S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 13 november 2011

Tiden vi lever i

Av Margita - 13 november 2011 18:20

Det finns mycket att säga om nutiden.

Förstås.

Efter att ha funnits på denna jord i över ett halvt sekel så kan jag med tidens hjälp påstå att jag har möjlighet att jämföra nutiden med dåtiden.

Åtminstone den tid jag har minne av.

Och det är från slutet av 1950-talet fram till nu.

1959 var jag 7 år och började skolan.

Den har, konstigt nog, inte ändrats alltför mycket i praktiken, sen jag var liten.

Vi var busiga redan då, och allmänt stökiga.  

Åtminstone i de klasser jag gick.

Fast inte jag.

Jag blev den där rädda, tysta eleven som alla lärare älskar.  

När jag började arbeta i slutet på 60-talet blev jag anställd på ett bussföretag som kontorist.

Det yrket finns knappt längre.

I varje fall finns knappast de arbetsuppgifter kvar som jag då utförde.

Jag kunde stenografera men använde det aldrig. 

Skrev däremot på maskin, vanlig manuell.

  Först efter några år fick jag en elektrisk. 

Jisses, vilken lycka! 

På ett av mina jobb hade jag hand om tidningsprenumerationer.

Kunderna fanns i ett register.

Ett kort för varje kund.

Varje faktura skrev jag, en och en, till varje kund.

Hade koll på allt.

Blev något fel ringde kunden till mig och jag kunde korrigera direkt.

Väldigt nära kontakt alltså.

Så är det inte idag.

Idag får man svar av opersonliga meddelanden. 

Tryck på 1 eller 2 eller 3.......

Kommer man fram, då pratar man inte med någon som arbetar med det man ringer för.

Jag kommer ihåg hur man tänkte på 70-80-talet när datorn började komma.

Man sa då att detta skulle gynna samhället på många vis.

Vi skulle slippa alla tråkiga arbeten.

Det skulle inte bli lika mycket stress.

Detta måste vara en sån där typisk paradox.

Det har ju blivit precis tvärtom!

"Tråkiga" arbeten skulle vi behöva mycket, mycket mer av!

Stressen har blivit enorm!!

Jag saknar ibland den gamla tiden.

När vi trodde att vi var stressade.......

men hade tid för varann, och hade långa, ordentliga raster på våra jobb.

Den här förfärliga stressen som är så förödande, den började smyga sig in på 1980-talet. 

fortsättning följer....kanske 



 
 
Vivi

Vivi

14 november 2011 09:46

Jag och min mamma pratade lite om just då tid och nutid i helgen, mest om skillnaderna med butkierna i dag. Förr gick man till mjölkhandlarn, osbutiken, bagaren osv...man fick kunnaig personal och bra kontakt medans man idag går till ett snabbköp som inte alls har samma charm.
Kram

http://www.missvivis.se

 
Emelie

Emelie

17 november 2011 22:21

Jag tänkte också på en liknande sak härom dagen: På mormor och morfars tid hade människor inte så mycket utbildning, men de hade ganska lätt att få jobb. Det fanns många okvalificerade jobb. Min morfar var stolt över sina fysiskt tunga jobb, han jobbade till och med extra. Min mamma och pappa utbildade sig till socionom och sjuksköterska och sedan jobbade de hela livet hos samma arbetsgivare. Jag har en 9-årig högskoleutbildning men har aldrig haft en tillsvidareanställning, och har alltid fått kämpa för att komma in på arbetsmarknaden. Tänk vad tiderna förändras!

http://emmisibirier.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards