S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 1 februari 2014

Bloggutmaning365-dag 032

Av Margita - 1 februari 2014 10:07

 Hiss & Diss - Sociala medier


Dissar:

 

Jag har ju varit med innan alla de här sociala medierna fanns och kan jämföra. Det som jag tänker på är att det finns flera olika situationer där det idag knappast uppstår nån kontakt människor emellan.

Det gäller till exempel vid resor. Jag har åkt mycket allmänna kommunikationer i mitt liv och framför allt tåg. Förr var det mer regel än undantag att man började prata med sin granne och hade på så sätt, oftast trevligt, sällskap hela resan. Man fick ta del av den personens liv, tankar och åsikter. Det var mycket givande och något jag kan sakna idag. För idag är det nästan ingen idé att försöka prata med sin granne...de flesta visar från början att de är upptagna. De har öronproppar och verkar försvunna i sin egen värld. Detta tycker jag är urtråkigt och de skulle bara veta vad de går miste om.

En annan reflektion:

Vårt samhälle har gått alltmer åt det individuella, på gott och ont. Till exempel: hur såg tågvagnarna ut förr? Jo, när jag var ung satt vi i kupéer, ni vet såna där som vi bara kan se på film numer...

Jag älskade såna tåg, de fanns fram till mitten av 1980-talet i alla fall har jag för mig.

Där fanns plats för ca 8 personer. Man kunde stänga om sig om man ville. Min son tyckte det var väldigt spännande att springa i korridoren och ibland blev han inbjuden i nån annan kupé och så fick han godis.   Vi som satt i samma kupé blev som en liten familj. Man pratade om ditt och datt. Gud vad jag saknar det! 

Idag har vi (tyvärr) nått det individuella stadiet. Inga kupéer, utan stol på stol, människorna sitter som stela robotar med öronproppar....nej, detta är en diss helt klart!


men då får vi ju ta en hiss för att balanser upp det hela! 


Hissar:

 

Genom alla de sociala medier som finns idag så kan vi meddela oss med varann mycket snabbare. Vi kan bilda intressegrupper på ett helt annat sätt. 

Jag har fått förnyad kontakt med "försvunna" vänner och gamla klass-och barndomskompisar, vilket är jätteroligt.

Genom Facebook kan jag ha fortsatt kontakt med grannar och alla möjliga olika vänner.

Man kan blogga! Och därmed har människor för första gången i historien svindlande möjligheter att framföra sina åsikter på ett väldigt lätt sätt. Om nu inte myndigheterna bestämmer sig för att sanktionera, som i Ryssland t.ex


Ja, så det blir nog mycket hiss för mig i alla fall! 


 
 
Vivi

Vivi

2 februari 2014 16:58

Hej fina du !! Nu försöker jag så smått hinna ikapp det man missat när jag varit i min "dop-bubbla" :)
Håller helt med dig! Tillochmed jag märker att folk idag inte vill prata på samma sätt som förr, kanske därför jag oftast pratar med lite äldre människor när jag åker tåg/buss för de är lite mer sociala på sätt och vis :)

Åh vad skönt att det blev så bra med Aksi tillslut och vad härligt att du kan hälsa på henne !! :D
KRAMAR !
Ps som vanligt tack för dina snälla ord på min blogg :) ds

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards