S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2014

Av Margita - 26 mars 2014 13:50

Inne på slutspurten i kattkursen.

Några få frågor kvar, men oj vilken tid det tar för mig! 


Projektarbetet snart klart!


Jag kommer att lägga ut mitt projektarbete här på bloggen och på min hemsida när det är godkänt!


Av Margita - 25 mars 2014 10:21

Igår var jag på Blå Stjärnans Djursjukhus tillsammans med Emelie från Miss Emmis uppfödning i Göteborg.

Tre katter skulle HCM-testas.

Två fodervärdar var också med, bland annat den som numer har "min" katt Caelyn.


Det är alltid spännande och lite oroligt med HCM-test! 

HCM är en hjärtsjukdom som förekommer hos alla katter och sibiriska kattuppfödare följer ett hälsoprogram så att vi ska kunna minska antalet drabbade katter av denna tråkiga sjukdom.


Nu var alla katternas hjärtan helt friska och det var ju så klart jätteskönt!!


Nu kan Miss Emmis gå vidare i sina avelsplaner.


Jag är väldigt intresserad av att följa Caelyn på hennes resa mot att bli mamma.

Det är så frestande att fortsätta min avel med en avkomma från hennes kull, men vi får se.


Caelyn skötte sig alldeles utmärkt hos veterinären. Hon har dessutom växt till sig ordentligt och är en otroligt vacker och härlig sibbe, med det där lilla "grymma" utseendet som jag gillar.


     

Det var som vanligt fruktansvärt svårt att fota de nyfikna katterna. Speciellt den coola Maxim som bara ville undersöka var han hade hamnat nånstans.   

 

Försten upp till veterinären Torkel Falk var "min" Caelyn. 

Här ligger hon på bordet och undrar säkert vad som händer!  

   


HCM-test utförs genom ultraljud. Man gör ungefär som på ultraljud hos en gravid kvinna fast man riktar såklart "kameran" mot hjärtat. Sen ser veterinären på en skärm värdena för hur hjärtat ser ut. Det kommer upp siffror och han mäter och kollar av att allt ser normalt ut.


Filmade lite också....  



 




Av Margita - 25 mars 2014 09:15

Har du någon trevlig nyhet att berätta?

 


Ja, det skulle väl vara det då att min syster snart (eller hon kanske redan blivit?) blir plastmormor!   

Av Margita - 24 mars 2014 20:54

Brukar du vara först att få reda på nyheter bland vänner?


Nja, jag har ingen aning...och jag bryr mig inte så mycket om det heller. 

Tror det är en fråga för yngre personer än mig.   

Av Margita - 23 mars 2014 18:20

Vet ni vad jag ska göra imorgon?!


Jag ska träffa "min" Caelyn från Orkidée-kullen som föddes 2012.   


Hon ägs ju inte längre av mig utan av MissEmmis uppfödning i Göteborg och Caelyn bor hos en fodervärd. Men jag följer Caelyn och har förhoppningar om att jag kanske, kanske kan fortsätta min avel med hjälp av Caelyns kommande kull. 

Vi får se.


I alla fall är det dags för HCM-test imorgon. Utöver Caelyn så är det också Miss Emmis katter S* Sibir's Maxim och Miss Emmis Happy-Go-Lucky Hilma som ska testa sina hjärtan.

Det ska bli så spännande!


Om nu hjärtat ser fint ut på Caelyn så kommer hon att få träffa S* Sibir's Maxim när hon börjar löpa.


Hoppas nu alla hjärtan ser fina ut!!


Och det ska bli SÅ roligt att få träffa bustjejen Caelyn igen!   


   +       = förhoppningsvis SANT!


 


Av Margita - 23 mars 2014 09:46

5 tekniska prylar du tycker är onödiga


elektrisk visp -

vispa för hand!   


     

elektrisk gräsklippare -

igen, ta den gamla, hederliga gräsklipparen utan motor, du får motion på köpet!


 

Koppvärmare -

huvva så onödigt!!  


 

eller en blåsapa! haha, den är i och för sig lite rolig men vad katten....  

 


 


Har svårt att just nu hitta en femte onödig teknikpryl, men det finns ju hur många som helst.

När man börjar leta så tror jag mer och mer att vi människor i en framtid kommer att ha inopererade vissa chip i vår kropp. Det blir enklast så.   





Av Margita - 22 mars 2014 11:25

Titta här vad dottern och hennes sambo gav mig i födelsedagspresent!

 

Ett litet växthus där jag kan odla kryddor hela året och jag kan också förgro en del plantor som sätts ut vid odlingen! Härligt! 

Agnes har accepterat att den står där, hon får ändå tillgång till fönstret. 

 

Har ännu inte kommit till skott (märkte ni att jag försökte vara rolig där?!) att så några frön och allt skyller jag på kattkursen!   


Men jag ska väl snart vara klar där. Jobbar med några frågor och projektet. Snart så....jag är inte den enda som arbetar på övertid, så jag är i gott sällskap av andra kattnördar!   

Av Margita - 22 mars 2014 08:54

Hiss & Diss - Teknik

 


Ok, stor fråga enligt mig.

Tekniken har ju i många fall varit till godo för mänskligheten.

Men den är också förenad med risker, ibland stora risker.


Så jag vill påstå att i stort är det bra med tekniken men vi människor måste handskas med den med stor försiktighet och tänka över eventuella risker.


Se fler svar och funderingar här.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards