigt tama!

       

Av Margita - 13 juni 2010 20:36

Vill förtydliga en sak om det här med kulturkrockar och invandrare. Jag fick en kommentar som tog upp det och jag inser att jag nog inte varit tydlig med just det. För jag håller med om kommentaren jag fick:

"tror inte på för stor förståelse.....men man får också anpassa sig".

Håller med om det. Tycker att det bästa man kan göra är alltid: hur skulle jag själv bete mig om jag emigrerade till ett annat land där jag varken kan språk eller seder. Jo, jag skulle först och främst lära mig språket. Sen skulle jag försöka lära mig om kulturen och anpassa mig så gott det går. Men jag skulle absolut också vilja vara svensk och hålla på mina traditioner från Sverige.

Det var lite det jag var ute efter. Att vi måste försöka mötas på mitten från varje håll så att säga. Vi kan, och ska, kräva att de följer våra lagar, inte nödvändigtvis våra seder men det blir lättare för dem själva att assimileras om de tar till sig något av den svenska kulturen. Sen måste vi som svenskar acceptera och tolerera att invandrarna vill behålla sina seder och bruk. Det är ok, men bara så länge de inte går över gränsen, dvs bryter mot lagen. Här tänker jag t.ex på barnaga.

Av Margita - 12 juni 2010 12:41

Det här med kulturkrock är intressant tycker jag. Har alltid varit intresserad av andra kulturer än min egen och har fascinerats av hur olika vi människor uppfattar saker och ting, vad vi tycker är rätt och fel osv. Vi har alla samma grundkänslor men hur vi samspelar i olika kulturer är väldigt olika. Tidigt i mitt liv upptäckte jag att något som jag tycker är självklart är i en annan kultur helt otänkbart!

Vad som är rätt eller fel kan ingen säga. Det är bara att konstatera att vi tänker olika.

Jag har bott i ett invandrartätt område (visserligen på en liten ort, men ändå). Min dotters klass var ett urval av länder från hela världen: Iran, Irak, Nicaragua, Kosovo osv. Under den tiden jobbade jag också i områdets skola och fick lite "inside information" om dessa familjers bakgrund. Jag kan säga att de flesta hade haft ett mycket traumatiskt förflutet med krig och död. Några föräldrar var psykiskt sjuka, vilket inte är så konstigt. Dessa barn blev verkligen klämda mellan två kulturer och visste oftast inte vilket ben de skulle stå på. Vilket resulterade i mycket oro. De barn som klarar sig bäst är de vars föräldrar redan är högutbildade i sitt eget land och som oftast har klarat det elände de kom ifrån med inte alltför mycket sår i psyket. De klarar också att ta hand om sina barn så att de mycket lättare anpassar sig till det svenska samhället.

Tillbaka till kulturkrockar.

Jag tycker att alla invandrare skulle få information, när de går på SFI och läser svenska, om hur vårt samhälle fungerar och framför allt om de "dolda koderna"!

Alltså, alla kulturer har koder, dvs vad som anses rätt och fel i den kulturen. Jag blev påmind om detta igår. Råkade se ett debattprogram på TV. Där var en kvinna från Pakistan som berättade om en episod hon varit med om som ny i Sverige. Hon hade varit ute på promenad med sin dotter och fick se några vackra tulpaner intill en husvägg. När hon glatt plockade av dem för att sätta i vas hemma fick hon en ondskefull blick av en äldre herre. Hon förstod inte vad han ville. Först senare fick hon reda på att detta handlade om en av våra "dolda koder"., vilken är: "Man får inte plocka planterade blommor från rabatter intill en husknut". Numer gör hon inte det men hon sa också att hon inte visste att man inte fick göra så. Till min desperation frågar inte programledaren henne hur det fungerar i Pakistan! Jag hade velat veta om det är ok där att plocka blommor så. Antagligen är det på det viset. Och detta gäller nog en del annat också.

När vi bor ihop med invandrare så märker man ju ibland att det görs saker som "vi" aldrig skulle göra. Det är det som är krocken.

Vad ville jag säga med detta då? Jo, att jag tycker att vi måste vara väldigt empatiska och inte genast säga saker som att de är "idioter", "inte kloka" osv. SAMTIDIGT får vi inte sluta ställa krav och tala om vad vi tycker är rätt. Men vi måste också inse att "rätt" kan vara många olika saker.

Lär vi oss inte det kommer vi aldrig att kunna leva i harmoni med varandra.

Av Margita - 11 juni 2010 16:26

Jag skulle verkligen behöva träna nu....har gått upp 5 kilo under vintern   

Tänkte jag skulle gå med i viktklubb.se igen. Det fungerar bra för mig med tydlig struktur och färdiga recept varje dag. Bara att välja och vraka. Den bästa motionen ses också ut. Hade precis bestämt mig för att bli medlem igen och så strular förstås min dator! Den "kraschar" och säger "b is not defined". Nähä. Undrar vad det där b:et betyder egentligen?? Är det nån som vet?

Så irriterande. Datorn gör så på vissa sidor.

Av Margita - 10 juni 2010 10:03

Japp, nu börjar det närma sig. Nästa vecka åker Alice och jag till Blå Stjärnan i Göteborg för att testa hennes hjärta. Förhoppningsvis är allt ok!!

Sen är det bara att vänta på hennes nästa löp!   

Av Margita - 9 juni 2010 17:08

GRATTIS TILL ALICE! 1 ÅR IDAG!

Oj oj, det hade jag knappt kläm på faktiskt. Tiden rusar ju bara iväg och jag hinner inte med. Visst vet jag att hon är född den här dan, det vet jag   men att det var den dan idag, det hade jag missat!   

Förlåt mig snälla, fina, goa Alice!

Här bjuder jag på 1-årsfest i bilder! Klicka på bilden så blir den större.

                                   

Av Margita - 9 juni 2010 11:40

Här öser regnet ner...  

och hur ser det ut i norra Bohuslän, tro??

Jo, så här!

Bilden tagen precis nu. Från webbkameran på Strömstads hemsida.

  Jag vill vara där!!   

Nåja, mina växter torkar i alla fall inte!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards