S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Direktlänk till inlägg 1 mars 2011

Ny månad...

Av Margita - 1 mars 2011 16:03

....och nya friska tag!

Idag var jag på ett möte på Arbetsförmedlingen om vad som händer när  mina A-kassedagar tar slut om ca 3 månader.

Då träder jobb-och utvecklingsgarantin in. Tjoho! 

Vad innebär det då?

Jo, man sätts i arbete på heltid (i mitt fall halvtid) på någon arbetsplats som är villig att ta emot en nykomling. Det är INTE en praktikplats och man kan inte räkna med att få vara kvar på det företaget om man nu skulle trivas. 

Syftet med placeringen är endast att man ska komma ut i arbetslivet och vänja sig vid att ha sina dagar fullspikade. 

Lönen då? Ja, man får aktivitetsersättning vilket innebär 65 % av din fulla A-kasserersättning. Med andra ord, har du haft ett låglönejobb (som jag) så blir du inte rik precis.   

Om man nu ska skärskåda detta så ser jag två sätt att se detta på.

För det första kan man tycka att det är ett väldigt enkelt och billigt sätt för företagen att få gratis arbetskraft. 

För det andra kan man också tycka att det är bra att man kommer ut på arbetsmarknaden och "kommer igång" (fast till ett slavpris) och att man därifrån senare kan hitta ett riktigt arbete med full lön.

Hur man än ser på det så är det ändå så, som jag tycker, att det är företagen som har makten idag. De styr ditt liv mer än du vill veta. 

Återkommer senare med ett annat inlägg om detta fenomen - annars blir detta för långt....  

 
 
Ingen bild

Budda

1 mars 2011 17:42

Saknar du lilla godbiten? Jag läste inläggen men har inte kommenterat.

Jag har tidigare följt två bloggar skrivna av kvinnor i min ålder, de har ung samma diagnos.
Den ena är mycket ággressiv´ mot AF, FK och det hatet hon sprider i bloggen gjorde att jag fick lägga ner läsningen av bloggarna. Jag kan inte fatta reseonmanget de för. Spark i rumpan!!

Nu har vi en socialförsäkringspolitik som vi har och för vissa blir förutsättningarna nästan noll men pga att så många mixtrat med systemet i många år fick det sättas in hårdare åtgärder.

Jag tycker inte man skall förlora ekonomiskt på det men tyvärr gör väl alla (?) det?

Tänk vilka resurser _du_ har inneboende och vilka erfarenheter du gjort med att ha kattuppfödning, det har under en period varit ett heltidarbete eller hur?

All lycka önskar jag.

Margita

1 mars 2011 20:27

Tack för det. Jo, visst har det varit heltidsarbete närapå med kattuppfödning, men det har varit på mina villkor ;)
Det blev lite tomt efter Lisette men jag blev stressad av att veta att jag MÅSTE ut varje dag, flera gånger om dan. Bara att acceptera. Glad att jag fick ta hand om henne en tid!!

 
Ingen bild

Budda

1 mars 2011 17:43

Gullig header.

Margita

1 mars 2011 20:25

Tack, en ny kommer snart, gjord av min dotter! :)

 
Ingen bild

Budda

2 mars 2011 08:02

Jag menar att det måste vara (som du skriver kattuppfödningen var) arbete med något efter ens förutsättningar, inte hur som helst. Alla är inte menade att arbeta 100%. Osv.
Gick det att förstå mitt babbel? Förlåt...

Verkligen fin kattfamiljsheader.<3

Margita

2 mars 2011 09:19

Nu förstår jag! :) Håller med, det måste vara efter ens egna förutsättningar. Jag ska ärligt säga att den sista veckan när kullen var hemma var jag jättetrött och var ganska glad att de flyttade ;)Då är de ju "stora" katter och det var som att ha 8 katter hemma samtidigt och det är definitivt för många för mig!! :D

 
Kristina

Kristina

2 mars 2011 08:40

Hoppas att det löser sig så att du hittar något du trivs med och kan göra i din takt och som du kan leva på ekonomiskt :) Man kan ju vänja sig vid att leva snålt men man kan ju inte leva på ingenting!

http://kristinaj.bloggplatsen.se

Margita

2 mars 2011 09:21

Helt rätt Kristina! Man kan leva snålt men inte på ingenting!

 
Bellan

Bellan

2 mars 2011 17:47

Hoppas det löser sig till det bästa så du kan må bra och trivas med livet!
Kram!

http://metrobloggen.se/svampbobtjejen

Margita

2 mars 2011 21:27

Tack ska du ha! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Margita - 4 januari 2016 20:30

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 4864799500"  

Av Margita - 20 december 2015 18:05

Nu har jag bestämt mig. Jag kommer inte att blogga via bloggplatsen längre. Men bloggen kommer att finnas kvar så om det är något speciellt man letar efter så förtvivlen icke.   Från och med idag säger jag definitivt ett stort TACK och adjö t...

Av Margita - 18 december 2015 21:13

En längre tid har jag funderat på att flytta min blogg. Är lite trött på den gammaldags designen här....man kan inte göra så mycket och det känns gammalmodigt.   Så när jag nu flyttar så hoppas jag ni följer med!      Jag säger till när det...

Av Margita - 15 december 2015 18:10


Hittade en video på Youtube och blev lite nostalgisk. Har du gjort såna här? Görs de överhuvudtaget idag?    När jag var barn gjorde vi alltid såna här fina hjärtan till jul, både i skolan och hemma. När mina barn var små gjordes de också, ...

Av Margita - 14 december 2015 09:45


Min blogg heter ju Sammelsurium just för att jag skriver om allt möjligt, lite som jag själv är. Det mesta intresserar mig men självklart är jag mer intresserad av vissa områden.   Ett sånt område är det här med miljön. Det började redan i ungd...

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards