S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under januari 2014

Av Margita - 27 januari 2014 16:32

Är du noga med vad för slags bilder och information du delar med dig av (och inte) på sociala medier?

 


Ja, det försöker jag vara.

Ibland är det svårt med bilder tycker jag. 

Om man till exempel googlar och hittar en fin bild man vill använda så är det inte alltid man hittar vem som är fotografen. Men jag försöker alltid kolla av att det är tillåtet att använda bilden.

Det tycker jag är viktigt.





Av Margita - 27 januari 2014 14:09

Detta är ett sponsrat inlägg.

 

Visst är väl humor både viktigt och roligt?

Humor förgyller vardagen och faktiskt sägs det också förlänga livet.

Hur det är med den saken har jag ingen aning om, men huvudsaken är väl ändå att man har roligt under tiden man lever detta liv.


Även i de svåraste stunder har jag varit så lyckligt lottad att jag kunnat ta till humorn.

Det tackar jag mina föräldrar för. De har gått igenom mycket sjukdomar, men med humor och envishet så har de klarat sig igenom det hela med bravur.


Jag tycker också att det bästa medlet mot problem, personliga eller allmänna, är att blanda upp det hela med lite humor. Det blir så mycket lättare då, även om det verkar mörkt.


Det finns ju väldigt olika humor.

Jag gillar nog de flesta.


Till exempel:

Monty Python, den där scenen med papegojan är ju oslagbar!   

    

När serien var aktuell kunde jag inte sluta titta på Seinfeld.

     


Sen har vi ju alla svenska komiker! Vilken skatt!

Några av mina favoriter är Robert Gustafsson och en hel del kvinnor som Sissela Kyle och Mia Skäringer.


Nu har kanal 5 startat en ny serie om komik och komiker. Se den!



Av Margita - 26 januari 2014 22:32

5 djur du tycker ser riktigt roliga ut


I sista stund, nära midnatt, kom jag på att jag inte skrivit något inlägg för bloggutmaningen idag.....

Vilken tur jag kom ihåg!

Jag tänker inte missa en enda dag!!   


Rubriken för dagen kan man ju tolka på olika sätt.

Det är roligt!

Så här tolkar jag det...

5 bilder på roliga djur!


Trött hund

 

Sjölejon

 

Surikater

 

Sengångare

 

och till sist så tycker jag att en kattunge från min egen uppfödning platsar bra här....

S* Senga's Caleana Caelyn

 

Av Margita - 26 januari 2014 19:38

I slutet på 1800-talet började arbetare slå sig samman för att få bättre villkor på sitt arbete.

För att möta arbetarnas krav bildade arbetsgivare sina egna föreningar, SAF.

Detta var år 1902 och de blev då en motpart till LO.


Sen dess har det svenska arbetslivet inneburit förhandlingar mellan dessa två organisationer. 

I sk kollektivavtal har man kommit överens om det mesta som rör ett arbete.

Lön, semester och andra villkor.


Det är en superbra modell enligt mig.

Men hur många ungdomar vet att det fungerar så här och att det faktiskt är ganska unikt i världen?


Jag tycker det är oerhört viktigt att upplysa om vikten av att vara medlem i en fackförening.

Det har med demokrati att göra.

Alla röster måste få bli hörda.


Inte minst är det en försäkring mot allt som kan hända.

Du kanske blir sjuk. Då har du en försäkring genom facket.

En sån har räddat mig när jag blev långtidssjukskriven.


Titta på den här videon! Den är rolig tycker jag.

Visste ni att man i USA bara har 2 veckors semester? 

Det är ju uselt! 


Visst är man värd fler semesterdagar när man jobbar och sliter för ett företag?

  


Av Margita - 25 januari 2014 19:04

Hiss & Diss - Husdjur

 


Ok, detta blir inte så svårt för mig, eftersom jag känner ganska så klart här.


Mina hissar:

Katt

Hund

Fåglar

Marsvin, Hamster

Dvärgkanin


Mina dissar:

Ormar

Spindlar

Tamråttor

  

Nu vill jag bara passa på att säga att mina dissar får gärna vara i naturen men inte hemma hos mig!


Vacker fågel, en rödhuvad dvärgpapegoja, hade gärna fått flytta in hos mig

 

men inte de här.....

 


Av Margita - 25 januari 2014 10:13

Längesen jag gjorde ett inlägg om ett smultronställe....


Jag har rätt många smultronställen om sanningen ska fram och det är ju härligt!

Ett av dem är KOSTERÖARNA, som ligger utanför Strömstad. Jag bodde ju i Strömstad ett antal år och där  bor min son fortfarande kvar.


När man bor i Strömstad är det lätt att bara ta båten (sin egen eller färjan) över Kosterfjorden så har man de två öarna, Nord- och Sydkoster, att uppleva.


Personligen är jag mest förtjust i Nordkoster. Där finns helt sagolika stränder och naturen är magnifik.

Sydkoster är mer lättillgänglig. Där kan man cykla, bada, promenera och uppleva underbar natur och kultur. 


Nu var det ett tag sen jag var därute på öarna, men när jag bodde i Strömstad var jag ofta där.

När jag gick i flyttankar så grunnade jag rätt länge på om jag skulle flytta neråt Bohuslän till Ytterby där jag bor nu eller om jag skulle ta klivet över till öarna. 

Det blev Ytterby och det skyller jag på familjen.   Men Strömstads och öarnas natur lockar fortfarande och hade jag kunnat ha både familj och ovanstående så hade jag tveklöst valt det alternativet. 


Men nu har jag ju faktiskt sonen kvar däruppe...härligt! Och en massa goa vänner dessutom!

Från dem får jag rapporter och bilder via Facebook....


Som här. Min vän Charlotta Engström har sin mor boendes på Nordkoster och här har hon varit på besök nu i januari. 

Sagolik bild från Nordkoster en vinterdag.

Foto: Charlotta Engström 



Av Margita - 24 januari 2014 16:32

Länka ditt favoritdjurklipp på youtube

 

Hoppsansa....det finns så många...


Men det finns en hund jag älskar som heter Mishka. Han är en Husky och helt underbar.

Det får bli några stycken videos med denna fina och trevliga hund!

Varsågoda!

      




För fler djurklipp titta in HÄR!

Av Margita - 23 januari 2014 18:52

Men kära vänner, vilken liten sötnos!   


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards