S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2015

Av Margita - 14 augusti 2015 22:13

Det blev visst ett bad idag igen.

Denna gång styrde syster och jag iväg till Ingetorpssjön norr om Kungälv.


Jag föredrar att bada i havet men den här sjön är ren och klar och går an.   

Vacker är den också.

      









Av Margita - 13 augusti 2015 20:58

Igår kväll tänkte jag komma iväg till odlingen tidigt på morgonen men jag kom iväg först vid 12-tiden. Ibland går förmiddagar väldigt fort tycker jag.   


Det var ju bra att jag tog mig dit för sockerärter behövdes plockas av igen. Nu börjar frysen fyllas av diverse. Härligt! 

Men jisses vad varmt det blev. Jag orkade inte mer än att plocka sockerärterna, vattna, gräva runt rabarbern och plocka resten av de svarta vinbären (som jag sen åt upp på plats!) Sen var jag trött av värmen så jag cyklade hem igen.


Fotade först en Rudbeckia som börjat blomma.

Sorten heter Cherry Brandy och är väldigt vacker tycker jag.

   


På sena eftermiddan ringde min kära syster och frågade om jag ville följa med och bada i havet.

Klart jag ville!

Så det blev ett dopp och idag kändes det varmt. Säkert 20 grader. Vi var i en lång stund.

Efteråt känns det så skönt. 

Som att få en endorfinkick.


Badplatsen Sundhammar ligger bara 10-15 minuter med bil från Ytterby så visst har jag det bra!

   


Av Margita - 10 augusti 2015 18:00

När min son föddes hyrde vi ett ställe nära Grebbestad som kallas för Kuseröd. 

Alldeles intill, precis vid havet ligger Krossekärr, en samling hus på berget och nere vid stranden ligger gamla vackra sjöbodar. 


Här gick vi ofta med vår nyfödde son. 

Minns speciellt att min syster och en vän kom upp i oktober (sonen är född i september) och vi hade tur med vädret. Det var strålande sol och en härlig frisk höstluft. 


Här går de med sonen i vagnen. Jag bakom kameran.   Oktober 1981.

 


och här är lille sonen som numer är lite äldre...

 

På vår kusinträff åkte vi också ut till Krossekärr. Först tänkte vi bada men det visade sig vara fullt av maneter just där. Brännmaneter alltså. De var ovanligt stora också tyckte jag. Blä.


  Så vi badade inte...

Istället beundrade vi den vackra platsen.

Lite bilder.

                       

Den här platsen är känslosam för mig. Det var här jag fick reda på att jag var gravid med min förstfödde....det stod en telefonkiosk här då....en bit upp i backen....  


Av Margita - 8 augusti 2015 10:38

Då har jag ett förslag.


Varför inte satsa på en aktiv present, en upplevelse!

 

Tänk efter vad jubilaren tycker om...kanske hen gillar djur och natur, utmaningar av olika slag eller bara skön avkoppling med god mat?


Visst låter det spännande med skärmflygning? 

Hmm....nja, det är inget för mig men säkert lockar det många av er?


Nej, jag vet vad jag skulle vilja göra!


ÅKA HUNDSPANN I ÅRE!

 

Tänk att få sitta i en släde med ett varmt täcke över sig och låta dessa fina Alaskian Huskys dra iväg! 

Att få komma nära dessa hundar i deras eget element är något jag längtar efter att få vara med om.


I upplevelsen ingår fikapaus och man får också testa att köra spannet själv om man vill. Åh, jag vill!  

 

Ett annat häftigt djuräventyr vore att vara med på en vargsafari.

Att få höra vargarna yla i natten - wow! 

 


Titta igenom utbudet och bestäm dig för något, ta med en vän eller åk själv!

Jag SKA åka hundspann nån dag!



Av Margita - 7 augusti 2015 20:26

När vi så väl fikat hos kusin Kristina fortsatte vi norrut mot Grebbestad från Kungshamn.


I väntan på att få checka in på vandrarhemmet begav vi oss till hopptornet för att hoppa i plurret.

Eftersom jag har varit en badkruka och för att jag bestämde mig förra sommaren för att jag inte längre är en sån så var jag först i plurret! 

 

17-18 grader kanske? Det gick i alla fall an att vara kvar i vattnet en stund.

Men de följande dagarna blev det inget bad för min del, det var för kallt i luften tyckte jag.


Från hopptornet ser man över till Manholmen, en liten ö som morfar brukade köra ut oss till om somrarna för att bada. Många härliga minnen från den lilla ön.

     

Morfar brukade förtöja båten vid sjöboden, släppte av oss där och sen styrde han utåt för att fiska. 


Vi åt gott på en fiskrestaurang och senare på kvällen promenerade vi utåt Damphälla igen.

Här har jag varit så många gånger och jag älskar detta ställe. Man kan se över till Otterön och till Röö där min mamma bodde med sin familj några år.


När min son var liten och jag precis startat en egen familj brukade jag också gå hit ner för att bada med sonen. Fast ska sanningen fram så satt jag då bara på stranden.   


Vi blev kvar ganska sent så vi såg solnedgången och det är magiskt med solnedgångar vid havet.

                 

Fortsättning följer...


Av Margita - 7 augusti 2015 07:48

I måndags var det dags att ta sig uppåt till norra Bohuslän och Grebbestad.

Min syster och jag bilade först upp till Kungshamn för att hämta upp vår kusin Kristina.

Det visade sig bli ett litet äventyr...


Vi blir rätt pratglada och skrattiga när vi reser så när vi skulle ta av mot Kungshamn så kör vi mot Lysekil istället.   Och det roliga i kråksången var att jag ringer min kusin Kristina och säger att "nu kommer vi snart, sätt på kaffet, vi är kaffesugna, vi är i Brastad nu!" 


Min kära kusin säger inget men reflekterar efteråt över att vi är vid Brastad!   För det är ju inte alls på väg mot Kungshamn vilket vi snart i bilen också inser...så vi får vända och ta rätt väg till kaffet.


Väl framme i Kungshamn så missar jag ALLTID avfarten till kusinen så det slutade med att vi irrade omkring lite grann i centrum men till slut med hjälp av GPS hittade vi rätt.   


Det var tur det för väl framme fick vi gott kaffe och en smarrig morotskaka som bakats av kusin och hennes fina barnbarn Molla. Tack för den! 


Kusin Kristinas yngsta dotter var också på plats och det är alltid lika roligt att träffa kusinens fina barn.

Anna-Karin, som yngsta dottern heter, har skaffat katt.

Ansa heter hon.

Visst är hon söt!

Fortsättning följer....  

Av Margita - 4 augusti 2015 09:30

filmade jag lilla Calypso från min Orkidéekull som föddes 2012.

Visst är han urbota söt!   


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards