S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under oktober 2013

Av Margita - 25 oktober 2013 11:01

Nu har jag bytt ut mina sommarväxter i balkonglådan.

De hade gjort sitt.


Istället blev det frosthärdiga växter huller om buller.


 

Snäckorna är från Florida! De plockade jag när jag var där 1971....  

Av Margita - 24 oktober 2013 17:24


Faktiskt bara en dryg månad sen....


 

Av Margita - 24 oktober 2013 09:31

Den här veckan har vi som är med i Fototriss fått uppdraget:


ROSA


och det med anledning av att det är oktober och då pågår ju varje år "Rosa bandet"-kampanjen.

Det är jag övertygad om att ni inte missat!


Det har verkligen hänt mycket positivt kring bröstcancer och möjligheten att bli helt frisk från den.

Men än behövs mycket forskning!

Själv är jag glad över att jag gått på varje mammografi. Det var på en sån som jag för ett antal år sen fick gå tillbaka för ett ultraljud. 

Det visade sig vara början till cancer, men jag slapp lindrigt undan eftersom den upptäcktes så tidigt, tack vare mammografin. 

Så tjejer, gå ALLTID på mammografin! Den kan rädda ditt liv!

Jag opererade bort en liten tårtbit på det drabbade bröstet och sen strålades jag i 6 veckor tror jag det var. Cellgifter slapp jag och det var skönt! 

Sen blev jag extra undersökt 5 år efter, med både mammografi och ultraljud. Underbart!

Jag kan förresten säga att bättre vård får man leta efter.

Detta var SÄS, Södra Älvsborgs Sjukhus, och bröstcanceravdelningen.

Allt var väldigt proffsigt och bemötandet så empatiskt.

Det var faktiskt en fröjd att gå på strålningen - ja, efter att jag först fått panik....men personalen gjorde allt för att jag skulle förstå vad de gjorde, ALLT förklarades i lugn och ro och de gjorde inget mot min vilja. I början fick jag ha en personal i rummet när jag strålades för jag var lätt panikslagen.

Men sen gick det bra att de satt i kontrollrummet.

Musik fick jag lyssna på om jag ville och i rummet fanns fina tavlor att vila ögonen på. I taket då...

Överallt på strålavdelningen andades lugn och ro, frid helt enkelt.

Tända ljus, vackra stilleben.

Underbar personal!!   

Så mjuka, empatiska och helt enkelt underbara!

Det blev till slut nästan som terapi att gå dit. 


Här är i alla fall  mitt bidrag till veckans fototriss.

Vill ni se fler bilder på temat så finns de här.


     

Av Margita - 23 oktober 2013 11:30


Men vilken liten söting! 


Av Margita - 23 oktober 2013 09:00

Jag har en del drömmar....

En av dem är att någon gång få åka hundspann.


Det är lite lustigt egentligen för jag tycker inte speciellt mycket om vintern. Men det blir nåt annat med vinter uppe i norr. Då kan jag till och med tycka om snön. Det är ju riktig snö, om man säger så...annat än det slask som ofta blir här nere på västkusten. Fast att det är slask, det stämmer faktiskt bara precis intill kusten. Kommer man nån kilometer in mot land så är snön "riktig" där också och ligger ofta kvar. Så det så!   


Varför just hundspann då?

Jo men, tänk själva att få sitta i ett spann i ett soligt vinterlandskap och bli bjuden på en åktur av tuffa, starka hundar. 

Visst vore det väl underbart?


Just hundarna bidrar till mitt intresse.


 


Jag älskar de här hundraserna. De känns så ursprungliga. Sen är de också vackra och de inger trygghet för mig. 

Lite som nallebjörnar. 


Jag hade gärna haft en Siberian Husky till exempel, men då hade jag behövt bo uppe i norr.


 

Åh, att få sväva iväg över snön med hjälp av draghundar!

 

Men vet ni, nu finns det ju chans att få uppleva denna dröm.

I Åre. 


Visst vore det något, hundspann i åre

Jag anmäler mig direkt!


Fast jag måste komma över min resskräck först.....men det fixar jag! 

Nu ska jag börja spara pengar så jag kan få min dröm uppfylld!


 


Följer ni med?

Av Margita - 22 oktober 2013 20:15

Jag har i mitt dryga 60-åriga liv bott på några olika ställen i Sverige.

Men jag har hållit mig till Västsverige. 


1952 föddes jag och då bodde vi i Göteborg.

När jag var riktigt liten bodde jag ett tag hos mormor och morfar i Grebbestad, som ligger i norra Bohuslän.


Sen flyttade vi runt lite i Göteborg:

Kungssten, Landala, Kortedala, Biskopsgården.....

och sen...

Kungälv i södra Bohuslän.


Senare flyttade jag tillbaka till Göteborg efter att ha arbetat som AU-Pair i USA ett tag.

Efter hemkomsten bodde jag på olika platser i Göteborg:

Masthugget och Majorna, i den ordningen.   


För att fortsätta denna tråkiga uppradning av orter så blev det sen Fristad utanför Borås där jag gick på Fristad folkhögskola. Det var på den tiden jag ville syssla med textilarbete så jag gick en vävutbildning. Mycket bra utbildning men nån vävlärare blev jag inte.


Nu blev jag såld på folkhögskola så jag gick ett år på Grebbestads folkhögskola i norra Bohuslän. Det är ju en ort jag känner väl till eftersom min mamma föddes där och jag har varit där sen barnsben.

Tiden på denna skola blev mycket minnesrik kan jag säga.

Det slutade med att jag fick vänner för livet och inte minst, en far till mina barn.   


Så plötsligt var jag gravid och i startgroparna för att starta en familj. Något jag hett hade önskat i flera år vid det laget.

Vi bodde på två olika ställen i Grebbestad och sen blev det flytt igen, men nu ner till Göteborg.

Jag ville studera och det blev Lärarhögskolan.


Vi bodde under studietiden i Alvhem som ligger några mil norr om Göteborg, utmed Göta Älv. 

Det blev också några minnesvärda år på detta ställe, men vi längtade tillbaka till norra Bohuslän och till slut hittade vi ett ställe som vi köpte, ett gammalt skolhus strax utanför Strömstad.


Där föddes vår dotter. Sonen var då redan nästan 9 år gammal.   


Tyvärr blev det skilsmässa, något jag undvek i det längsta, men ibland blir inte saker som man tänkt sig.


Då flyttade jag med barnen in till en lägenhet i centrala Strömstad (med utsikt över Kosterfjorden) och där blev vi till år 2002.


Då hade jag fått för mig att jag träffat min drömprins och flyttade hem till honom i hans hus strax utanför Borås. I inlandet....  


Av anledningar som jag inte ska gå in på här, så flyttade jag ifrån denna man efter ett antal år.

 Min dotter och jag hittade en jättefin lägenhet i samma by och där var jag tills jag flyttade tillbaka hit till kusten där jag är nu.


Är ni fortfarande kvar?

Haha.....


Har gjort några collage över mina favoritställen där jag bott:


STRÖMSTAD

 


BORÅS

 


Har ni flyttat omkring mycket eller stannat kvar på i stort sett samma plats?

Av Margita - 22 oktober 2013 11:53

Jag är helt för att försöka använda så mycket miljövänligt som möjligt.

Eller äta ekologiskt och miljövänlig mat.


Jämfört med bara för några år sen så finns det så mycket mer att välja på idag och nätet svämmar över av saker du kan köpa.


Det är en bra utveckling.


Tänk vilken skön känsla att veta att bomullen du har om kroppen inte är förgiftad av diverse skadliga ämnen. Tänk också vilken lycka för naturen att vi inte förgiftar den när klädesplagget tillverkas.


Det finns bara fördelar med att köpa ecovänliga saker.

Om man ska komma med kritik så är det väl det att det ofta är dyrare än annat.

Men egentligen blir det billigare för alla i längden.

Det beror på hur man ser på saken.


Men jag har full förståelse om man inte tycker sig ha råd.

Men det verkar lätta på den fronten också.


Numer kan man faktiskt hitta till exempel ekologiska t-shirts för ett billigt pris.


Så, gott folk, gå loss i ecodjungeln och shoppa loss!

Det finns mycket fint därute!


Matkassar i ecobomull är till exempel väldigt bra att ha med sig till affären när du handlar.

Istället för att köpa plastpåsar. 

Du kan kanske måla något fint motiv på din kasse så får du en alldeles unik!

Då skulle jag nog rita en sibbe och en tibbe!   


   



Av Margita - 22 oktober 2013 10:52

Om ni får för er att ge mig en present,

köp då detta!


 

Det är en tibetansk spaniel.

Kommer inte ihåg var jag hittade den men det kan man ju googla på.

Så leta upp den nu och skicka hem den till mig!   

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards