S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2015

Av Margita - 3 juni 2015 12:37

Nu har jag sommarlov!   


Jomen, det känns så faktiskt.


Zumban har haft säsongsavslutning, likaså trädgårdsföreningen.


Så nu är det bara gymmet som vill att jag ska komma dit för styrketräning och kondition.


Så, jovisst, nu är det sommar!

Enligt kalendern i alla fall.

Vädret säger nåt annat.


Jag är sååååååååååå less på det nu.

Visst, jag kan inte göra något åt vädret, men herregud, tur att jag inte är beroende av min odling för min överlevnad!

Det går ju knappt att odla.

Stackars växter som både fryser, blir våta och störs rejält av stormvindarna.

 

Tänk om detta hade varit för ett hundratal år sen.

Tur att jag lever i denna tid.


Men nog med gnäll nu.

Nu väntar trots allt en sommar och några aktiviteter har jag inbokat.


Till exempel en spännande dagsresa tillsammans med trädgårdsföreningen i juli.

I augusti blir det återigen en kusinträff i Grebbestad.


Nåt mer långväga än så blir det inte i år. Har inte ekonomi för det helt enkelt.

Men jag är glad ändå!


Hoppas nu det snart blir lite värme även här i västsverige som verkar ha blivit ett ställe som alla lågtryck ska passera.   


Jag kanske ska flytta upp till Norrland? Där är det ju ibland varmare än här och solen visar sig mycket oftare verkar det som.


   

Av Margita - 2 juni 2015 17:56

Jag lovade ju er recept från min dotters födelsedagsfest.

Här får ni nu ett:

en smarrig krusbärspaj som försvann i ett nafs.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade receptet nånstans. 


Men så här gjorde jag i alla fall.


Degen: 3 dl vetemjöl

125 g smör

3 msk vatten


Finfördela vetemjölet med smöret och tillsätt sen vattnet. Knåda ihop och kläm ut i en pajform.

Ställ sen pajen svalt.


Börja sen med fyllningen:


3 dl krusbär

2 ägg

1½ dl socker

1 msk vetemjöl

3 msk smält smör


Mixa bären.


Vispa sen ägg och socker poröst.


Tillsätt sen vetemjöl, smör och bär. Häll fyllningen i pajdegen och grädda ca 25-30 minuter, kanske ännu längre, beroende på ugn.


200 grader.


Servera med vispgrädde och njut!   

 

Av Margita - 1 juni 2015 12:38

Då är vi redan inne i juni månad och var är värmen????

Nu längtar vi allihopa är jag ganska så säker på.


Men tills den kommer, här är något att fundera över.

 

 

Översättning (min egen):

 

"Känn lycka över inget särskilt, precis som ett barn. Om du bara känner lycka för något speciellt, då ligger du illa till, eftersom det speciella kan försvinna för dig."


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards