S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Kulturkrockar

Av Margita - 12 juni 2010 12:41

Det här med kulturkrock är intressant tycker jag. Har alltid varit intresserad av andra kulturer än min egen och har fascinerats av hur olika vi människor uppfattar saker och ting, vad vi tycker är rätt och fel osv. Vi har alla samma grundkänslor men hur vi samspelar i olika kulturer är väldigt olika. Tidigt i mitt liv upptäckte jag att något som jag tycker är självklart är i en annan kultur helt otänkbart!

Vad som är rätt eller fel kan ingen säga. Det är bara att konstatera att vi tänker olika.

Jag har bott i ett invandrartätt område (visserligen på en liten ort, men ändå). Min dotters klass var ett urval av länder från hela världen: Iran, Irak, Nicaragua, Kosovo osv. Under den tiden jobbade jag också i områdets skola och fick lite "inside information" om dessa familjers bakgrund. Jag kan säga att de flesta hade haft ett mycket traumatiskt förflutet med krig och död. Några föräldrar var psykiskt sjuka, vilket inte är så konstigt. Dessa barn blev verkligen klämda mellan två kulturer och visste oftast inte vilket ben de skulle stå på. Vilket resulterade i mycket oro. De barn som klarar sig bäst är de vars föräldrar redan är högutbildade i sitt eget land och som oftast har klarat det elände de kom ifrån med inte alltför mycket sår i psyket. De klarar också att ta hand om sina barn så att de mycket lättare anpassar sig till det svenska samhället.

Tillbaka till kulturkrockar.

Jag tycker att alla invandrare skulle få information, när de går på SFI och läser svenska, om hur vårt samhälle fungerar och framför allt om de "dolda koderna"!

Alltså, alla kulturer har koder, dvs vad som anses rätt och fel i den kulturen. Jag blev påmind om detta igår. Råkade se ett debattprogram på TV. Där var en kvinna från Pakistan som berättade om en episod hon varit med om som ny i Sverige. Hon hade varit ute på promenad med sin dotter och fick se några vackra tulpaner intill en husvägg. När hon glatt plockade av dem för att sätta i vas hemma fick hon en ondskefull blick av en äldre herre. Hon förstod inte vad han ville. Först senare fick hon reda på att detta handlade om en av våra "dolda koder"., vilken är: "Man får inte plocka planterade blommor från rabatter intill en husknut". Numer gör hon inte det men hon sa också att hon inte visste att man inte fick göra så. Till min desperation frågar inte programledaren henne hur det fungerar i Pakistan! Jag hade velat veta om det är ok där att plocka blommor så. Antagligen är det på det viset. Och detta gäller nog en del annat också.

När vi bor ihop med invandrare så märker man ju ibland att det görs saker som "vi" aldrig skulle göra. Det är det som är krocken.

Vad ville jag säga med detta då? Jo, att jag tycker att vi måste vara väldigt empatiska och inte genast säga saker som att de är "idioter", "inte kloka" osv. SAMTIDIGT får vi inte sluta ställa krav och tala om vad vi tycker är rätt. Men vi måste också inse att "rätt" kan vara många olika saker.

Lär vi oss inte det kommer vi aldrig att kunna leva i harmoni med varandra.

 
 
Ingen bild

Budda

13 juni 2010 07:59

Jag bor i en kommun där man tagit emot folk från andra länder så till den grad att det är för mycket (blir inte bra med segregering osv och jobbar i en kommun där man inte tagit emot alls. Som natt och dag.

Tror inte på för stor förståelse (även om jag som socionom har det) men man får också anpassa sig.

Ha en bra söndag.
Fin bakgrund.

Klappa kisarna från mig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards