S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2012

Av Margita - 17 juni 2012 16:24

Jag har cyklat mycket i mitt liv. I ungdomen när jag bodde i Göteborg tog vi båten över till Danmark och cyklade upp till Skagen. Härligt! 

Jag har cyklat till mina olika arbeten som jag haft. När jag bodde i Göteborg jobbade jag en tid ute i Mölndal och själv bodde jag då i Majorna. Med spårvagnen hade det tagit mig nästan en timme. Men med cykeln sneddade jag bara Slottskogen och vips var jag i Mölndal! 

Sen flyttade jag upp till norra Bohuslän och där var det också cykel som gällde från landet in till stan (Strömstad). Det var nog den vackraste jobbväg jag haft nånsin. Jag njöt faktiskt varje gång jag satt på cykeln på väg till eller ifrån jobbet.

Även i Målsryd användes cykeln till jobbet, men mer sparsamt eftersom trafiken kändes livsfarlig. 

När jag sen flyttade till eget boende i Målsryd blev det stopp. Dels för att cykeln alltid varit lite krasslig och bara blev värre och också för att jag inte hittade några riktigt bra cykelvägar, bortskämd som jag är med Bohuslän där man kan få uppleva allt: hav, skog och ängar. 

Nåja. En cykel är väldigt bra att ha, speciellt här. Det finns många bra cykelvägar runtomkring här och jag älskar att cykla så nu är det dags för uppgradering på den här punkten.

En ny cykel ska inhandlas! Frågan är bara vilken??? Finns ju mängder av cyklar!  

Men jag tror ändå det blir den här:

eller den här

eller kanske den här

Jag har ju sålt en bostadsrätt och tycker det är en bra placering att skaffa en rejäl cykel. Med tanke på både hälsa och välbefinnande och ekonomiskt sätt. Jag kommer att spara många bussbiljetter genom att cykla in till Kungälv istället. Så det blir många bonus!   

   

Av Margita - 16 juni 2012 18:36

Den här gången tycker jag Alice dräktighet går mycket fortare än de andra. Åtminstone just nu. Kanske att jag senare börjar bli rastlös och vill att kattungarna ska komma. 


Hon verkar må bra, äter som vanligt och dricker ofta vilket är jättebra. Maten hon får är Royal Canins Queen plus att hon får lite extra ibland som ägg, fryst fisk (som tinat) och lite av mina pålägg som skinka till exempel. Men det gäller att vara lagom och inte övergöda henne nu. Efter förlossningen däremot kan hon äta nästan hur mycket hon vill. Då ska hon få kattungefoder och jag hoppas kunna hålla Agnes undan från den. Hitills har jag lyckats med att hålla Agnes undan från fodret Queen. Bra det!  


Så här ser ett kattfoster ut mellan dag 28 - 32

 

och så här mellan dag 32- 38

       

Visst är det fascinerande? Fostren är ungefär 3 cm nu och som små minikatter. Alla organ är sen länge helt utvecklade om jag förstått det rätt. Det är helt fantastiskt! Jag är lika lyrisk varje gång jag får vara med om detta äventyr. 

Nu kommer jag snart att flytta ut min dator från skrivbordet till bordet i matrummet istället. Sen gör jag iordning en koja under skrivbordet så att Alice kan vänja sig vid den och väljer att föda där.   

Av Margita - 16 juni 2012 09:41

Se här!   

   

Av Margita - 15 juni 2012 18:18

Igår tog jag en tur till MissEmmis för att gosa med kullen efter Bellinka's Chanel och Senga's Alija Aram (Aram är från min allra första kull). 

Visst är kattungar det absolut sötaste här på jorden?! De är gudomliga och man blir bara så kär.  

Det blev en del fotat men jag har lite svårt för att skilja dem åt faktiskt, skäms på mig!   Så Emelie, du får hojta om jag skrivit fel nånstans. 

Kullen består i alla fall av 4 kattungar - 3 hanar och 1 hona. De är 10 veckor nu och flyttar alltså snart till sina nya hem. Här kommer en liten bildkavalkad. 


   

Gaston, som är väldigt lik sin pappa Alija Aram



 


och blandade bilder på hela kullen

   


                   

och över dessa sötingar till kattungar vakar vackra Bellinka's Chanel (en liten lofröken tycker jag)

 

Snart hoppas jag det blir spring av små kattungetassar här hemma också!!     

Av Margita - 13 juni 2012 22:05

.......för en katt!   

   

Av Margita - 11 juni 2012 10:26

För jag har ju min Agnes!! Hon är suverän på att apportera bollar.

Det lustiga är att hon jagar och apporterar bara en speciell boll. De andra är hon helt ointresserad av.

Undrar vad det är som gör att hon älskar just den där bollen. Fasar lite för när den är helt utsliten, men det kanske inte spelar nån roll för Agnes?! 

Jag lyckades till slut spela in en video där hon apporterar. Det blir ingen action förrän ungefär en dryg halv minut in i filmen men det är värt att vänta på! Hon är så söt min lilla Agnes!!   

Av Margita - 10 juni 2012 13:16

Som jag berättat här tidigare så finns det i min nya närmiljö otroligt många vägar och stigar att välja på för promenader eller för cykling. 

Igår tog jag en liten kvällspromenad. Jag ska kalla den för Enekullsrundan eftersom området heter Enekullen.  

Promenaden går från centrum där jag bor mellan två stora åkerområden där jag hör lärkan drilla. Underbart. Andra fåglar sjunger också men jag tycker det är skrämmande få fåglar som hörts denna vår. De minskar väl inte i antal?!? Nere i Belgien till exempel vet jag av vänner som bor där att småfågelbeståndet minskat väsentligt. De var helt lyriska när de var på besök för nåt år sen och hörde fågelsång. Det är ju fruktansvärt skrämmande tycker jag!    

I slutet av åkerlapparna tar jag till vänster istället för att fortsätta ner mot älven. Då är jag snart tillbaka i centrum igen. 

Lite bilder från kvällspromenixen.


         

Av Margita - 9 juni 2012 08:30

Min Alice som har fött två kullar hitills och är dräktig med den tredje är född i Varberg. Hon kommer från Tricaliz uppfödning som föder upp både sibiriska katter och finsk lapphund. 

Hon är en lekfull tjej som inte alls slutat att tycka det är barnsligt med att svansa efter en vippa. Nej, det är snarare det mest spännande som finns!   Hon är väldigt fokuserad på jakt och det är väldigt bra när sommaren närmar sig. Inga flugor eller spindlar har en chans i mitt hem, vilket jag är tacksam för!

Hon är ingen knäkatt precis men söker ändå närhet och klappad vill hon bli. Hon har en massa lustiga ljud för sig också som betyder olika saker. Så är hon intelligent. När det är något hon inte får göra så förstår hon mig precis. Hon vill så gärna men jag säger nej med bestämd röst och hon slutar med beteendet med en gång och samtidigt kommer det där lätet som säger "jag vill men jag kan/får inte!" - så gulligt!    

En mästare på att rymma är hon också! Hon har varit fertil hela tiden jag haft henne och aldrig behövt gå på p-piller som tur är. Så när hon är i löp vill hon väldigt gärna ut och leta hane! Dessutom är hon fenomenal på att hitta gluggar att smita ut ur eller för den delen, att hitta ställen att klättra på!!   

Häromdan på balkongen så klättrade hon upp en bit på fasaden!! Haha, hon är otrolig den tjejen!! Min lilla goa Alice!

Grattis - idag blir du hela 3 år!! Du ska få lite extra god mat, jag lovar!  



Här är Alice bara 12 veckor   

Något äldre    


VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards