S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under september 2010

Av Margita - 2 september 2010 13:09

Arash, 11 dagar gammal. Vägde 212 g igår. 

Det gick sådär att fota honom, hann ta några bilder innan Alice kom sättandes.

Tyvärr inte den bästa kvaliteten.

      

Av Margita - 2 september 2010 13:01

Lyckades i alla fall ta ett foto på småttingarna när de ligger och sover.

Jag är tvungen att använda blixt där de ligger inne i tvättrummet eftersom det är så dunkelt därinne, även om jag tänder en lampa. 

Så jag vågar inte använda blixt ännu när de är vakna. Annars är det ju det lättaste -  att fånga dem på bild när de är i bolådan.   

Ann-Katrin: jag kan inte göra som du föreslog eftersom bolådan är inne i tvättrummet och jag måste ta ut dem i köket för att få ljus. Kanske jag kan få Alice att vara kvar i tvättrummet med lite godis.....  värt ett försök.

  

Ser ni hur de vuxit? Stora grabbar!   

Av Margita - 2 september 2010 11:24

I väntan på fina kattungebilder tänker jag bjuda på lite bilder från min trädgårdsbit. Fast jag börjar med en bild från Borås Stadspark, denna fina park som ligger precis intill Viskan.

  

Här är äpplena jag fick. Det finns mer och större äpplen att hämta i vännens trädgård. Jag tackar!   

  

Till slut några bilder från min trädgård. Det har inte blivit så mycket med den i år och det märks....har haft fullt upp med katterna och dessutom har de målat balkongerna här så rabatten under har blivit lite demolerad kan man säga. Dessutom var jag tvungen att ta ner kattnätet från balkongen.   

Nåja, det var ju ändå inte bra så jag får väl investera i ett bättre när målningen är klar.

Höstblomster:

      

Till sist:

En bild på min välkomstskylt vid entrén. Visst är den fin? Ni som ska komma hit och sniffa och titta på kattungar kan leta efter skylten för någon gatuskylt lär ni inte se. Tokigt! Men leta efter denna katt som sagt!   

  

Av Margita - 2 september 2010 08:22

Berättade jag egentligen hur Alices förlossning gick till?

Tror inte det. Vill gärna delge er den lilla fina historien.

Den kull som föddes nu är min första kull och jag var väldigt spänd på att se hur Alices förlossning skulle vara och om hon skulle välja att föda i bolådan som jag gjort iordning.

Detta var vad som hände:

Natten till den 22 augusti vaknade jag av att Alice hoppade upp i min säng och lade sig vid mina fötter. Det hör till saken att Alice ganska sällan gör just det eftersom det är drottning Agnes revir. Klockan var ungefär ett på natten och jag var ganska trött. Övervägde situationen och kom fram till att jag säkert kunde försöka sova en stund till innan något skulle hända. Sagt och gjort. Jag somnade. 

Vaknade igen vid 4-tiden. Alice låg kvar vid mina fötter men verkade ganska lugn men jag förstod att förlossningen var i sikte. Lyckades somna om igen.

Vaknade igen vid 6-tiden och började förstå att det var nog dags att flytta sig så att inte Alice valde att föda i sängen.

Jag drog iväg till tvättrummet och Alice följde efter mig. Visade henne bolådan och hon hoppade in! Jag lade mig på en varm filt på golvet bredvid för att invänta krystvärkarna. Vi fick vänta en stund. Först frampå förmiddagen satte de igång. 

Alice var så duktig. Hon gjorde allt som en kattmamma ska göra. Gick upp och vandrade lite för att påskynda värkarbetet och göra det lättare för ungen att komma ut. Sen kom några rejäla krystvärkar och Alice skrek som en gris, nåja nästan.   

Jag var så lycklig när den första ungen kommit ut, att jag såg Alice göra allt som hon skulle, hon avnavlade, åt upp moderkakan och började slicka sin unge. Så jag sprang ut till datorn för att blogga om den härliga nyheten - första ungen född.   Tänkte att det hinner jag för nästa unge lär dröja. Trodde jag eftersom jag var med på en kattförlossning där det dröjde ganska länge mellan ungarna. Hmmm...glömde att varje förlossning är unik - så när jag kom tillbaka efter bloggandet, ja, då låg det en unge till i boet!  

Men sen dröjde det en stund - ca 45 minuter innan nr 3 kom. Men fyran och femman kom med bara 5 minuters mellanrum. 

Summa summarum så gick förlossningen superbra och Alice visade sig vara uppgiften mogen. Hon är också en superbra mamma.   

Av Margita - 1 september 2010 18:13

nu börjar jag förstå mer och mer hur svårt det är att fota kattungar! För det första rör de sig mest hela tiden, så man måste ha en bra kamera för att inte bilden ska bli suddig. Sen har vi då mamma katt som blir ängslig så fort ungen piper och då kommer hon ju sättandes för att rädda ungen från det hemska   

Jag vill ju så gärna få visa upp gullepluttarna - får vänta till ikväll till min dotter kommer hem så får vi hjälpas åt. 

Av Margita - 1 september 2010 13:19

Min ambition är att idag få in flera bra bilder på varje kattunge!   

Kommer att lägga ut bilder på en i taget under dagen men det dröjer innan den första kommer......måste ju äta först och sen ska jag hämta äpplen från en som har i överflöd i sin trädgård.   Tänker frysa in och ta fram till vintern och göra smaskig äppelpaj. Mmmm....  Kanske också äppelmos, tycker om det till en bit fläskkarré.

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards