S*SENGA'S  SAMMELSURIUM

Alla inlägg under mars 2010

Av Margita - 8 mars 2010 18:30

Visst har det varit underbara dagar med sol den senaste tiden! I alla fall här. Tog en promenad igår i samhället som förresten är ett långsträckt sådant. För mig som är van vid de bohuslänska fiskesamhällena så är den här "långsträcktheten" nästan lite exotisk. Husen här är annorlunda också. Många stenhus.

Jag bor i den södra delen av samhället och där samhället slutar tar ängar och skog vid, som här:

    Om sommaren betar får här i hagen. Jag älskar landsbygden! En riktig lantis är jag. Kanske jag skulle ställa upp i "Bonde söker fru" ????!!   

Vy norrut mot centrala delen av samhället:

 

Av Margita - 8 mars 2010 18:23

Jag älskar att vara ute! Ser ni mig??

 

Av Margita - 8 mars 2010 11:02

Grattis till er alla kvinnor! Det är er dag idag!

Och min också   häftigt att vara född på  denna dag tycker jag.

Läs allt om denna dag här!

Igen - Grattis och kram på er!

 

Av Margita - 7 mars 2010 12:30

Musik är viktigt för mig. Därför har jag en musikspelare i min blogg - du hittar den under "Min musik - kanske din?" till höger i menyn.

Jag har flera olika musiklistor som jag pendlar mellan. Nu har jag lagt in en ny som jag kallar för "Livsvisdom". Musik kan vara så mycket. Den kan ge tröst, peppa, lugna eller så kan man ju faktiskt bli skrämd också!   Tänk på alla läskiga filmer med läskig musik!

För mig har musiken oftast varit tröstande eller peppande. Som min nya lista där jag har med "Någonting att äta, någonting att dricka". En gammal låt från 30-talet tror jag. Den bjuder på verklig livsvisdom: det enda som i slutänden betyder något här i livet det är faktiskt att ha något att äta och dricka! Och att ha något att älska. Allt annat är förgängligt och bedrägligt. Så är det tycker jag.

Sen kommer "Sång till friheten" med Björn Afzelius och det är också en viktig aspekt av tillvaron för mig. Att vi får ha demokrati och att det ska gälla ALLA människor. Doris Day, en stor amerikansk stjärna från 50-talet, sjunger sen "Que sera sera", ungefär "det sker som sker". En mycket tänkvärd och bra text tycker jag. Det är så vi måste ta livet. Visst kan vi planera och önska oss saker i livet, men vi kan inte räkna med att det blir så som vi tänkt. Det blir som det blir så att säga och då är den stora styrkan att acceptera det. Med det menas inte att ge upp. Alls inte! Men för att kunna gå vidare måste du inse att du är där du är och faktiskt acceptera det. Först då kan du ev. gå vidare eller stanna. Det väljer du själv. Se där: det där är tänk i mindfulness om jag inte har fel!!

Jag missade att Tältprojektets "Vi äro tusenden" kom före Sång till friheten. Den sången lär oss lite om vår historia, det "vanliga" folkets historia eller arbetarklassens historia. För mig är det viktigt att veta hur det såg ut och tänktes förr. Då är det lättare att förstå varför det ser ut som det gör idag. Kanske man också förhoppningsvis inte gör om misstag som begicks i gången tid om man känner till historien. Jag tycker det är viktigt med historia. Utan den är man ju rotlös.

Nåväl, sist kommer härliga Cornelis och sjunger "Somliga går med trasiga skor" och den har jag med för att påminna mig om att det finns nöd ute i världen och att allt är relativt. Jag har ett hem, kläder, mat och en familj, Alla har inte det.

Till sist - om du fortfarande är kvar - vill du inte lyssna på musiken så går den att stänga av. Vill du lyssna på en annan låt så gå framåt med hjälp av pilen.

Ha en skön söndag, gott folk!!

Av Margita - 6 mars 2010 17:28

Tack alla snälla för era grattis!!

Det har varit en jätteskön dag med god mat och en kort promenad i solskenet.

Presenter fick jag också. Bland annat denna fina väggdekoration. Fick två stycken men den andra har ännu inte kommit upp på väggen.

 

Sen fick jag diverse smycken, några i form av katter, vad annars?  

Här är ringar och broscher:

  Fick även en present av min dotters pojkväns familj. Så snällt! Tack så jättemycket! Det är ett smycke, gissa vad? Ni får vänta med att se det. Min dotter tog ett så bra foto på smycket och hon är inte hemma nu. Fotot följde med hennes kamera.   

Färdigfirad är jag inte heller. Eftersom min egentliga dag är den 8 mars så blir jag firad då också av min dotter och hennes pojkvän. Vilken snäll familj jag har!

Av Margita - 5 mars 2010 19:29

Idag har jag städat lite mer noggrant. Anledningen är att det blir kalas imorgon och föremålet som ska firas är jag själv   Jag blir hela 58 år. Rena barnrumpan tycker en 80-åring. Allting är ju relativt!

Mina föräldrar och min dotter och hennes älskling kommer hit. Så det blir en liten middag. I år har jag valt att göra en sallad med matvete och kalkonbröstfilé som är supergod! Efterrätten får bli bär och fruktpaj med hallonglass. Mums!

Egentligen fyller jag den 8 mars som är internationella kvinnodagen. Då firar vi alla kvinnor!   

Ikväll kanske jag sätter mig och scrappar en stund. Fick ett paket med lite saker från Panduro häromdan. Köpte på rea en massa småplock. Bara jag nu kan få ihop lite snygga kort också   

Detta köpte jag på rea - undrar om det kan bli nåt fint av detta? Spelar ingen roll egentligen, bara jag får sitta och pilla lite med det. Det är så avkopplande.

  Ha en trevlig fredagkväll!

Av Margita - 5 mars 2010 13:15

Oj oj oj! Nu duggar utmaningarna tätt här och eftersom jag älskar att svara på frågor så ställer jag upp!

Håll i hatten - nu kör vi!

Vilken svordom använder du mest?

Skit också (räknas det?)   

Äger du en iPod?

nej tyvärr.

Vilken tid är din väckarklocka inställd på?

7.30

Hur många resväskor äger du?

det blir nog bara en

Använder du flip-flops?

nix - jag använder sandaler


Var köper du dina matvaror ifrån?

ICA

Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?

Spelar ingen roll

Vilken var den senaste filmen du såg?

Kommer inte ihåg men det var säkert nån gammal svensk film från förra seklet  


Du är ledig. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en vän?

spelar ingen roll, bara de är trevliga   

Om du vann på Lotto, vad är det första du skulle köpa?

Huset vid havet med odlingsbar tomt, om nu pengarna räcker till det....

Har någon nånsin kallat dig lat?

Jamen visst!   

Vad åt du till middag senast?

Potatissoppa

Använder du huvtröjor?

ibland när jag jobbar i trädgården

Kan du vissla?

ja men inte speciellt bra   

Vem var den senaste som ringde dig?

min mamma

Vilken är din favoritåkattraktion på ett nöjesfält?

om jag måste, Pariserhjulet

Tror du folk pratar bakom ryggen på dig?

kan säkert hända, men hellre det än att inte bli omnämnd alls     

Vilket riktnummer befinner du dig i?

033

Tittade du på tecknat när du var liten?

vi hade ingen TV förrän jag var 7,8 år och det fanns inget tecknat då vad jag minns, däremot Andy Pandy (dockfilm)

Hur stort är ditt närmaste köpcentrum?

det får väl bli Knalleland då och där finns det 92 butiker

Hur många syskon har du?

en syster

Är du blyg inför det motsatta könet?

ja   

Vilken film kan du alla replikerna till?

Alla??? ingen!!

Äger du några band T-shirts?

vet inte ens vad det är   

När flög du senast?

sommaren 2007

Hur många stolar står kring ditt köksbord?

4 stycken

Läser du för skojs skull?

jag läser för att det är skojigt ja

Pratar du några andra språk?

engelska

Diskar du din egen disk?

nä, det gör maskinen   

Har du gråtit offentligt?

jovisst har jag det

Har du en stationär dator eller en laptop?

en laptop

Försöker du alltid lära dig nya saker?

det går liksom inte att undvika

Vill du just nu göra några tatueringar eller piercingar?

kanske, varför inte? aldrig piercing, tatuering däremot, en liten

Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?

inte borde, men det skulle kännas gott   

Kan du kasta macka?

nej tyvärr

Har du någonsin varit på Jamaica?

tyvärr nej igen

Vad har du med dig in på bion?

pop corn

Vem var din favoritlärare och varför?

en engelsklärare i högstadiet som "såg" mig 

Har du dejtat någon av en annan religion?

Ja

Vad har du för väder?

Solen skiner och det anas vår i luften   

Har du en blogg?

Ja!!!!

Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?

Jag läste på Kom-Vux i vuxen ålder och då gillade jag historia och religion.

Gillar du att flyga?

njaa - är livrädd men lite fascinerad samtidigt   

Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?

SNÄLL!!

När sov du senast på golvet?

Hmmm, kan det ha varit nåt år sen hos mina föräldrar kanske

Vilken är din favoritdrink?

gillar inte drinkar - föredrar vin i så fall

Gillar du din boendesituation?

Absolut!

Vilken är din mammas hemstad?

Grebbestad i norra Bohuslän

Din pappas hemstad?

Norrköping i Östergötland

Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?

7-8 timmar

Är dina dagar fullbokade och stressiga?

absolut inte!   

Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?

verkligen inte - tvärtom istället

Vilken är din favoritfrukt?

hmm, tycker om många men måste jag välja då får det bli en mogen nektarin

Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?

njae nä - jo lite kanske

Hur gammal blir du nästa födelsedag?

hihi....58 år!

Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?

Oh ja!! Väldigt petig!   

Tror du på liv på andra planeter?

varför inte - allt verkar möjligt

Vem var den sista personen som gjorde dig arg? Riktigt arg?

*hemligt*

Tror du att Gud är man eller kvinna?

Jag tror att Gud, om han/hon finns, är både och!   

Vad var det senaste du åt?

en macka med skinka

Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?

beror på - det är snarare personligheten och inte könet

Hur valde dina föräldrar ditt namn?

Hahaha! Det var min moster!!!   

Gillar du senap?

Ja ibland, som en krydda i grytor

Vad säger du till dig själv när allt känns svårt?

det är som det är och det kommer att bli bättre

Skulle du någonsin hoppa fallskärm?

jaaa - kanske - om jag visste att jag ändå skulle dö...då var det det sista jag skulle vilja göra...  

Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?

hmmm.....ingen aning

Har du någonsin köpt någontinf från eBay, vad var det senaste i så fall?

nej

Tycker du om att krama folk?

javisst, om de verkar kramvilliga!   

Skulle du säga att du är trendig?

nej

Äger du en digitalkamera?

ja

Vilka kändisar har du blivit järmförd med?

inga - som jag vet

Stör det dig om någon säger att dom ska ringa men inte gör det?

inte direkt, det finns kanske en orsak till att de inte ringt....

Vilka böcker, om några har fått dig att gråta?

få se om jag kommer på nån utav alla - "En mor" av Maksim Gorkij

Tycker du att du är attraktiv?

Det vill jag ju gärna tro   

Vad är du allergisk mot?

Paracetamol!

Får du dåligt samvete efter du ätit kött?

nej

Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?

Lars-Göran!!   

Vem av dina bloggisar vill du helst veta allt detta om?

ALLA! 







Av Margita - 4 mars 2010 20:49

Jag upphör aldrig att fascineras av denna uppfinning som kallas telefon.

Jag menar - där sitter jag med en lur i handen och håller mot mitt öra. Från den där luren går det en sladd - fast det gör det inte från min eftersom den är bärbar   men ändå. Sen är det en annan person, långt bort från mig som också står där med en lur i sin hand och håller den mot sitt öra. Och så pratar vi med varann! Egentligen är det otroligt - att ett talat ord kan färdas så många mil så snabbt! Det övergår faktiskt mitt förstånd!

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg en tid när min familj inte hade telefon.

Telefon fick vi först nån gång på 60-talet tror jag och då var jag runt 9-10 år kanske. Kommer ihåg att det var en stor sak att kunna ha telefon hemma.

När jag var på besök hos min mormor och morfar i Grebbestad, då fick vi gå till telegrafstation (som Evert Taube sjunger om i "Solig morgon"). Ett så spännande ställe för en liten tjej. Först fick man gå fram till en dam bakom glas och säga vart man ville ringa. Så fick man vänta en stund innan man blev anvisad ett litet bås där man kunde stänga om sig och sen prata i den fantastiska telefonapparaten. Jisses, nu känner jag mig plötsligt lite gammal här   men det gör verkligen ingenting. Jag är glad att jag fick vara med på den tiden. När vi köpte mjölk i mjölkaffären osv. Nu tror jag att jag kom ifrån ämnet....  

Jag skulle ju bara berätta för er att jag haft två härliga telefonsamtal idag!

Ett med en kär gammal vän (ja, hon är inte gammal men det var ett tag sen vi pratades vid). Sen pratade jag över detta ännu mer fascinerande teknikunder - Skype - med en gammal (och ja, hon är jämngammal med mig) vän från Belgien. Var ju helt enkelt riktigt roligt! Mest imponerad är jag över vännens svenska. Svenska är inte hennes modersmål utan flamländska. Hon lärde sig svenska här i Sverige i ungdomen när hon gick på samma folkhögskola som jag. Att det gått många år sen hon pratade svenska sist kunde inte jag höra. Det gick galant!

Så - det blev en lång utläggning om min dag.

Om du ens orkade igenom texten - då blir jag imponerad igen!

Ha en bra kväll!

VÄLKOMMEN TILL MIN BLOGG!


Hej och kul att du tittar in!
Här kommer du att få träffa mina sibiriska katter och mig.
Vi kommer att prata om det mesta, så välkommen in!

ÖNSKAR ALLA EN TREVLIG STUND I BLOGGEN!  

SAMARBETE MED MIG

Kontakta mig på mejl:

margita.andersson@gmail.com

TRANSLATE MY BLOG

Jag finns på PINTEREST

INSTAGRAM

@measenga

Hitta recept

hittarecept.se

BLOGGERFY

Här är jag listad

BLOGVERTISER

Bloggportalen

BRA MORGONÖVNING!

 

KATEGORIER

Live Traffic

TÄNKVÄRT!

IAKTTAG, LYSSNA, TIG.

DÖM SÄLLAN.

FRÅGA MYCKET.

 

August von Platen

SÅ SANT SÅ......

   

EN TANKE

 

TILL MINNE

Kalle, vår undulat

1988 - 2002

  

PARNINGSTABELL

SIBIRISK KATT - STUDIE

 

SIBIRISK RASSTANDARD ENL. OLIKA FÖRBUND

Sök i bloggen

För ett år sen

GAMMALDAGS BILDER!

 

BLOGGAR JAG BESÖKER

KATTLÄNKAR

SCRAPBOOKING

MINDFULNESS/panikångest

Andra intressanta länkar

Länkar

Blogtoplist

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Statistik


Ovido - Quiz & Flashcards