S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under februari 2012

Av Margita - 20 februari 2012 13:26

Jag älskar mat!

En gång i tiden var jag vegetarian, men idag äter jag även kött.

Fast jag försöker att äta mest vegetariskt och fisk istället för kött.

Mycket på grund av vår överkonsumtion av kött och för att vi faktiskt inte behöver allt det kött vi smäller i oss. Det räcker gott och väl men bönor och linser till exempel.

Linser äter jag ofta, i sallad eller som huvudrätt.

Eftersom jag har lite pengar att röra mig med så lönar det sig också att äta vissa billiga grönsaker och rotfrukter plus bönor och linser. 

Nyttigheten kommer på köpet.

Idag kommer jag att äta falafel som jag har fryst. Bekvämt och bra. Ris blandat med ärter och någon annan grönsak till.

Till kvällen blir det en tomatsoppa. 

Se nedan. Verkar jättegod!

Tomatsoppa

Se fler recept från Sara Carlssonkokaihop.se.

Av Margita - 20 februari 2012 10:18

Fick ett mms från Algots nya hem samma kväll han flyttat dit.

Så här stod det:

"Än så länge går allt strålande.

Algot verkar stortrivas."

Och så är det en bild på Algot där han ligger i soffan, lojt utsträckt 

och låter sig bli klappad!

Dessa sibbar, de är otroligt anpassningsbara!

Inte saknar han mig inte! 

Men jag saknar honom!     

Av Margita - 19 februari 2012 16:53

Nu har min Algot flyttat.  

Vi hoppas att allt går bra och att han kommer att trivas, annars får han komma tillbaka.

Han har bara varit borta ett par timmar och jag är så spänd på hur det går därborta i Alingsås.

Skönt att det är nära ändå. Då kan jag hälsa på honom när längtan blir för svår.  

Jag hade helst velat behålla honom men måste vara realistisk.

Min flytt kommer innebära att jag mest troligt inte kommer att kunna ha kvar honom.

Han kommer att bli oerhört saknad. Ett stort tomrum. Men det viktigaste är ändå att jag vet att han får det bra.


Sista bilden här hemma innan Algot flyttade. Gubben! Så fin du är!

 Mitt lilla lejon!  Vad jag kommer att sakna dig.       

 

Lycka till i din nya familj!!

Av Margita - 17 februari 2012 11:35

Ja, si så där. 

Min arbetsträning fick ett abrupt avbrott när jag plötsligt drabbades av panik och ångest igen.  

Det blev på något sätt totalstopp. Kroppen vägrar röra sig mot jobbet. Jag bara sitter här och funderar.

Känner mig sorgsen, ledsen, besviken, arg, frustrerad.....har en massa känslor.

Men jag får hjälp, bra hjälp.

Min handläggare kopplade in en psykolog och tillsammans med min läkare arbetar vi nu för att jag ska gå ner ytterligare i tid, från 50% till 75% sjukpension. Jag skriver sjukpension fast det inte heter så, men de flesta vet vad jag menar med det ordet. 

Nu ska jag få tillgång till psykolog vilket jag behöver, det är mycket jag går och bär på som behöver ältas med någon utomstående.

En sak jag tänker mycket på är ju min tanke på att flytta hem igen till mina hemtrakter.

Det känns akut nu så jag har skippat mitt krav på uteplats. Är livrädd att jag ångrar mig sen.

Men jag tror mitt liv kommer att bli lättare när jag kommit hem.

  • det blir billigare hyra med elkostnader inräknad (nu bor jag i bostadrätt med svindyra elkostnader)
  • jag slipper dyrt månadskort hos Västtrafik. Klarar mig genom att gå, få skjuts av familjen och ibland ta bussen. 
  • närhet till havet som jag älskar. På en halvtimme är jag ute i Marstrand och jag längtar till när jag kan få visa vackra kustbilder här på bloggen!
  • närhet till Göteborg, där jag växte upp, och där jag har några gamla och nya kära vänner
  • närhet till otroligt fin natur i Kungälv, många bra promenadstigar. Jag vet att jag kommer att röra mig mycket mer än jag gör nu.
  • närhet till affärer
  • lättare att ta mig upp till Strömstad, som jag älskar,. Det blir min nästa utmaning. Har fortfarande panik inför att åka dit.    Sist jag var där var våren 2007, det är inte klokt.
  • och förstås.....närhet till min familj, föräldrar och syster, som blir mer och mer betydelsfull ju äldre jag blir.

Det finns bara en negativ sak i allt detta. Min dotter bor kvar i Borås. Men det är ju inte alltför långt bort och vem vet dessutom. Tänk om hon får för sig att flytta till USA? Då sitter jag där i Målsryd och undrar......nä, nu ska jag hem.

Har sökt två olika lägenheter just nu. Bägge två är små. Hmmm. Den ena har balkong, den andra inte. Hmmm igen. Vi får väl se var det blir nånstans. Det är ju inte säkert att jag får någon lägenhet just nu heller, allt hänger på mina poäng (jag har höga!) och vilka som söker samma lägenhet som jag. Lite tur alltså, kan också vara bra.


    Av Margita - 16 februari 2012 14:17

    JAG ÄLSKAR LALEH!

    Hon är genial!   



    När jag hittade ovanstående klipp fick jag se följande! 



    Kanske inte så konstigt att jag tycker om Laleh!   

    Av Margita - 15 februari 2012 16:19

    Visste ni att det finns fler katter än hundar i hushållen i Sverige?

    Då är inte alla hemlösa katter medräknade.

    Vi måste arbeta för att höja kattens status i samhället, bla

    genom att kastrera alla katter vid ca 6 månaders ålder (om man nu inte vill hålla på med avel, men då SKA det vara seriös avel med allt vad det innebär). Alla katter ska också id-märkas och registreras.

    Sen tycker jag personligen att alla som avlar på katter också ska ta ut en bra summa när de säljer sina kattungar (som självklart ska säljas med selektion, alltså man är väldigt noga med vem man säljer till), först då kan kattens status höjas, tror jag.

    Märk väl nu att detta gäller ALLA katter, inte bara raskatter.

    En raskatt är för övrigt en katt med stamtavla. Så alla "bondkatter" som har stamtavla går under beteckningen HUSKATT som ras. 

    Att en katt har en stamtavla är dessutom väldigt bra eftersom man då vet vilka föräldrar den har och man vet också förhoppningsvis vilka sjukdomar som finns eller inte finns bakåt i generationerna.

    INGEN katt ska behöva leva ensam för tvärtemot vad en del tror så klarar sig INTE en katt ensam.

    Den behöver vård, kärlek och omsorg, precis som en hund. Annars blir den en vildkatt, som lever under hemska förhållanden. Man får inte förledas att tro att bara för att katten kan fånga sin egen mat, så kan den också klara sig själv. 

    Nu har en blogg jag tittar in i varje dag ett jättebra inlägg om det här med hemlösa katter.

    Titta in här

    Visst är det en bra idé med ett hittekattsband?! Ska genast skaffa mig ett!

    Gör det ni med!!   .

    Av Margita - 14 februari 2012 18:38

    Alices blivande date Akilias Ragnarök verkar vara en riktigt härlig kille!

    Ägaren Sara berättar här och här om honom i sin blogg.

    Många härliga bilder på honom finns där också.


    Av Margita - 14 februari 2012 06:59

    Tack för att just du läser min blogg!  

    Ha en riktigt fin alla hjärtans dag!



       

    VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


    Hej och kul att du tittar in!
    Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
    Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

    ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

    SAMARBETE MED MIG

    Kontakta mig på mejl:

    margita.andersson@gmail.com

    TRANSLATE MY BLOG

    Jag finns på PINTEREST

    INSTAGRAM

    @measenga

    Hitta recept

    hittarecept.se

    BLOGGERFY

    Här är jag listad

    BLOGVERTISER

    Bloggportalen

    BRA MORGONÖVNING!

     

    KATEGORIER

    Live Traffic

    TÄNKVÄRT!

    IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

    DÖM SÄLLAN.

    FRÅGA MYCKET.

     

    August von Platen

    SÅ SANT SÅ......

       

    EN TANKE

     

    TILL MINNE

    Kalle, vår undulat

    1988 - 2002

      

    PARNINGSTABELL

    SIBIRISK KATT - STUDIE

     

    SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

    Sök i bloggen

    För ett år sen

    GAMMALDAGS BILDER!

     

    BLOGGAR JAG BESÖKER

    KATTLÄNKAR

    SCRAPBOOKING

    MINDFULNESS/panikångest

    Andra intressanta länkar

    Länkar

    Blogtoplist

    Arkiv

    Besöksstatistik

    RSS

    Statistik


    Ovido - Quiz & Flashcards