S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2015

Av Margita - 22 augusti 2015 23:11

Idag för 5 år sen föddes min allra första sibiriska kattkull.

Det blev 5 små fina hanar. 

Här ligger de i bolådan och hjälpmamma Agnes har ett vakande öga så att allt går rätt till.


Aron

    

Aslan

Aram

   

Amishai

 

Arash

 

STORT GRATTIS till er alla när ni idag blir 5 år!

 

Mamma Alice hälsar säkert till er.

Hon har det så bra på landet utanför Borås. 


Bjuder på en video jag gjorde till första kullen. 



Av Margita - 22 augusti 2015 09:30

Det jag saknade mest när jag bodde utanför Borås det var närheten till havet.

Som jag har nu!

På ca 20 minuter är jag ute på Marstrand.


I onsdags sken solen, precis som idag, och det var varmt och härligt.

Lite vind, men den som blåste kom nog från sydost tror jag och då blir det närmast hett på "baksidan" av Marstrand där badet är. Det finns andra bad på Marstrand än detta men jag tycker bäst om nakenbadet för då har man utsikt rätt ut mot havet som jag älskar.


Igår blev jag inte besviken.

Färjan över först för att komma till ön.

 

Började faktiskt sen med kaffe och macka på Bergs konditori, bara för att jag fått min löning och för att jag då känner mig rik!   

 

Tog det lugnt med promenerandet och sög bara in atmosfären. Fortfarande rätt mycket turister men färre än det är mitt i sommaren. Skönt tycker jag för då blir det inte så långa köer till allting.


Sen tog jag en genväg genom skogen över till andra sidan ön.

Svalkande och skönt att gå genom skogen en varm dag.

Synen som uppenbarar sig när man går ut ur skogen är lika spektakulär varje gång.

Jag bara njuter!

     

Ljungen blommar nu och färgar bergen lila.


Vid badet doppade jag mig flera gånger. Det var extremt skönt! 

  

Fortsättning följer...det blev Marstrand igår också och jag sticker snart iväg igen efter att jag först ska vattna i trädgårdsföreningens växthus.


Hoppas ni njuter av solen och värmen! 


Av Margita - 19 augusti 2015 22:06

Jag älskar hundar och hade gärna haft en, men det går ju inte på grund av allergi i familjen.


Trots det testade jag ju ändå för några år sen att ha hund. Men det fungerade ju inte.


Jag fick nöjet att vara tillsammans med lilla Aksi, en tibetansk spaniel, i ett halvår.

Hon var en jättesnäll och gosig liten tibbe.

 

Jag saknar henne fortfarande.


På den tiden när jag bodde utanför Borås fick jag äran att ha en Finsk Lapphund (en favoritras) hos mig några veckor. Det var en helt otroligt väluppfostrad och lydig liten tjej. Helt underbar!

Lisette hette hon.

  

Jag är glad att jag numer har vänner som har hund. 

Här är en av dem som jag träffar då och då.

Fina Abbe. Så snäll och go. 

 


Bilden är tagen av Abbes ägare Kristina och vi är i Tjuvkil vid havet.

Tack för att du skickade bilden till mig Kristina! 

Abbe är förresten enn Shetland Sheepdog.


Av Margita - 18 augusti 2015 11:31

Häromdan när min syster yster och jag badade i havet så hände nåt som fick mig att brista ut i gapskratt, högt och ljudligt, så folket undrade väl om jag fått fnatt!   


Innan badet fick vi för oss att ta av oss våra örhängen och min syster la sina i sitt glasögonfodral.

Så långt allt väl.


När det var dags att piffa upp sig med örhängena igen så hittar min syster bara ett av dem i glasögonfodralet. Vi letar bägge två länge och väl, på berget, ja överallt....ända tills jag får se något.

Det var då skrattet kom! 

Ser ni vad jag såg? 

    

  

Av Margita - 17 augusti 2015 16:28

Min mormor och morfar som gick bort redan under 1970-talet bodde och verkade hela sitt liv i Grebbestad, ett samhälle vid havet i norra Bohuslän.


Min morfar Vilhelm Karlsson föddes och växte upp på Röd på ön Otterön som ligger precis vid inloppet till Grebbestad. Även min mamma bodde här några år. Det var min morbror Björne som köpt gården och som behövde hjälp med arbetet därute under några år. Annars bodde min mamma och mormor och morfar inne i centrala Grebbestad.


För att komma till saken så förhöll det sig så att vår nationalskald Evert Taube hyrde "Tant Hedvigs"  sjöbod på Otterön några somrar eller om det kanske bara var en sommar. Den sjöboden låg granne med mormor och morfars gård och det var tydligen i denna sjöbod som "Så länge skutan kan gå" och "En solig morgon" kom till. 


I vilket fall handlar "En solig morgon" om vackra Bohuslän och speciellt faktiskt om Grebbestad. Både orten och telegrafstation nämns i texten. Den telegrafstationen kom jag ihåg. Ja, den finns kvar, själva byggnaden men idag är det ju inga telefoner kvar. Men det var en spännande byggnad att gå in i. När vi var hos mormor och morfar om somrarna och pappa jobbade kvar i Göteborg så gick vi hit för att ringa till honom. Då fick man beställa samtalet hos en telefonist. Kanske det var just Siv som Evert tyckte om. Sen fick man vänta en stund så att samtalet kunde kopplas och när det var klart fick man besked om vilket bås man skulle gå in i. Kommer fortfarande ihåg doften i det trånga båset. 


Läs mer här om hur Evert träffade Siv från Otterön och lite mer här


Min morfar Vilhelm var en periodare vad gäller alkohol och var en trogen gäst på Gästis där det dracks. Evert var väl också en fena på detta och en gång fick Evert följa med Vilhelm i sin båt in till just Gästis. Jag kan riktigt se framför mig hur Evert och Vilhelm suttit och pratat om allehanda saker. Min morfar Vilhelm var en pratglad, allmänbildad person men tyvärr lite skadad av all alkohol. 


Det är rätt roligt ändå att Evert varit just där. Hade varit roligt att träffa honom.

Han har skrivit så många fina visor!

Här är "En solig morgon" där Grebbestad och telegrafstationen omnämns. Tyvärr en ganska dålig inspelning så man hör inte orden så bra.


Här är en annan sång som inte är så känd. En helt underbar sång av Evert Taube!!



Här är en bild från Otterön. En vacker vik med sandstrand. Här låg skolan som mamma gick i, tror jag. När hon blev äldre fick hon åka till grannön Pinnö för att gå i skolan.

 

Kommer att berätta mer om Otterön i andra inlägg.


Av Margita - 16 augusti 2015 21:49

Min dotter har bloggat om när hon var på besök här i måndags.

Många roliga bilder.

Klicka här om du är nyfiken   

Av Margita - 15 augusti 2015 21:15

Min systerson flyttar snart till Stockholm för att studera på Kungliga Musikhögskolan. Det måste vara väldigt spännande för honom och jag önskar honom natruligtvis lycka till. Tänk vad underbart att ha hittat något som man trivs med! Det är mycket värt.


Jag älskar staden Stockholm och nu när jag kommer att ha en systerson boendes där några år så måste jag försöka ta mig dit nån gång. 


Fick tanken att åka dit runt adventstiden och supa in julatmosfären i Stockholm. 

Mat måste vi ju ha varje dag och just under jultiden ligger mycket fokus på just mat.

Så att kombinera mat och miljö är perfekt enligt mig!


Fortsättningsvis blir det lite önskedrömmar här.

Min ekonomi tillåter inga utsvävningar, men att drömma går ju jättebra!! 


Tänk att få besöka min systerson i adventstid och beställa julbord på en båt!

Det vore inte helt fel.

Här är det M/S Riddarfjärden. Bara namnet gör att jag vill slänga mig ombord! 

 

Men det viktigaste är nog att maten är god. Det vet jag ju inget om på förhand förstås men man måste ju chansa lite också här i livet. 

Men att börja med lite glögg och sen traditionellt svenskt julbord låter helt ok i mina öron. Plus vacker miljö. Precis som jag vill ha det.



Eller....vi skulle också kunna välja slottsmiljö.

Då passar ju Tyresö slott väldigt bra tycker jag. 

 


Där kan man få ekologisk mat och det gillar jag.


Två fina val med god mat.

Vilket väljer du?





Av Margita - 15 augusti 2015 13:29

Aj aj aj....

Löss på en del växter på balkongen.

Har sprutat såplösning så jag hoppas de försvinner.

Andra gången jag gör det i år.


Sen har en liten elaking till larv ätit upp min persilja och äter nu på salvian.

Fy dig!

Vad det är för slags larv har jag ingen aning om.


Annars kan jag meddela att ena tomatplantan får avlånga tomater. En liten överraskning, kul!

Plantan tog jag med mig från föreningen och det fanns inget namn på den så därför vet jag inte vad det är för sort.

 

och på balkongen ligger nu min alldeles egna vitlök på tork. Får ta in den idag för det väntas regn...

Vitlöken är liten men naggande god kan jag garantera.

Mer finns att hämta på odlingen!


Ser ni den lilla blomknölen på vitlöken till vänster? Den sitter ovanför själva vitlöken. Den blomknölen tar man loss och äter som vanlig vitlök, men allra bäst är att spara som utsäde!! Perfekt!   


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards