S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2010

Av Margita - 9 juli 2010 17:28

Så här ser Agnes spene ut just nu:

   Den är vit och ganska liten och det var också ganska svårt att hitta den bland all päls   Agnes är alltså EJ dräktig.

Så har vi då Alice spene. Den ser idag ut så här:

   Den är rosa och mycket större, liksom svullen (syns kanske inte så bra på bilden). Den var också mycket lättare att hitta. 

Så nu har jag gått ut "på bred front" att Alice är dräktig!   

Av Margita - 8 juli 2010 17:02

Agnes och jag har varit ute nästan varje dag nu i det fina vädret. 

Hon är så mysig. Så fort jag tar fram selen så börjar hon kurra och kommer fram till mig och låter sig bindas fast. Lilla gumman! 

Det första hon gör när vi kommer ut är att rulla sig i sanden.   

Igår tog jag några foton när hon utforskar omgivningen.

Här är Drottningen av Målsryd:

   Jag tycker att Agnes har utvecklats så fint. Hon är ju min andra avelshona och helst hade jag ju velat ta en kull på henne nu. Men eftersom hennes pappa fick diagnosen equivocal på HCM-scanningen så väntar jag tills hon blir 3 år. Hon är nu snart 2. 

Agnes har en mycket rastypisk kropp. Precis som en rektangel, som det ska vara.

Dessutom har hon ett temperament som är guld värt. Snäll, mild och trofast. En toppenkatt!   

Smyg i buskarna!

     Här tycker jag man kan se att Agnes är en sibirisk katt. 

Titta också på den här bilden. Se hur kroppen bildar en rektangel och att benen är korta.

     

Att gå ner till bäcken var inte något Agnes ville denna dag. Men det var nåt som försvann in bland snåren. Undrar vad det var?

Gräsmattan är stor och härlig! Här jagar Agnes fjärilar, insekter, fåglar och andra katter.   

       

Av Margita - 8 juli 2010 12:58

Det är så roligt och spännande att följa Alice nu när hon är dräktig. För jag tror hon är det. Speciellt som hon har ökat i vikt.

Något hon har börjat göra som hon inte gjort förut är att när hon ätit färdigt så skrapar hon undan spåren från matskålen. En instinkt så att hon ska kunna ha maten för sig själv?

Hon har också stort behov av många små måltider märker jag. Äter ofta och lite.

Idag är hon på dag 20. Kattungarna beräknas komma runt den 22 augusti!   

Av Margita - 8 juli 2010 08:54

Ja alltså, kanske jag googlar för mycket....jag menar, det finns ju hur mycket information som helst att hitta på nätet. Men det gäller att vara kritisk och kolla källan och bestämma sig för om man kan lita på informationen eller inte.

Nu har jag googlat "dräktig katt tecken" hur mycket som helst   och då var det en sak som dök upp som har gjort att jag nu är lite nervös....  

Det jag hittade var att man ska vara väldigt försiktig med en dräktig katts mage. Alltså inte klämma på magen för då kan man skada fostren. Det visste jag förut. Men jag läste också att man inte ska lyfta katten när den är dräktig. Är det nån som vet hur "farligt" det kan vara? Jag menar, idag var jag tvungen att ta ner Alice från nätet på balkongen eftersom hon fått för sig att klättra upp längst upp och ner på andra sidan. Hmm. Då var jag tvungen att ta i lite för att få loss henne och nu är jag lite orolig att jag skadat ev kattungar??!?   Ni som har haft dräktiga katthonor, hur noga är ni med att inte lyfta?

Av Margita - 7 juli 2010 22:14

Hmmm...inte lätt det här med katternas dräktighet.

Idag har jag kollat Alices tuttar och de har svällt och blivit rosa, vilket ska vara ett tecken på dräktighet.

MEN - om det skulle vara så att Alice och Jasper bara fick till det en gång, då kom ägglossningen igång. Men för att äggen ska bli befruktade måste de para sig minst en gång till. Och eftersom vi inte vet om de gjorde det så finns det en liten risk att Alice är skendräktig.   

Vilket jag förstås verkligen inte hoppas att hon är!!

Hon är fortfarande väldigt trött, sover mest hela tiden. Ibland kan hon se sådär nyvaknad ut och det ser ut som hon knappt orkar öppna ögonen. Gumsan!   

Hon har ju gått upp i vikt, så det borde väl också göra att det lutar åt riktig dräktighet. Jag får ha lite mer tålamod och vänta några veckor till.   

Av Margita - 6 juli 2010 20:56

Ja, vad tror ni?

 

Av Margita - 6 juli 2010 17:31

Tog en liten fotorunda häromkvällen för att fota några av de växter som nu blommar i min lilla täppa. Klicka på de små bilderna så blir de större.

    

       

Överst till vänster, början till en blandad häck, Aronia, Syrénhortensia och Körsbärsbenved. Plus revsuga. Den andra bilden föreställer Stjärnflocka, Jättedaggkåpa och Rödvide. I slänten syns trädet Katsura.

Raden längst ner till vänster: några härligt orangea ogräsblommor, de får vara kvar för att de är så vackra. I mitten mina jordgubbar (några har mognat nu och är jättegoda). Till höger min stolthet Luktpionen tillsammans med Kaukasisk förgätmigej.

  I närbild min underbart vackra luktpion "Bowl of Beauty".

Här en del av min blandade häck där det nu blommar alunrot mellan körsbärsbenveden. Mycket vackert! Jag älskar när det är lite vildvuxet, det får inte vara för propert för mig. Vill få djungelkänsla.

  Min andra stolthet, klätterrosen "John Davis", en kanadensisk ros. Så härdig och lättodlad. Blommar med mängder av blommor! I skrivande stund har den börjat blomma.

  Så här ser min lilla täppa ut från ena grannens tomt. Till höger är en slänt och det är en utmaning att plantera där, dels för att det är just en slänt och också för att det är småländsk mark här. Alltså bara ett ytterst litet jordtäcke och sen sten, sten och åter sten.   

  Från min täppa och från mitt sovrumsfönster kan jag numer njuta av dessa underbart vackra och gosiga små hönor. De kacklar så käckt och det är en njutning att titta på dem.



Av Margita - 6 juli 2010 11:19

Jag SKA öppna en web shop! Min tidsplan är till hösten, vilket är snart egentligen, men jag måste pusha mig själv lite så att jag kommer igång.

Det är nästan det enda jag tänker på just nu. Att sätta igång min lilla nätbutik. Läser gör jag också. På almi.se finns en företagarskola där jag lär mig allt möjligt.

Tänker mig att jag börjar väldigt försiktigt, med kanske högst 10 varor. Sen utökar jag allt eftersom. Det största problemet just nu är finansieringen. Men det måste lösas på något sätt.

Min tanke för framtiden är att jag är deltidssjukpensionär och jobbar halvtid med min lilla butik. Motstånd lär jag få från diverse myndigheter men jag ger mig inte den här gången. Det får bli på detta sättet. Alternativet är att jag stämplar a-kassa på heltid och har så gott som inga pengar och mår dåligt. Eller så kommer paniken tillbaka i full skala för att jag inte får ihop det. Vem tjänar på det? Ingen!

I min lilla butik kommer du att hitta saker med katter på! Vad annars?!   

Tänker mig att jag inriktar mig på små saker som är lätta att ha i lager och som är lätta att leverera. Typ olika smycken, saker till köket osv osv. Tror jag vill inrikta mig främst på hantverk. Så känner du någon som tillverkar saker med katter på får du gärna höra av dig till mig!

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards