S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2015

Av Margita - 8 september 2015 09:16

Fick en kommentar från Bengt i form av en fråga:


"Vad är det för skillnad på zumba och annan gym och träning?"


Ska försöka förklara.

Vi börjar med en inspelad video från förra säsongen när fina Susanne ledde oss.

Så här såg det ut då.

Träningsformen Zumba kan vara så mycket.

Men om vi börjar med att säga att det handlar om dans så är jag inte fel ute. 

Det handlar om olika danssteg.


Från början tror jag det var mest latinamerikanska steg från danser som salsa, merengo, tango och flera andra. Sen har man blandat in andra typer av danser såsom steg från "bollywood", alltså från indiska dansfilmer. Sån musik älskar jag att dansa till! 


Ett zumbapass präglas mycket av den som leder passet. 

Susanne som vi haft några år hade mycket salsa, lite bollywood och andra latinamerikanska danssteg.


Helena, vår nya ledare, har lite andra preferenser.

Salsa finns förstås med, det är nästan ett måste.

Jag saknade bollywood i Helenas pass, men det kanske kommer.


Sen är det en annan MYCKET viktig faktor när man tränar zumba.


ATT HA KUL!! 


ALLA pass inleds alltid med att ledaren säger att "här finns inget rätt eller fel", så DET HANDLAR ALLTSÅ INTE OM ATT GÖRA KORREKTA DANSSTEG!

Utan om RÖRELSEGLÄDJE!


Kan man inte något steg så gör man det PÅ SITT EGET VIS!

Bara man rör sig och känner glädjen i musiken!


Det är det jag älskar med denna träningsform.

Man får röra sig till musik och man får röra sig som man vill.

Råkar man göra rätt steg är det ju bara en bonus!


Jag blir alltid svettig från topp till tå efter detta pass och jag känner en stor glädjekick.

Det är som att få en spruta med livsglädje!


Och alla som är med är glada!


Några filmer som visar på hur olika zumba kan vara.

Förresten, glömde säga att den zumba jag är med på är en lättare variant, så det förekommer inga hopp, men man kan alltid hoppa om man själv vill!!   




och så en Bollywood, loooove it! 


Av Margita - 7 september 2015 09:43

Att börja veckan med zumba är bara så perfekt!


Säsongen startade förra måndagen och ärligt talat trodde jag att jag hade rostat igen och att jag inte skulle orka hela passet...

Tji fick jag...jag tog i så att svetten rann och inte blev jag speciellt trött av det...jag är helt enkelt jätteglad över att formen sitter kvar!! 


Den här säsongen har vi en ny zumbaledare som heter Helena. 
Hennes program är annorlunda än Susannes och det är roligt att få göra nåt nytt.

Helena är lika glad och peppande som Susanne så det blir en härlig höst.


Nu har jag bestämt att försöka cykla in till Kungälv så länge som snön och halkan håller sig borta.

Då spar jag busspengar och slipper värma upp på gymmet, det gör cyklingen för mig.


Så ska jag heller inte glömma att ta med mig macka och en frukt. 

Det är viktigt att få i sig nånting efter passet!

Kaffe, macka och frukt smakar sällan så gott som efter ett svettigt pass.


Hurra för rörelse!

.....och hurra för att jag fortfarande kan röra mig, det är faktiskt inte alla förunnat.


 

Av Margita - 5 september 2015 14:10

I torsdags var jag iväg till läkaren på min årliga hälsoundersökning.

Det var för några år sen jag började fatta att jag närmade mig 60 och nu är jag 63 och hur sund jag än försöker vara så är det ändå så att kroppen blir äldre och därmed svagare.


Jojo, så är det bara. Man kan skjuta upp åldrandet genom att träna men hur mycket man än tränar så bryts ändå kroppen ner till slut, hur vi än bär oss åt.


Så när jag fick den insikten så bestämde jag mig för att göra ett hälsotest varje år på vårdcentralen.

Då får man åtminstone reda på om man har antydan till diabetes eller nåt annat tråkigt och kan agera i tid.


Mina värden har legat bra ända tills i torsdags då.

Läkaren sa att min kolestorolhalt var skyhög.

Attans!   


Jag som är lite fåfäng av mig och gärna vill vara bäst på allt (    ) blev missnöjd över mig själv men läkaren tröstade mig med att det är mina gener jag ska vara missnöjd med.


Jo men det var väl en liten tröst i alla fall.

Så hur mycket jag än skulle träna och äta sund mat så gör mina gener (tack för det mamma och pappa....    ) att jag ändå får för höga värden.


Så det är bara att bita i det sura äpplet och lägga till ännu en medicin.

Jaha, då är jag uppe i  fyra olika.


En för högt blodtryck, en för gaser i magen, en för min ångest och nu då en för att minska kolestorolet.


Yippeee!! 


Nåja, nu ska jag inte vara sån.

Det finns ack så mycket värre saker här i livet än en ynka tablett.

Verkligen!


Hoppas ni har en skön helg därute.

Här regnar det skurvis med sol emellan och då försöker jag gå ut för att få lite luft och motion.


Om ni inte har lust att gå ut i regnet kan ni alltid läsa mer om kolestorol HÄR.


  

Nästan som tandsten på en tand fast detta är i ett blodkärl...hmmmppfff


Av Margita - 3 september 2015 13:44



Klicka på bilderna så blir de större!

                                 

Av Margita - 1 september 2015 14:34

Ytterligare en månad har gått och nu är vi inne i den nionde för året.

Men än så länge har jag inte gett upp om sommaren.

Nåt mer bad ska det väl bli i alla fall!   


Medan vi väntar på den härliga höstdagen då ett bad bara gör dagen fullbordad så ger jag er detta att tänka på.


 

GLÖM VAD SOM SÅRAT DIG GENOM LIVET, MEN GLÖM ALDRIG VAD DET HAR LÄRT DIG.

 

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards