S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under augusti 2014

Av Margita - 21 augusti 2014 09:46

Igår var en bra dag!

Precis när jag behövde det!!


Jag är ju medlem i Kungälvs trädgårdsförening och det var de som ordnade succéresan till Skåne tidigare i somras. Jag har ju gjort några blogginlägg om den resan, men är ännu inte färdig. Fler inlägg kommer. 


Några som var med på denna resa läste bloggen och blev nyfiken på mig och bjöd in mig på lunch igår.

Så trevligt! 

Det var Margareta och Camilla som också var de som var med och startade föreningen. Tillsammans med några andra kanske. Missade det...rätta mig om jag har fel!

Så nu har jag fått två nya jättetrevliga vänner som har samma intressen som jag.   


Så kan livet vara.

Från att kännas lite dystert (det har varit det här en kort tid på grund av saker som jag inte vill ta upp här i bloggen) så vänder det i positiv riktning, precis när man behöver det! 


Margareta bjöd på den goda lunchen. Paj med kantarell och kyckling. Mums! 

 

Till det bland annat picklad rödlök!    

 Åh vad gott det var!


Tack Margareta! 

   


Margareta var reseledare under Skåneresan och hade dessutom ordnat resan tillsammans med några andra, som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på i skrivande stund. 


Här är lite bilder från Margaretas egen fina trädgård.

Hon planerar förresten att öppna café i sin trädgård. Återkommer om detta när det blir aktuellt!


Vi gick först en runda i trädgården - den måste ju inspekteras!   

Man ser redan vid entrén att här bor det en människa med intresse för växter.

Titta bara så vackert med den uppstammade syrénhortensian. Jag älskar den busken. Den blommar på hösten vilket är trevligt. På våren är det fullt av vårblommor här fick jag veta.

 

En pergola skapar en fin ingång till trädgården. Den är klädd med klematis och jag tror det var gullklematis som egentligen är vackrast för sina otroligt charmiga fröställningar.

Se så fint dessa "blommor" svävar - de liksom dansar i vinden med sina kjolar.

Nu är vi inne i trädgården där en sittplats inbjuder till vila bland de vackra rabatterna. Vid lilla huset brukar frukost intas under sommaren berättades det för mig.

   

Här vid sittplatsen kan man också vila sina ögon på en damm. Där lever fiskar som övervintrar. Det tycker jag låter otroligt men det är så.   

   

Flickan som sitter på berget är bara så underbar!

   

Vatten är viktigt i en trädgård tycker jag. Det vill jag också ha i min blivande gröna oas vid odlingen.   


En magnolia på tillväxt.

En vacker frilandshibiskus. Vill ha!! De är sååå vackra.   


 

Fler bilder med miljön runt den fina tjejen på berget.

 


I ena änden av trädgården växer fruktträd. Titta på detta magnifika äppleträd! Underbart. Sorten är "Katja". 

     


Lunchen intogs sen i ett vackert rofyllt inglasat rum.

 

TACK Margareta och Camilla för att ni bjöd in mig och jag ser fram mot att träffas igen!   


Av Margita - 20 augusti 2014 17:54

Ni som följt mig ett tag kanske kommer ihåg att jag behöll en hona från min tredje kull - Senga's Caleana Caelyn.

 

Jag hade stora förhoppningar om henne. Tycker hon är så rastypisk med det där lite vilda sibiriska uttrycket och så har hon friska linjer bakom sig och har ett jättefint temperament.

 


Så jag längtade tills hon kunde få bli mamma.

 


Tyvärr klarade jag inte av att ha kvar henne pga min dåliga ekonomi (är ju sjukpensionär och det blir man inte precis rik av).

Men det löste sig rätt bra ändå.

 

Min uppfödarkollega köpte Caelyn och nu har hon alltså träffat en riktigt charmig sibbe och kattungar väntas!

 

Det gör lite ont i hjärtat om jag ska vara helt ärlig. Det var ju hemma hos mig kullen skulle födas....ok, livet blir inte alltid som man vill.

Men jag har ju chans att följa den här kullen på nära håll då den föds i Göteborg.

 

Sen planerar min vän Emelie att behålla en hona ur kullen och det gläder mig! 

Här är ett foto på Caelyn när hon är drygt 1 år.     

Och här är hon tillsammans med sin mamma som också är Alijakullen och Blossomkullens mamma.

   

Ett roligt foto på Caelyn, hon var och är en liten spjuver   

     

Läs här på Emelies blogg om den kommande kullen!



Av Margita - 19 augusti 2014 12:32

Häromdan bjöd jag mina föräldrar på middag. Eftersom jag har skördat mängder av squash så tänkte jag att det får vara huvudrätten.

Hittade ett intressant recept på ICA-kurirens hemsida och jag blev inte besviken. Så himla gott blev det och denna rätt kommer jag att göra fler gånger.

Pröva du också! Enkel och god! 

Margaretas squashsoppa med färskost

Ingredienser

4 portioner

Tillagningstid: 30 min.

  • 2 små squash, ca 500 g
  • 2 små morötter
  • 1 knipplök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk smör
  • 5 dl buljong
  • 2 äggulor
  • 1 dl vispgrädde
  • 150 g färskost av philadelphiatyp
  • salt och vitpeppar
  • hackad persilja

Gör så här

  • Skölj squashen, putsa och skär i tärningar. Skala och tärna morötterna. Finhacka lök och vitlök. Smält smöret i en kastrull, fräs lök och vitlök blanka. Lägg i squash och morötter och låt fräsa med en liten stund. Häll på buljong och koka 15 minuter. Mixa soppan slät och koka upp den igen. Ta kastrullen från värmen.
  • Vispa samman äggulor och grädde. Vispa ner i en tunn stråle i soppan. Klicka i osten och vispa tills den smält. Smaka av med salt och peppar. Strö på persilja och servera soppan med rostat bröd om så önskas.

Margaretas squashsoppa med färskost

Till efterrätt bjöd jag på en svart vinbärspaj som jag aldrig misslyckas med och det är helt och hållet  Anna Bergenströms förtjänst. Hennes kokböcker är otroligt bra, vackra och inspirerande. Dessutom kan man aldrig misslyckas med maten. Det blir alltid gott! I min avdelning av böcker för köket har jag flera av hennes underbara kokböcker. 

I receptet nedan, som är Anna Bergenströms, så har pistagenötter lagts till, det är enda skillnaden, för övrigt är receptet som ursprunget. Pajen gjorde i alla fall succé här hemma! 

Vill tillägga att degen blir så otroligt god och väldigt lättarbetad. Funkar ju med andra bär också eller kanske frukt.

4 portioner
Ingredienser
  • 2½ dl vetemjöl
  • 2 msk strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 125 g smör
  • 1 tsk bakpulver
  • 6 dl svarta vinbär
  • 1 dl strösocker
  • 3 msk potatismjöl
  • ½ dl hackade pistagenötter
  1. Gör pajdegen; smält smöret och låt det svalna
  2. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
  3. Häll över smöret och blanda snabbt ihop till deg.
  4. Tryck ut i pajform, (22 cm). Låt vila i kyl eller frys cirka 30 minuter.
  5. Blanda socker och potatismjöl. Varva bär och sockerblandning i pajskalet.
  6. Strö över pistagenötterna.
  7. Grädda i 200 grader cirka 30 minuter.
  8. Klart!

Så här såg min färdiga paj ut.

 

Av Margita - 17 augusti 2014 15:53

Undrar om det blir nåt mer bad för min del i år?

Vi får väl se. Jag hoppas faktiskt få hoppa i plurret en gång till innan vintern....  


Min syster tog med mig till en badplats som jag aldrig besökt tidigare. Det var för någon vecka sen.

Den heter Sundhammaren och ligger vid kusten nära Ytterby. 

Det var riktigt varmt den dagen vi var där så ett dopp i plurret var nästan nödvändigt.

    

  

Jag fick för mig att min syster skulle filma mig när jag simmade. Ville att hon skulle se om det såg bra ut....jag är inte så van vid att simma, och är aldrig ute på djupt vatten, då blir jag lätt panikslagen. Men jag skulle vilja träna mig på att inte vara så rädd i vattnet, för det är en så skön känsla att bara slänga sig i vattnet och känna att man flyter. Fast jag litar ju inte på att jag flyter helt och hållet....  

Det här bjuder jag på:


 


Av Margita - 15 augusti 2014 11:15

Om tiden går fort för övrigt så verkar den gå i superturbofart under sommaren....  

Det händer saker mest hela tiden, och det är ju roligt, men jag hinner ju knappt sitta här och blogga.

Och när jag hinner, så orkar jag inte, pga värmen....


Men nu verkar hösten redan har kommit....och med den får jag mer energi, kanske därför jag faktiskt tycker väldigt mycket om hösten.


Nu ska ni få er till livs en liten berättelse om ett papegojbesök.


Jag känner en ung tjej som driver ett litet företag som heter Parrotmusic. Titta gärna in hos henne här.

Nu har hon flyttat tillsammans med sin sambo till eget boende och hennes fåglar bor i ett paradis!


Ett helt rum är en voljär! Helt underbart!

 

Min vän K och hennes barn var med och här står dem med Rebecka inne i voljären och bekantar sig med fåglarna. 


Bebis - Ecuador amazon, vilket är en typ av gulkindad amazon

 

Noa (Blåpannad amazon) och Bebis


   ,

Felix (Blågul Ara)

 

Saga (Morhuvad papegoja) och Felix

Här har Felix fått sig en dusch     

    


Saga charmade K och hennes barn. Hon var väldigt social och lite busig   

   

Lite fler bilder

   

   

Fåglarna har det så bra hos Rebecka. Hon tränar de varje dag för sin show och hon odlar deras mat. Med andra ord är det ett litet paradis för dessa fåglar och det var så roligt att få hälsa på dem ordentligt!

Jag vet att K och hennes barn uppskattade det väldigt mycket, så tack Rebecka!

Vi kommer gärna fler gånger!       

Av Margita - 13 augusti 2014 18:40

Min familj är musikalisk och vi tycker om att spela och sjunga, även några av mina släktingar har detta intresse, några av dem lever på musiken.

 

Pappa spelar gitarr och dragspel. Mamma lite piano och så sjunger hon.

Min syster spelar blockflöjt och hon sjunger också.

Själv spelar jag lite piano och sjunger till husbehov.


För att fortsätta uppradningen av alla familjemedlemmar som spelar och sjunger så har vi min systerson som spelar fiol och gitarr och som också uppträder i olika konstellationer. Se tidigare inlägg här.


Min son kan också spela piano så det står härliga till men det är inget han sysslar med längre, tyvärr.

Själv är jag väl också där. Spelade piano när jag växte upp, har ett piano här hemma, men jag spelar inte längre så mycket. Men om jag gör det så kan jag sitta ganska länge och spela igenom alla låtar.   


Sen har jag kusiner som spelar olika instrument och en av dem är en framstående kantor och är upphovsman till en speciell pedagogik vad gäller att lära barn spela orgel.


Det får bli ett senare inlägg om det. 


Min morfar har visst också spelat fiol men tyvärr fick jag aldrig höra honom göra det. 


Min mamma och pappa har i många år rest runt bland äldreboenden och sjungit och spelat och gjort livet lite gladare för de gamla. De är verkligen mina idoler på många sätt.


Här är min kära pappa och här spelar han på ett pyttelitet munspel.   

Mannen som spelar dragspel är min kusins man.



 

Av Margita - 11 augusti 2014 17:35

Jag bestämde mig för att städa idag och nu sitter jag här....men ok...jag har rengjort lite i köket och disken blir snart klar....sen ska jag dammsuga och våttorka golven och göra ren Agnes transportväska....

Städning är inte min hobby men det måste ju göras emellan varven så vad gör jag här? 

Bara ett inlägg sen går jag tillbaka till dammsugaren   


Vill göra reklam för min systerson Anton som kommer att spela på Café Hängmattan (Musikens hus) i Göteborg onsdagen den 20 augusti kl 20.00

 


Är du i Göteborg eller i närheten så ta dig gärna dit. Gillar du folkmusik och speciellt irländsk då blir du inte besviken!

 

Läs mer här. Titta under "Arrangemang" och klicka på fliken "Aktuella" så får du mer info och där finns också en länk till deras musik på soundcloud.

 

Duon Anton & Tuva

 

Behöver jag tillägga att jag är stolt moster?   

 

Nej, Anton och Tuva är inte ett par, bara i denna duo.   

Här är en bild på Anton och hans sambo Amanda när de bägge två spelar fiol.

 

Anton är även med i ett band som kallar sig Tvär, även de spelar folkmusik.

 

Välkomna till Hängmattan!! 

 

Av Margita - 10 augusti 2014 17:16

Häromdan skördade jag detta vid min odling. 

Bönor i mängder och lite morötter. Förstår inte varför jag inte sådde fler morötter....  Det får bli bra mycket mer nästa år!

 

och så denna squash! Det är en helt fantastisk grönsak. Den växer gärna och det blir många att skörda. En lätt och tacksam grönsak att odla! Mycket gott kan man göra också av den.

Just nu använder jag den mest rå i sallader eller så steker jag den lätt. Mums! Man kan också göra soppa och använda den i grytor av allehanda slag.


  

Här är ett recept på squashsoppa jag hittat. Har ännu inte provat själv men jag tycker det verkar jättegott.

 

Man kan också frysa in squash. Superenkelt och jag har redan ett gäng frysta som jag kan använda till vintern. Det känns helt underbart att ha tillgång till fräsch och giftfri mat (vad som finns i luften eller jorden innan mig kan jag inte göra så mycket åt...men inga gifter används hos mig annars) ! Lyx! 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards