S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2011

Av Margita - 3 mars 2011 16:06

Då åker min dotter och hennes kille till USA på 2 månader. De har Chicago som utgångspunkt och kommer att besöka både New York, San Fransisco och Los Angeles. Förflyttar sig gör de både med flyg och tåg. 

Så roligt och spännande för dem!! Jag önskar dem verkligen en jättehärlig tid i Staterna och ni kan följa deras resa här om ni vill.  De har köpt en liten bärbar dator så de kan hålla oss uppdaterade.   

Vilken utveckling!! Kan inte låta bli att tänka på  mina resor till USA på 70-talet. Jag var där 1970 för att hälsa på två brevväner, en i Cleveland och en i New York. Så fruktansvärt roligt så 1971 åkte jag tillbaka men då bodde jag två månader hos mina amerikanska släktingar i St Petersburg i Florida. Det var en spännande resa. Som bland annat innehöll en Apollo-raketuppskjutning mot månen (ja, jag höll mig på marken alltså. men såg uppskjutningen - mäktigt!!)

Lika spännande var det 1974. Då jobbade jag först som Au-Pair i Richmond, Virginia och sen reste jag runt lite i New England och till Chicago och Minnesota. Och på hemvägen flög jag via Montreal i Kanada och fick mig en dag där också. Där pratade de franska och det visste jag inte! Blev lätt chockad för franskan är inte mitt starka ämne även om jag läst det i skolan.   

På den tiden kunde man bara ha direktkontakt via telefon och eftersom det var ganska dyrt på den tiden så blev det inte många samtal under den tid jag var "over there". Det blev brev istället och det tog ca en vecka innan de kom fram!

Haha....vilken otrolig skillnad. 

En annan skillnad jag märker av är att när unga reser nu vill de gärna ha det mesta klart, de vill bo på hotell och har ganska mycket pengar med sig.

Oj oj, jag köpte flygbiljetten. Det var allt. Å andra sidan hade jag mitt boende klart, precis som ungdomarna, fast jag hade inte råd att bo på hotell. Istället fick jag bo hos mina släktingar och mina brevvänner.

Men jag köpte inte speciellt mycket när jag var där. Hade inte råd helt enkelt. Tiderna förändras.

Här är min syster, en av mina amerikanska släktingar och jag utanför The Capitol i Washington D.C 1974.

  

På Avenue M, Brooklyn, New York 1971

   St Pete Beach, Florida 1971

   

Jag är jätteglad att jag reste så pass mycket som jag gjorde när jag var ung, både i USA och i Europa. Härligt att minnas! 

Fast nånstans önskar jag att jag fortfarande skulle orka att resa långt utan att få panik och stressmage. Det är lite sorgligt eftersom jag egentligen älskar att resa, inte för att sola och bada, men för att uppleva andra kulturer. Har jag alltid tyckt är spännande. Idag får jag nöja mig med att resa via datorn. Inte så pjåkigt det heller.



Av Margita - 3 mars 2011 11:11

Dottern, då 6 år, med vår första katt, en huskatt vid namn Sigge. Här är han precis hemkommen till oss. Sötnosen!

  

Av Margita - 3 mars 2011 11:05

...eller snarare en nyordning!

Vissa dagar ser jag i min trafikstatistik för bloggen att jag får besökare från oväntat håll.

Idag var det via en artikel i GP som jag länkat till i ett inlägg. Det var ganska länge sen men min blogg finns där idag som "en blogg som länkat till denna artikel"....nyordning? helt klart!

För ett tag sen såg jag att min besöksstatistik sköt i höjden. Vad hände?

Jo, jag hade länkat till ett recept på ICA och därifrån fått dubbelt så många besökare!

Så, beware, vi som bloggar, våra inlägg kan knytas till vad som helst och det är helt klart bra att tänka över vad man länkar till eller var man vill eller inte vill synas.

I mina fall var det ju bara roligt!   

Av Margita - 2 mars 2011 21:09

Musik betyder mycket för mig.

Jag är allätare och lyssnar på både rock, klassisk, folkmusik (gärna arabisk) och jazz. Som sagt, allätare.

Musiken har också hjälpt mig genom mina nedgångar eller förändringar i livet.

Under 90-talet när jag förberedde mig mentalt för min skilsmässa lyssnade jag varje dag på ELO (Electric Light Orchestra). Jag hade ett kassettband som snurrade gång på gång. Ibland dansade jag till musiken.   

Jag upplevde frihet när jag lyssnade på låtarna och längtade efter frihet eftersom jag kände mig fången i min relation till mannen.

Med hjälp av bland annat musiken tog jag till slut steget. Det var svårt och en svår tid följde men det hela var nödvändigt.

Tack ELO!   

Här är en av mina absoluta favoriter. "Living Thing". Aaahh....känner ni frihetens vingar?!   

Av Margita - 2 mars 2011 16:45

....på att våren närmar sig!

Soffan har fått sig en omgång på balkongen och jag njuter!!   

  

  

Hoppas ni också haft en härlig vårvinterdag! 

Av Margita - 2 mars 2011 15:46

Solen lyckades ta sig igenom molnen frampå middan och jag har tagit en lång promenad och sen satt jag i min trädgård för första gången i år och solade!! 

   

Bredvid mig droppade det från taket. Vilket välsignat ljud!! 

  

Av Margita - 2 mars 2011 11:58

Min Agnes som blir 3 år i juli ska HCM-testas till sommaren och sen har jag bestämt att jag vill anmäla henne till kattuställningen i Borås i augusti. 

Hon har bara varit på en utställning innan och fick toppbetyg. 

Efter utställningen hoppas jag på att Senga's Alija Aram fortfarande har utvecklats fint och att han är frisk. Då ska han och Agnes få träffas! 

Fast planer är planer.....  

  

Lilla Agnes har blivit stor....på bilden har hon precis kommit hem till oss, hösten 2008.   

Av Margita - 2 mars 2011 10:27

.....alltså, ord som stavas lika men uttalas olika.

Jag är road av språk och i svenskan har vi många homografa ord.

I julas lärde mig min systers bonusdotter Elin denna ramsa:


På tallrik ätes efterrätt

men om man tänker efter rätt

man även tallrik kallar

den skog som talrik är på tallar


OBS! Ordet "tallrik" är dock inte ett homografiskt ord utan ett homonymt ord.

Nedan ser du exempel på homografa ord. Ursäkta rörigheten! 


banan (frukt) - banan 

min (ansiktsuttryck) - min 

anden (fågeln) - anden 


Om vi ska fortsätta med det här med språk så kan jag berätta en liten historia som berättades för oss av vår amerikanske släkting.

Han fick besök av en vän som varit över i Sverige och vännen var mycket konfunderad. När han frågade människor hur de har det i Sverige så svarade de, på svenska:

"vi har det ju så bra"  

men amerikanaren tyckte de sa:

"we hardly use a bra"   (översättn. "vi använder sällan behå")

Vet inte om detta verkligen hände min släkting eller om det är en vandrande historia. 




VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards