S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2011

Av Margita - 16 juni 2011 21:14

Filmade Alice häromdan. Lite mörkt, men ändå  


   

Av Margita - 16 juni 2011 19:11

Har fotat lite bilder från Gröna vägen där jag är 4 dar i veckan. Ska fota mycket mer under en helg, när jag kan gå runt i lugn och ro.

Här är en bild inifrån växthuset. Fortfarande mycket växter kvar fast vi har flyttat en hel mängd till trädgården.

 

När det är fint väder sitter vi här ute och fikar, om vi inte är vid Ramshulan utan hemma vid växthuset.  

 

Luktärtsstödet har deltagare tillverkat själva. Väldigt snyggt tycker jag. Här växer bland annat pion, jättedaggkåpa, malört och isop.

 

En vacker del av trädgården där det växer mycket olika växter som till exempel malört, jätteverbena, anisisop, pion, buskros, olika gräs (miscantus), backtimjan, månadssmultron. Längst bak har vi satt ner narcisstobak och kryddtagetes. Runt kanten växer lavendel. Har glömt några växter och bilderna gör verkligen ingen rättvisa. Det är så vackert och det doftar himmelskt. 


   

Nedan en del av en rundel, så vackert! Här växer silversalvia, kryddtagetes och fjärilskrasse som ska klättra uppför armeringsjärnen. På marken framför en plätt med backtimjan. Bakom själva rundeln växer en stor citronmeliss bredvid en buskros, gräs och utplanterade narcisstobak och solrosor. 

  En buskros med en pion i bakgrunden

 

Underbar isop och fingerborgsblomma

   

 

Gräslök och körvel, bland annat.

 

Hela härigheten! Halva trädgården! Nja, en fjärdedel kanske...

 

Av Margita - 15 juni 2011 10:38

I dagsläget tror hälften av er som har röstat att Alice föder fram 5 kattungar.  

En fjärdedel av er gissar på 4 stycken små goseungar, 18,8 % tror på sex kattungar och resten på hela 7 stycken!    

Ska bli så spännande att se hur många det blir. Själv är jag också väldigt spänd på om det blir någon tjej denna gång!?  

I Alijakullen var det ju 5 killar och ingen tjej! 

Av Margita - 14 juni 2011 19:52

Ja, där händer det en hel del. 

Jag har fått reda på att jag får vara kvar till sista augusti med uppehåll för 3 veckor i juli. Det känns bra.

Jag trivs fortfarande väldigt bra även om jag ibland misströstar om hur mycket jag egentligen orkar. Men jag har fått höra att jag har en viss arbetskapacitet och hur stor den är vet jag inte, men det är därför jag är där, bland annat, för att försöka lura ut hur mycket jag orkar jobba ute på "riktiga" arbetsmarknaden. 

Just nu är jag där varje eftermiddag 4 dagar i  veckan. Nästa vecka ökar vi tiden genom att jag byter ut en eftermiddagsdag mot en förmiddag på 4 timmar i sträck. 

Trädgården som vi sköter utanför växthuset prunkar just nu av härlig växtkraft. Det är så otroligt vackert. Jag märker att jag kan väldigt mycket om trädgård   pga av mitt stora intresse, men likväl finns det ju alltid nya saker att lära sig. 

Idag till exempel fick en tjej och jag tillsammans göra ett vackert rosstöd. Vackert! Man tar videgrenar och böjer dem lite lätt. Sen trär man de växelvis över stolpar som man först grävt ner runt busken. Man binder ihop med vanligt snöre eller annat trevligt material. Det blir snyggt!

Efter det planterade jag ut lite växter från växthuset som verkligen behövde komma ut i friska luften.

Jag har fått lov att ta med mig kameran så jag ska fota trädgården. Den är verkligen jättevacker. Jag tänker kopiera delar av den till min egen täppa!    

Vi har också sått en del grönsaker och när det är dags att skörda så får vi ta med oss det hem. Igår fick vi spenat och persilja. Spenaten var hur god som helst. Läcker! Den kan man äta som sallad eller stuva eller vad man nu vill göra med den. Sorten heter Matador och den ska jag odla. Jättegod!!


Av Margita - 13 juni 2011 20:15

....vilar, vilar och vilar!  

   

Av Margita - 13 juni 2011 18:20

Hittade en ny hemsida, ett apotek för hund och katt.

Titta in hos Animalpro.

Av Margita - 12 juni 2011 12:30

Jag lägger då och då in nya länkar i menyn till höger. 

Just nu har jag lagt in flera länkar som handlar om katts dräktighet, förlossning och kattungars utveckling och behov av omsorg från Djurskyddsportalen. De länkarna hittar du under "Kattlänkar". 

Av Margita - 12 juni 2011 11:55

Från och med idag är det ok om Alice bestämmer sig för att föda. Då har kattungarna stor chans att klara sig. 

Skulle det vara väldigt många kattungar, då är chansen/risken större att hon föder tidigare än dag 65 (som är den vanligaste dagen att föda). 

Jag hoppas hon håller sig några dagar till. Annars är allt klart nu. Jag är förberedd.   

Ska bli spännande att se om hon gör samma sak som förra gången. Då kom hon till mig och sa till att nu är det dags!

Agnes fick ett ryck igår och började slicka Alice. Jag tror hon känner av att det är något speciellt med Alice.  

   

Födslolådan står klar....

 

.....och Alice inspekterar    

 

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards