S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under april 2013

Av Margita - 6 april 2013 09:26

Undrar om det inte är svårare idag att hitta annan musik än den som serveras i radiokanaler och på andra allmänna platser som i affärer till exempel? 

Jag har alls ingenting emot den musiken men om man tänker på ett barn som växer upp i en familj som inte intresserar sig för annan musik än skvalet.

Vad händer egentligen då?

 

Blir det inte så att det blir nästan omöjligt att hitta annan musik? 

Visst, man kan ratta sig till klassisk, blues, jazz eller annat, men det görs inte i vissa familjer. Det vet jag av egen erfarenhet.

 

Nu kommer jag till slutklämmen: Det var bättre förr!   

 

När var förr och hur var det då, kanske ni undrar?

 

Jo, hela min barndom, alltså tidigt 1950-tal fram till ungefär sent 1980-tal, fanns det bara en eller två radiokanaler. Där fanns det olika program som lyssnades på i alla familjer. Mellan inslagen spelades det musik. Blandad musik: schlager, dragspel, musik från 30,40-talet, pop, rock, jazz, visor. Klassisk musik emellan varven.

Jaha, så då sitter alltså dessa barn från de familjer som inte visar något större intresse av musik, och får sig till livs mycket mer varierad musik än dagens barn får.

 

Det tycker jag är otroligt synd för de barn som växer upp idag.

Tänk så mycket fin musik de missar!


Benny Goodman



Bille Holiday



En hurtig visa om Bohuslän   


Charlie Parker



Modern svensk folkmusik

Av Margita - 5 april 2013 17:28

Några vardagar i veckan får jag en liten tidning som heter Kungälvs-Posten.

 

I en av de senaste läste jag en krönika som jag tyckte var jättebra skriven.

Den hade jag velat skriva ner hela här, mejlade Kadir och fick lov att göra det.

Men det är så mycket text så jag mejlade KP för att få texten, men har inget hört från dem.

 

Tråkigt.

 

Upptäckte att Kadir har en egen hemsida och där hamnar hans krönikor.

Så i väntan på just den krönika som jag fastnade för så kan ni läsa hans andra tankar.

Klicka här.


Av Margita - 4 april 2013 20:16

Ännu en arbetsdag!

Passar på nu eftersom jag har testhelg nu igen (allergiker kan komma och testa och se om de klarar av mina sibbar)

 

Trädgård är verkligen min passion - tiden flyger iväg och jag vill verkligen inte hem igen. 

 

Idag var det lite fler där och jobbade.

Jag blev bjuden på kaffe. Trevligt.

 

Det går ännu inte att bearbeta jorden, men det går faktiskt att ta bort en del grästuvor så det har jag gjort.

Klippt ner perenner har jag också gjort och planerat lite hur jag vill ha det.

Lite fynd blev det också.

Hittade detta gamla skåp med glasfönster. Toppen!

 

Det tänker jag använda till att förgro plantor och kanske också så något värmekrävande, vi får se.


Bland plattorna har jag fått för mig att försöka sätta citrontimjan. De tål ju att gås på (inte alltför mycket dock) och doftar så gott. Vackert är det också. Började försiktigt att rensa bort ogräs.

 

En kryddgård vill jag absolut ha och jag har bestämt en sak och det är var den ska ligga.

Sen har jag skissat lite och idag la jag ut lite pinnar som fick föreställa plantor. 

Hmmm.....månne detta kan bli ett vackert kryddland?? 

 

Av Margita - 4 april 2013 09:55

Längtar du efter att få handarbeta? Kanske sticka?

 

Hittade denna beskrivning - på danska!     

 

     Klicka här så kommer du till beskrivningen!

 

Den skulle jag kunna tänka mig att sticka. Fin liten vårkofta.

Men - det får bli en annan gång.

 

Nu packar jag kaffe och matsäck och beger mig till odlingslotten.   

 

Ha en bra dag alla!

Av Margita - 3 april 2013 21:06

Eftersom solen lyste så gott idag så tänkte jag ta mig till odlingslotten för att känna på jorden.

 

När jag kom dit var det redan en tjej där och jobbade. Det gick faktiskt att ta bort ogräs på ytan så jag kunde ju inte låta bli. Jag satte igång att hacka lite. Fick låna ett verktyg av N. som förresten är från Thailand och har 3 välvårdade lotter. Jag är imponerad! 

 

Iskällan är en odlarförening med en internationell samling människor. Thailand, Iran, Sverige, Ungern. Det är de länder jag vet om nu. Men det är säkert fler. Sånt gillar jag!

 

Mångkulturell odling!!   

 

Imorgon är det jag som tar med mig kaffe och matsäck så jag kan stanna en längre stund.

 

Av Margita - 2 april 2013 21:10

Jag var Au-Pair i USA på 1970-talet och jobbade i en familj med 2 små barn.

Den yngste var 8 månader när jag kom till familjen.

 

Det var faktiskt jag som var med när han tog sina allra första steg.   

Han hette Jonathan men kallades Johnny. En liten sötnos var det. 

 

Jag lärde mig sjunga en sång när jag var hos familjen, en ABC-sång.

 

Precis den här faktiskt! 

Av Margita - 1 april 2013 19:23

Vilken härlig dag jag haft. Blivit lite solbränd tror jag   

 

Min syster och jag tog oss ut till Stora Överön, ett naturvårdsområde vid havet.

 

Vi åkte fel först och hamnade här, i Vedhall. Men det gjorde inget, vi gick en runda här också.

 

      

Väl framme vid Överön hade vi tänkt följa en stig runt ön.

   

Det gick ju suveränt, men nånstans måste vi ha gått "fel" för någon direkt stig syntes inte till utan vi klättrade uppför berg och nedför berg och undrade vad som hände.

Vi gick betydligt längre än vi räknat med men vad gjorde det en dag som denna?!

 

Solen sken, men det blåste något snålkallt vid havet så jag var glad att jag tagit med mig en vintermössa.

 

Men vyerna, de vyerna!

Jag älskar havet! Det bara är så! Jag njuter så in i hundan, som jag brukar säga   

 

Isen ligger fortfarande på havet och i vikarna.

Det är fasligt vad Kung Bore är bofast detta år. 

          

Det var lite varmare i de små dalarna.

     

Gammal rivningsfärdig sjöbod vid havet

 

Högst upp på berget.

Ser ni Marstrands fästning där i fjärran? 

Nja, den är svår att urskilja på bilden men den syntes i verkligheten   

 






Av Margita - 1 april 2013 17:19

Ny månad - då är det också något nytt tänkvärt.


Jag har glömt av att pränta ner för några månader så jag skriver in det nu också och vill ni läsa det så är det bara att klicka på länkarna.


"Den verkliga upptäcktsresan

består inte i att söka efter nya vyer,

utan att se med nya ögon."


Marcel Proust 

 

Februari månads tänkvärda

 

Mars månads tänkvärda






VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards