S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2011

Av Margita - 4 juni 2011 10:14

Både jag och dottern har känt sparkar från Alices mage!!  

Det är en alldeles speciell känsla, jag vill prata med ungen, fråga vem hon/han är, har du det bra därinne, du är så välkommen ut till oss!!!  

  

Av Margita - 3 juni 2011 19:33

....är en relativt ny ras i Sverige.

De första 10 sibbarna kom hit år 2000.

Sen dess har det hänt en del och jag ljuger väl inte om jag säger att den sibiriska katten är en av de raser som ökar i popularitet. 

Alla raskatter har en standard som har tagits fram och som vi uppfödare försöker följa. Nu är det så att när en ras är ny och väldigt liten (få individer) då kan man inte alltid prioritera utifrån utseendet (standarden) utan det är då viktigare att titta på hälsa och att få så stor variation som möjligt vad gäller det genetiska arvet. Alltså, vad gäller vår ras, så är vi nu i ett skede där man använder så många hanar som möjligt i aveln för att få bästa möjliga genetiska variation. 

Det säger sig självt att man i det läget inte alltid kan tänka på standarden till 100% även om man förstås har med den biten i tanken och strävar däråt.

Nu är det så förvirrande vad gäller den sibiriska katten att den har olika standard beroende på vilket förbund man tillhör. Jag är med i Sverak och Sverak är med i Fife. Vi har en standard. Sen finns det en något annorlunda standard i förbunden TICA, WCF och flera andra. Titta i min högermeny! Där finns länkar.

Som uppfödare är det viktigt med en standard men vi tolkar den utifrån vår egen uppfattning. Till exempel heter det att öronen ska vara "svagt lutade framåt och med bra bredd emellan". 

Vad är då "bra bredd?" Ja, det kan ju vara helt olika hur vi uppfödare ser på det.

Jag hittade en sån bra bild på nätet. Det är bilder på 10 olika sibiriska katter. Samma ras, men visst ser de olika ut? 

Vilken är mest Sibbe för dig?

 

I nuläget jobbar Sällskapet Sibirisk Katt med att få fram en mer tydlig och detaljerad rasstandard. Det tror jag är bra.

Som det är nu spretar rasen åt lite olika håll och det är bra om vi kan få en tydligare standard att följa.

Jag tycker själv om den här jämförelsen mellan Maine Coon, Norsk Skogkatt och Sibbar:

 

Sibben är rund. Kroppen ska vara massiv och kraftig, stora tassar och gärna "lotofsar" i öronen.

Här är en bild på en Sibbe vars utseende jag gillar.

 



Av Margita - 3 juni 2011 13:19

Nu dröjer det inte länge förrän Alice ska föda.

Hon sover mycket nu och samlar krafter.  

 

Kattungarna är färdigutvecklade. Det som händer nu är att pälsen växer ut, sen är de klara för världen!

Nu börjar det pirra i magen av spänning och nyfikenhet!! Vad är det som tänker komma ut, killar, tjejer...hur många???? Uuuhhh....längtar!!  

Igår skaffade min goa dotter hem flyttkartonger så nu gör jag iordning en låda till födsel och en till bolåda.

Jag tänker göra som förra gången att hon får föda i en och när det hela är över bäddar jag rent i en helt annan kartong. Då har jag lurat henne lite och tagit bort alla dofter så att hon kan känna sig trygg för eventuella rovdjur.  

Alice har väldigt starka instinkter. Varje gång hon ätit så "gömmer" hon maten. Jag hjälper henne genom att ställa upp maten på hyllan.

Hon har börjat följa mig mer nu de sista dagarna och inspekterar tvättrummet där hon födde förra gången. Kommer hon ihåg det tro?

Ska göra färdigt tvättrummet idag och bädda och sätta dit födslolådan så får jag se vad Alice gör.

Snart får jag hålla en sån här liten igen, hoppas jag!!!!   

   

Av Margita - 2 juni 2011 15:00

Lägger upp en gammal film. Algot var ganska liten och han är ute i min lilla trädgård. Där har jag planterat kattmynta till katterna!   


Av Margita - 2 juni 2011 10:19

Så där ja! Nu har jag gjort slag i saken och skaffat mig en kattungehage!  

Hoppas nu bara att Alice och hennes kattungar tycker den är ok. Själv tyckar jag det verkar suveränt att ha de små liven där de första veckorna, innan de börjar utforska resten av lägenheten.

Det går att sätta ett nättak över också och det sätter jag på sen. Dessutom tänker jag lägga ett tygstycke över så att det blir lite mörkt och "grottigt" med tanke på att Alice förra gången valde att vara under soffan. Se om jag kan lura henne nu!  

    

Av Margita - 1 juni 2011 09:58

Idag är Alice på dag 47 och ett kattfoster ser ut så här:

 

Man kan nu känna fostrens rörelser men jag har inte känt något på Alice än. 

Fostren är små färdiga katter nu. Det är i princip bara päls som ska växa ut på de små liven och att de går upp i vikt.   

Av Margita - 1 juni 2011 08:49

Rösta på hur många kattungar du tror kommer att födas runt midsommar!

Omröstningen finns i menyn till höger.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards