S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juni 2011

Av Margita - 23 juni 2011 20:49

på de "bättre" bilderna på var och en av kattungarna. Alice är alldeles för beskyddande och jag hinner inte ta någon bild. De får vara ifred några dar nu, det har hänt så mycket för dem ändå. 

Men lite bilder in i bolådan har jag tagit.

Här är Bryony

 

och här är Bolo Bolo till vänster och Bryony till höger

 

De ligger så sött och har Betty som huvudkudde   

Av Margita - 23 juni 2011 15:03

Är faktiskt lite stolt över att jag tänkt rätt från början.  

Vad gäller kön alltså. Färgerna har jag också prickat in rätt förutom att en har vitfläck som jag inte såg (väldigt lite vitt).

Mina kullar namnger jag efter principen att alla har samma förnamn, Senga's Blossom, i det här fallet. Sen får varje kattunge ett eget namn ihop med Blossom.

Blossom betyder ju "blommor, blomma, blomning" på engelska och alla mina kullar kommer att ha anknytning till växtvärlden eftersom mitt andra stora intresse är just växter. 


Här är Blossom-kullen (foton kommer senare):


Ettan:


HANE - BLOSSOM BOLO BOLO n 09 23, svarttigré med vitt

Bolo bolo är en tropisk växt och ser ut så här:

 


Tvåan:


HONA - BLOSSOM BROWN BETTY n 23, svarttigré  

Brown betty finns det några växter som heter som sort, bland annat Rudbeckia Hirta som ser ut så här:

 



Trean:


HONA - BLOSSOM BRYONY n 09 23, svarttigré med vitt

Bryony är en klätterväxt som utvecklar bär. Växer i USA och Europa.

       



VÄLKOMMEN TILL VÄRLDEN KÄRA BOLO BOLO, BROWN BETTY och BRYONY!!   

Av Margita - 23 juni 2011 11:34

I natt har jag varit uppe 3 gånger för att se till familjen. Vid tvåtiden såg jag att Alice började slicka ungarna och mitt hjärta jublade! 

För säkerhets skull gick jag upp två gånger till och för varje gång var Alice piggare. Ungarna verkar inte ha märkt av någonting. De är pigga och går upp i vikt.   

Jag har fått rådet från flera att sätta på Alice en kroppsstrumpa och det tänker jag göra. Nu är det "bara" att ha superkoll på såret så det läker som det ska.

Idag kommer Emelie (MissEmmis) hit för att titta på de små liven. Det är ju hennes Elton som är pappa till kullen. Det blir spännande också att se om vi är överens om könen.  

Sen kan jag väl äntligen få ro att namnge de små!   

Jag ska väl också få till några foton. 

Tack för alla snälla kommentarer jag fått och tack ni i Målsryd som ställt upp med skjuts i tid och otid. Vilken tur att jag har så snälla grannar!!    

Av Margita - 22 juni 2011 14:49

har varit in till Blå Stjärnan igen  

Det visar sig att Alice har bitit av en del stygn och såret hade börjat spricka på ett ställe. Jag är just nu så orolig och spänd så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

Stackars Alice blev sövd så nu är hon en zombie. Men hon börjar kvickna till lite.

Nu hoppas jag att stygnen får vara ifred (veterinären använde ståltråd den här gången så Alice ska inte kunna bita av dem) och att det läker fint.

Kruxet är bara att kattungarna ska dia och hur få dem att göra det utan att de kliver över såret? Har funderat på att stödmata.

Tack snälla Rebecka för att du ställde upp och körde mig till veterinären på så kort varsel!!   

 Snälla snälla, låt nu Alice och ungarna få ro!!!! 

Av Margita - 21 juni 2011 20:56

För skojs skull lägger jag ut vikten på sötnosarna för att visa att de verkligen äter som hästar!   Vilket känns så skönt med tanke på vad som hänt. Alice verkar inte ha ont om mjölk och det går bra för ungarna att dia trots snittet.

Kattunge nr 1: nyfödd 89 g

igår kväll 93 g och ikväll 117 g


Kattunge nr 2: nyfödd 88 g

igår kväll 98 g och ikväll 120 g  


Kattunge nr 3: nyfödd 70 g

igår kväll 79 g och ikväll 97 g 


UNDERBART!     

Av Margita - 21 juni 2011 17:12

Blossom-kullen född 19 juni 2011

 

                     

Agnes kikar in i boet men är mest ute efter kattungematen  

   

Fick möjlighet att ta en bild på vad jag tror är en hona, möjligt är att hon är tabbymönstrad.

 

till sist idag.....DAGENS SÖTASTE BILD!!

 

Av Margita - 21 juni 2011 09:06

Jag har ännu inte landat från den dramatiska födseln utan är fortfarande fokuserad på de tre ungar som är kvar och på mamma Alice.

Håller ett hököga på dem att de äter ordentligt och att de ser fina och fasta ut och att de är pigga. Det är väl en naturlig reaktion från kejsarsnittet och att den lilla tjejen inte klarade sig.

Så det där med namn och kön får vänta lite. Visserligen har jag efter en första titt konstaterat att det åtminstone är en hona. Men lite osäker är jag på en av dem. Jag får besök senare i veckan av Emelie (MissEmmis) och då är vi två om beslutet. Det känns alltid bättre. Även om man är 99% säker på att kattungen är en hane så är det gott att veta att även en annan uppfödare säger likadant. 

Ibland är det så svårt att avgöra kön endast för att de är så SMÅ. Allt är ju i miniformat och så fruktansvärt svårt att se. Men jag har skaffat fram förstoringsglas...hihi   

I natt var jag uppe flera gånger. Alice kom in till mig och jamade och så gick hon mot ytterdörren och balkongdörren och krafsade. Hon letar säkert efter sin förlorade dotter  

Det värker i hjärtat när jag ser och hör henne. Men jag kan inte göra annat än att leda henne tillbaka in i boet och visa på att hon har tre underbara söta fina ungar som ligger där och väntar och behöver henne. Hon går alltid in och lägger sig hos ungarna och så lägger sig lugnet. Då kan jag inte låta bli att ligga kvar och titta på de små. Det är faktiskt något av det mest avstressande och lugnande som finns, detta att titta på kattungar som diar, med en mamma katt som är så nöjd. Underbart härligt!! Jag kan ligga där länge, länge och bara njuta!  



Av Margita - 20 juni 2011 16:32

Hoppas ni har förståelse för att det dröjer med bilder på kullen. Men det vet jag att ni gör.   Det är liksom inte det första jag tänker på just nu. Nu vill jag bara vara med de 3 som är kvar och ta hand om Alice. Jag ska begrava lilla Bellis också. Har inte hunnit än eftersom jag var tvungen att ta mig till vårdcentralen för mitt kattbett.

Det har jag inte berättat men i en av undersökningarna av Alice så gör veterinären något otrevligt mot henne (ja alltså, hon var tvungen) och det gör förstås väldigt ont i Alice och jag som håller om hennes ansikte är närmast. Hon tar ett kraftigt tag och biter till i mitt pekfinger, hårt, så det blev ganska djupt. Aj! Så nu har jag fått stelkrampsspruta och en antibiotika kur på 10 dagar.

Jag säger då det. Vad gör man inte för sina katter!!?   Älskar dem så mycket! Ännu mer nu när vi haft det så kämpigt och jag tror Alice känner likadant för mig. Hon är så kärvänlig och go!     

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards