S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under juli 2010

Av Margita - 13 juli 2010 19:00

Tänkte visa er min blivande kulls släktingar. Kan ju vara roligt att se hur de ser ut. Det är spännande med sibiriska katter för så många färger är tillåtna. Alla utom katter med maskat anlag, är tillåtet. Vad är då maskat anlag undrar ni kanske. Jo, katten är ljus på kroppen och är mörk runt ögon och i ansiktet och har som stövlar på sig. Det ser ut som katten bär en mask.  Se här.

   Bilden hämtad från Husdjurssidan.se

Eftersom genen för maskat anlag är recessiv innebär det att både honan och hannen måste bära på denna gen för att den ska slå igenom. Skulle den göra det på en Sibbe, ja då är det inte en sibbe längre. Då är det en Neva Masquerade. En syskonras till sibirisk katt. Det var ju inte det jag skulle prata om egentligen för det kan man nog prata länge om. I alla fall i uppfödarvärlden   

Nöjer mig med att visa bilder på föräldrarna till Alice nu. Fler släktbilder kommer senare.

Här är två bilder på Alices pappa: Isrosens Amadeus. Hans färg är svartsilvertigré med vitt. Jag tycker Alice är lik honom.   

     Sen har vi då Alices mamma. Hon heter Zaroyas Ella och är till färgen svartsilvertigré.

     

Till sist en gullig bild på Alices föräldrar, Amadeus och Ella, tillsammans.

  

Bilderna har jag lånat från Amadeus ägare, Tricaliz kennel & katteri i Varberg och en bild har jag tagit själv.

Av Margita - 13 juli 2010 18:51

För några inlägg sen undrade jag vem katten på bilden är. Se här.

Svaret är naturligtvis att det är Haknäsans Twilight Jasper, alltså den blivande pappan till min första kull!

Visst är han fin?!

Han är lika fin i temperamentet kan jag säga. Har träffat honom två gånger och en riktigt social, frisk och vacker sibbe är det. Han ägs just nu av Emelie men bor hos fodervärd. Han är tidigare pappa till Emelies kull med Lisen och väntar snart kull med Amanda. Bägge är Emelies. Så man kan inte påstå att Jasper varit på latsidan.   

Av Margita - 13 juli 2010 14:00

Det där med att ge namn till kullen och kattungarna tycker jag är jätteroligt. Har skaffat en liten bok där jag skriver upp allt jag kommer på   

Det finns olika sätt att namnge en kull kattungar. Stamnamnet måste förstås alltid finnas med. Sen kan man välja att börja från bokstaven A i alfabetet så att alla kattungar i första kullen har namn som börjar på A, den andra kullen heter alla på B osv.

Man kan också välja ett tema, tex Diamantkullen (hos Clarellis) eller t.ex Taube-kullen. Jag har redan namn till en Ros-kull, men det blir inte denna som blir min första. Det blir något helt annat och det får ni inte reda på förrän den är född.  

Vad gäller mina egna katter så heter Algot i stamtavlan, Wyatt Earp (Tombstone-kullen), Agnes heter Stiltje (Vindkullen) och Alice heter Alize (en A-kull)   . 

Bara fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på vad gäller teman, om man väljer det, och själva namnen. Kul!



Av Margita - 12 juli 2010 18:36

Emelie undrar hur jag gör för att min kastrerade katthane inte ska äta av fodret, som jag just nu ger till dräktiga Alice. Hon som är dräktig behöver all den näring hon kan få, vilket betyder att hon får kattungefoder.

Detta är inte något för kastrerade Algot.   

Jag är ju hemma rätt mycket och när jag är det så har jag full koll på vilka som äter vad. När Algot vill komma in, han är ju mycket ute, då får han bara tillgång till den mat som jag ger honom. Alices mat står högst upp på en hylla.

Sen när Alice är hungrig, vilket hon visar väldigt tydligt, då ställer jag ner fodret till henne. Ibland, ganska ofta   är ju Agnes där och vill smaka - för - mmmm - kattungefoder, det är gott det!! För det mesta lyckas jag manövrera bort Agnes till hennes egen mat och så får Alice sin. Det fungerar faktiskt superbra! 

De gånger jag är borta misstänker jag att minst hälften av det goda kattungefodret har ätits upp av Agnes. Algot blir så gott som aldrig aktuellt. Han har blivit en utekatt av stora mått. 

   Var bara tvungen att lägga upp denna bild.   Har ju inte ett dugg med inlägget att göra men jag ville ha en bild med...så det får bli denna från Strömstad. Bilden är tagen från Badhustaket ut mot en del av hamnen. Jag längtar dit.....

Av Margita - 12 juli 2010 08:30

"Ja, alltså, det var ett himla tjat om Alice och dräktighet!! Vad nu det är för nåt. Jag tycker hon luktar konstigt så själv är jag väldigt misstänksam mot henne för tillfället. Det måste jag ju säga. Hon ska nödväntigtvis sniffa mig i baken när jag äter!?!   Vad är det för fasoner?? Nä, jag tycker matte är orättvis som ger Alice godare mat, den jag får går väl an, men kattungematen är ju mycket godare. Det kan hon väl unna mig? Tyckte jag hörde matte säga nåt om att jag är rund om magen. Ha, det är väl klart, jag är väl kungen av Målsryd!   "

Kungen av Målsryd vilar ut hemma vid entrén.

    

Av Margita - 11 juli 2010 17:52

Surfade på nätet och hittade denna nya web shop.

Perfekt för alla innekatter och dessutom har de såna saker som oftast är svåra att få tag på hos andra kattaffärer (utom SweCat då).

Nu när jag snart får min första kull vill jag ju vara förberedd och ha allt hemma som kan vara bra att ha, som tex modersmjölkersättning, nappflaska osv.

Titta in här till Supercat - tycker om denna nya web shop!

Av Margita - 11 juli 2010 17:27

Budda undrade hur länge en katt är dräktig.

Här är svaret:

63-66 dagar. 

Om man vet när första parningen inträffade så blir dag 1 dagen efter parningen. Sen räknar man ca 65 dagar framåt och får då förlossningsdagen på ett ungefär.

Är inte kattungarna ute efter 70:e dagen måste man uppsöka veterinär för då är risken stor att något inte stämmer. 

Det säger sig självt att det är väldigt bra att veta när en katthona parar sig.   

Annars kan man missa hela konfekten och dessutom tom kanske försätter kattmamman och ungarna i fara. För det mesta går det ju bra, men tyvärr inte alltid.

Av Margita - 11 juli 2010 09:00

Såg på Lottas blogg (Clarellis) så intressanta bilder på embryo och fosterutvecklingen hos katt.

Nu har jag fått de bilderna av Lotta och tänker göra samma sak här eftersom jag själv tycker det är så vansinnigt intressant.   

Idag är Alice på dag 23 i sin dräktighet.

I häftet från Sverak "Att ha katt" står det följande:


Cirka 22 dagar - Embryot utvecklar huvud, ben och ögon och det får näring från modern via den nybildade moderkakan och navelsträngen.


Bild på ett embryo hos katt dag 23-25


  

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Skapa flashcards